Kildeangivelser på hjemmesider?
Fra : Troels

Dato : 28-01-03 14:44

Hej
Jeg planlægger at lave en database med info om en række danske bands, f.eks.
hvor og hvornår de blev startet, hvem der er med og spiller hvad og hvilke
albums de har udgivet. Disse infomationer vil blive fundet på fansider,
officielle sider, kataloger osv. I hvor stor udstækning skal man angive
kilder for disse informationer? Hvis man f.eks. bruger pressemeddelser
betyder det så at kilden ikke skal angives? Og hvad med billeder hvis der er
tale om pressebilleder som bandet ligger ud som pressen må bruge? Er de
omfattet af copyright?

/Troels

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-01-03 16:44

"Troels" <tllund@[SPAM=ARGH!!!]hotmail.com> wrote in message
> [...]
er
> tale om pressebilleder som bandet ligger ud som pressen må bruge? Er de

Hvis du selv indsamler oplysninger og indføjer dem i en database, som
herefter bruges til at danne grundlag for en webside så er der ikke noget
juridisk som betinger angivelse af kilder.

Hvad angår pressemeddelelser og pressebilleder, så er som udgangspunkt
beskyttet af ophavsret ('copyright' er et engelsk/amerikansk ord, som ikke
anvendes i dansk ret). Det betyder, at man skal have tilladelse af
rettighedshaveren til at bruge. Men lægges de ud som pressemateriale, ville
jeg roligt gå ud fra, at tilladelsen ligger implicit i det. Det vil dog nok
være en god ide, at kigge efter om der skulle være angivet betingelser for
brugen der hvor du henter billederne (jeg ved ikke lige hvad det skulle
være, men muligheden foreligger).
Her vil en kildeangivelse til gengæld være på sin plads, fordi en ophavsmand
under alle omstændigheder har krav på at blive krediteret.
Det kræver selvfølgelig at der er angivet en entydig ophavsmand til feks. et
billede for at du kan videregive den oplysning.

Altså: oplysninger (facts) som sådan er der ingen beskyttelse på, - anvender
du andres materiale direkte skal der være en form for tilladelse, og en
kildeangivelse. Det sidste mest for en sikkerheds skyld, fordi ophavsmanden
kan kræve det. Det er jo ikke sikkert at han gør det, men så er du dækket
ind.

/Per

Fra : Troels

Dato : 29-01-03 00:01

> [...]
ophavsmanden
> kan kræve det. Det er jo ikke sikkert at han gør det, men så er du dækket

Ok, altså en fødselsdato eller sted kræver ingen angivelse, mens en direkte
kopi (eller del af) en biografi vil kræve det. Hvad vil der kunne ske hvis
jeg glemmer det et sted? Kan man bare rette op på misæren hvis den originale
forfatter henvender sig?

/Troels

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-01-03 09:57

> [...]
> kopi (eller del af) en biografi vil kræve det. Hvad vil der kunne ske hvis
> jeg glemmer det et sted? Kan man bare rette op på misæren hvis den

Formodentlig ja.

Men du skal have en tilladelse til at anvende materialet først, evt. gennem
en underforstået tilladelse hvis materialet er en del af pressemateriale.

/Per

Fra : Troels

Dato : 29-01-03 16:30

> Men du skal have en tilladelse til at anvende materialet først, evt.
gennem
> en underforstået tilladelse hvis materialet er en del af pressemateriale.

Oki. tak for svarene. Så er det jo bare at komme i gang.

/Troels