Mere feriepenge
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-01-03 22:50

Vedr. min anden sag om feriepenge, så er jeg blevet oplyst om, at
en del de penge jeg fik da jeg stoppede på mit job var penge optjent
i 2000, til brug i 2001/2002 ferieåret. i

Såfremt vi antager at jeg ikke har hævet pengene, kan jeg så slippe
for at få dem lagt til min skattepligtige indkomst ? Jeg har jo så reelt
ikke fået dem, men de øger jo min skatteudgift.

Antag at uden feriepenge skal jeg betale x kr i skat, med et skattetræk
på 45%. Jeg modtager så 10000 kr i feriepenge - skat 4500 kr. Ialt 5500
til feriegiro som jeg mister.

Men, da min marginale trækprocent er 67%, så skal jeg jo reelt betale
67% i skat af de sidst tjente 10.000 kr, altså skal jeg betale
yderligere 2200 kr.

Nettoresultatet er, at jeg ved ikke at hente mine feriepenge, men få
fem indtægtsført mister de 10.000 kr + 2200 kr. Altså betaler 122% i
skat og konfiskation.

Jeg ser ikke dette som rimeligt. Men mangler et lovgrundlag til at
bekræfte det.

Fra : K. Thomsen

Dato : 28-01-03 07:07

meddelelse news:slrnb3bacl.n7.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]
> skat og konfiskation.
>
> Jeg ser ikke dette som rimeligt. Men mangler et lovgrundlag til at

Der er da ikke noget urimeligt i det - du kan da bare hente dine feriepenge
og den sag er ude af verden - ovenikøbet med penge til dig..

Venlig hilsen
Knud.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-01-03 18:10

In article <3e361e0d$0$13250$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, K. Thomsen wrote:

> [...]
>>

> Der er da ikke noget urimeligt i det - du kan da bare hente dine feriepenge
> og den sag er ude af verden - ovenikøbet med penge til dig..

Det er en løsning. Og i dag kan man også overføre dem til næste ferieår.

Men er det er vel urimeligt at staten kan beslaglægge 122% ? Det er mere
en marginalskatten.

Jeg er ikke selv kommet i denne klemme, men overvejede konsekvenserne
såfremt det skulle ske.

Fra : K. Thomsen

Dato : 28-01-03 18:48

meddelelse news:slrnb3deau.oa.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Men er det er vel urimeligt at staten kan beslaglægge 122% ? Det er mere
> en marginalskatten.

Det gør de jo heller ikke - pengene bliver både beskattet og udbetalt på
optjeningstidspunktet. Udbetalingen sker dog til en spærret konto (typisk
hos Geriegiro), hvor betingelsen for at få udbetalinger, er at ejeren holder
ferie og kan dokumentere det.
Det er dine penge og kun du råder over dem.

Omkring udbetalinge i utide - har du aldrig hørt om en 'kortvarig ansættelse
uden arbejdsforpligtelse' på dit lokale værtshus ? Reelt handler det jo kun
om at en eller anden vil lægge et stempel til, som dokumenterer din ferie.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-01-03 20:39

In article <3e36c245$0$13168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, K. Thomsen wrote:

> [...]
> ferie og kan dokumentere det.
> Det er dine penge og kun du råder over dem.

Indtil ferieåret 2002/2003, så fortabte man retten til dem hos
Feriegiro den 1. maj, medmindre der indenfor en kommende 5 åts
periode kun ne skaffes dokumentation for særlige forhold der
kunne berettige til udbetaling. Pengene overføres nemlig denne dag
til feriefonden som bruger dem som skattekroner.

> [...]
> om at en eller anden vil lægge et stempel til, som dokumenterer din ferie.

Ja ja. Men der er stadig mange penge der ikke afhentes.

Fra : K. Thomsen

Dato : 28-01-03 20:51

meddelelse news:slrnb3dn37.oo.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Ja ja. Men der er stadig mange penge der ikke afhentes.

Ja - men det er da udelukkende folks egen skyld - de kan squ da bare hæve
dem i løbet af ferieåret.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-01-03 01:05

In article <3e36df0e$0$13160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, K. Thomsen wrote:

> [...]
> meddelelse news:slrnb3dn37.oo.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
>
> Ja - men det er da udelukkende folks egen skyld - de kan squ da bare hæve

Jeg er et ærligt menneske. Derudover har jeg ikke hvert år haft tid til
at fede den af i 5 uger. Sålænge jeg var i samme job var der ikke noget
problem så fik man sine penge.

Det er bare når de rammer feriegiro, så går tingene lidt i stykker.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-01-03 18:42

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Såfremt vi antager at jeg ikke har hævet pengene, kan jeg så slippe
> for at få dem lagt til min skattepligtige indkomst ? Jeg har jo så reelt
> ikke fået dem, men de øger jo min skatteudgift.

Såfremt vi antager, at du ikke hæver din løn, men lader den stå til
evt. tilfældige modtagere, vil du stadig blive beskattet.
Spørg blot Tvindlærerne fra 70'rne.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Mari

Dato : 28-01-03 22:58

> [...]
> for at få dem lagt til min skattepligtige indkomst ? Jeg har jo så reelt
> ikke fået dem, men de øger jo min skatteudgift.

Nej......... det er lovpligtigt at beskatte dem i fratrædelsesåret og
udbetale dem til FerieKonto (kortordning). Det må end ikke aftales, at
arbejdsgiver tilbageholder dem. Feriepenge er "rekreative udbetalinger",
som er fredhelligede - pg der må kun ske modregning i dem, hvis
lønmodtager har populært sagt "er løbet med kassen", eller på anden måde
har handlet uhæderligt over for arbejdsgiver og derved har pådraget sig et
erstatningsansvar.

> [...]
> Men, da min marginale trækprocent er 67%, så skal jeg jo reelt betale
> 67% i skat af de sidst tjente 10.000 kr, altså skal jeg betale

Dit eksempel er forkert, uanset hvilken skatteprocent der står på dit skatte
kort,
så kommer du til at betale det samme i skat af feriepengene.
Skat iht. skattekort er a conto skat - som afregnes på slutopgørelsen.
Og dine feriepenge ligger under alle omstændigheder på yderpladsen - og
beskattes
med din marginalskatteprocent.
Din marginalskatteprocent er højest lig med det skrå skattekloft = 59%, som
for alle os andre.

Det skrå skatteloft er uændret 59 pct. i 2002
http://www.skm.dk/tal/oversigter/provenu/skatteloft2002.php3

/Mari

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-01-03 01:09

In article <3e36fcf0$0$161$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Mari wrote:

> [...]
> for alle os andre.
>
> Det skrå skatteloft er uændret 59 pct. i 2002

Men man betaler vel også 8% AMBI, og 1% procent tvungen omfordeling ?
Så reelt er den marginal skat stadig 67-68%.

Men selv med dine tal vil man komme til at miste mere end 100%

Fra : Chevy Power>Brian Sø~

Dato : 29-01-03 08:44

Mari wrote:

> [...]
omfordeling ?
> Så reelt er den marginal skat stadig 67-68%.
>
> Men selv med dine tal vil man komme til at miste mere end 100%

Nej - du mister kun pengene een gang = 100% - der_er_betalt_skat
af pengene
når de går ind på FerieGiro - de beskattes i det indkomstår de
er optjent.
--
Brian Sørup

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-01-03 18:58

In article <b180oe$10ajlr$1@ID-149180.news.dfncis.de>, Chevy Power>Brian Sørup wrote:

> Nej - du mister kun pengene een gang = 100% - der_er_betalt_skat
> af pengene
> når de går ind på FerieGiro - de beskattes i det indkomstår de
> er optjent.

De beskattes ikke når de optjenes, men når de indbetales til feriegiro.
(Ihvertfald hvis man tidligere har haft løn under ferie).
Her trækkes så den skattesats der står på skattekortet. Altså 45% +
8% AMBI + 1% SP = 54% skat.

Vi kan vel godt være enige om, at det der indbetales til feriegiro
plus det der trækkes i skat er = 100% af feriepengene ?

Nu er det dog sådan, at når man betaler topskat betaler man inklusive
AMBI og SP ca. 67% af sidste kr. Da jeg kun har betalt 54% i skat af
feriepengene (som vi antager er den indkomst der betales topskat af),
så mangler jeg at betale 67 - 54 = 13% skat af disse penge.

Jeg mister altså over 100% af pengene.

Dette ville kun kunne undgås ved at få trukket den marginale skat af
sine feriepenge, fremfor den sats der er på skattekortet.

Hvis man kan få sin arbejdsgiver til at trække 100% i skat, så får man
alle de penge man skulle have + 4% udbetalt. Så dette vil være den optimale løsning.

Fra : Mari

Dato : 30-01-03 00:26

meddelelse news:slrnb3g5gn.q9.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Hvis man kan få sin arbejdsgiver til at trække 100% i skat, så får man
> alle de penge man skulle have + 4% udbetalt.
> Så dette vil være den optimale løsning.

Hvis det var lukrativt - så vær sikker på at det var rygtedes.......

/Mari

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-03 00:31

In article <3e3862f9$0$153$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Mari wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> meddelelse news:slrnb3g5gn.q9.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
>
> Hvis det var lukrativt - så vær sikker på at det var rygtedes.......

Man kan låne korte penge til under 3% p.a. + diverse, og her er
skattemæssigt rentefradrag. Så den relle rente bliver under 3%.

Og de 4% du får i tillæg i skat er skattefrie. Så det er en god
forretning. Og hvis du har plus på kontoen, så gælder det netop
om at betale så meget som mulig i skat i løbet af året, da det
er svært at tjene 4% skattefri andre steder. Den reelle rente er
højere, da du i snot i perioden kun har haft måske 60% af pengene
ude.

Fra : Poul Christensen

Dato : 30-01-03 12:45

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev
i en meddelelse
> [...]
er
> højere, da du i snot i perioden kun har haft måske 60% af

Hvor er det lige du ser at tillægget til overskydende skat er
blevet fordoblet fra 2 pct. til 4 pct.?

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-03 17:58

In article <b1b3d7$ms5$1@sunsite.dk>, Poul Christensen wrote:

> Hvor er det lige du ser at tillægget til overskydende skat er
> blevet fordoblet fra 2 pct. til 4 pct.?

Jeg har aldrig konstateret at det er blevet sænket.
Men nu årsopgiver jeg også korrekt, og har sjældent en difference
på over 1000 kr.

Fra : Mari

Dato : 30-01-03 20:52

meddelelse news:slrnb3gp2g.rh.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Og de 4% du får i tillæg i skat er skattefrie. Så det er en god
> forretning.

Den fidus er der lukket for - for du kan ikke få lov til at
forskudsregistrere
uforholdsmæssigt højt i forhold til dit hidtidige indtægstniveau - uden
at sandsynliggøre at der er hold det.

Som du også ved, så er der også max. på indbetaling af restskat.
Så mon ikke det er et tænkt eksempel..........

/Mari

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-01-03 22:29

> [...]

> Men man betaler vel også 8% AMBI, og 1% procent tvungen
omfordeling ?
> Så reelt er den marginal skat stadig 67-68%.

Den marginalskatteprocenten er 62,9 pct. for en topskatteyder, se
http://www.skat.dk/tal/oversigter/tidsserier/marginalskat.php3

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-03 00:19

In article <b19h7t$ou6$1@sunsite.dk>, Poul Christensen wrote:

> [...]
> i en meddelelse

> omfordeling ?
>
> Den marginalskatteprocenten er 62,9 pct. for en topskatteyder, se

Jeg kiggede efter, og du har sørme ret. Men det ændrer ikke ved
at ikke-afhentede feriepenge koster forskellen mellem trækpct og
marginalskat udover 100%.

Så kommer et andet spørgsmål, hvem mister skatten der ikke er plads
til under loftet ? Amt ? Kommune ? Stat ?

Fra : Poul Christensen

Dato : 30-01-03 10:28

> [...]
>
> Så kommer et andet spørgsmål, hvem mister skatten der ikke er
plads
> til under loftet ? Amt ? Kommune ? Stat ?

Som udgangspunkt finansierer staten nedslaget i topskatten, men
i det omfang kommuner og amter har hævet deres sjattepct. ift
1998 skal de bidrage til finansieringen. Se på nederst på den
side som Mari henviser til.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Mari

Dato : 30-01-03 21:02

meddelelse news:slrnb3gobr.rh.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
>Men det ændrer ikke ved
> at ikke-afhentede feriepenge koster forskellen mellem trækpct og
> marginalskat udover 100%.

Gad vide, hvad du mener med det, du skriver her.
Hvis du mener, at du ville få mere ud af, at undlade at modtage dine
beskattede feriepenge, så er svaret NEJ.
Om feriepengene beskattes i det ene eller det andet år - kan gøre en
forskel.
Men den mulig foreligger ikke..... der er ikke valgfrihed.

/Mari