opsigelse af lejet hus
Fra : Ole Larsen

Dato : 27-01-03 15:25

Min søn har nu gennem 8 år lejet et hus af et ældre ægtepar der bor andet
sted i landet. Huset blev oprindelig købt til deres datter som skulle
uddanne sig her i byen.
Ægtemanden en nu død og den ældre dame ønsker nu at sælge huset og vil
derfor opsige lejemålet med min søn.

Kan hun det ?
Hvor land er opsigelsesfristen ?
Kan der protesteres så opsigelsen bliver tilsidesat.

m.v.h.

Ole

Fra : Claus Larsen

Dato : 27-01-03 15:35

Hej

Så vidst jeg husker kan hun godt det, men med 1 års opsigelse. Søg evt.
efter Randers lejerforening på jubii eller google.com

Mvh

Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-01-03 15:44

Scripsit "Ole Larsen" <kal@pc.dk>

> Ægtemanden en nu død og den ældre dame ønsker nu at sælge huset og vil
> derfor opsige lejemålet med min søn.
> Kan hun det ?

Ikke så vidt jeg forstår din sagsfremstilling. Hvis hun vil af med
huset, må hun forsøge at sælge det med lejemål og det hele.

Se lejelovens §§ 82 og 83, som udtømmende beskriver de tilfælde hvor
man kan opsige en lejer mod hans vilje.

<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm#P82>

--
Henning Makholm "Fuck Lone."

Fra : Dan Mortensen

Dato : 27-01-03 16:00

"Ole Larsen" <kal@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Kan hun det ?
> Hvor land er opsigelsesfristen ?
> Kan der protesteres så opsigelsen bliver tilsidesat.

Som jeg ser det kan det blive meget svært at opsige jeres søn, den eneste
mulighed jeg kan se og gætte ud fra de oplysninger er hvis hun selv vil
flytte ind i huset og der er endda nogle begrænsninger. Her er lidt fra
lejeloven.

§ 83. Andre lejeforhold end de i § 82 nævnte kan udlejeren kun opsige i
følgende tilfælde, jf. dog §§ 84 og 88:

a) Når udlejeren ønsker selv at benytte det lejede.
------
§ 84. I opsigelsesretten efter § 83, stk. 1, litra a, gælder følgende
begrænsninger:

a) Vedrører lejeforholdet en beboelseslejlighed, er det en betingelse, at
udlejeren selv agter at bebo lejligheden. Er denne en ejerlejlighed, som
udlejeren ikke tidligere har beboet, er det tillige en betingelse, at
lejemålet er indgået før 1. juli 1986.
----

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der
ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i §
82, litra a og d, nævnte lejeforhold
Stk. 2. Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har lejeren
krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag.

Læs selv mere her:
http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Lejeloven2.html#Kapitel%2013:

/DM

Fra : Robert Piil

Dato : 27-01-03 16:16

On Mon, 27 Jan 2003 15:59:55 +0100, "Dan Mortensen"
<dsm@post1.tele.dk> wrote:

>§ 83. Andre lejeforhold end de i § 82 nævnte kan udlejeren kun opsige i
>følgende tilfælde, jf. dog §§ 84 og 88:
>
>a) Når udlejeren ønsker selv at benytte det lejede.

Der der nogen der ved, i hvilke tilfælde § 83 f) kunne tænkes at blive
taget i brug:

"f) Når vægtige grunde i øvrigt gør det særlig magtpåliggende for
udlejeren at blive løst fra lejeforholdet."

--
Robert Piil
http://piil.org