I/S-- APS forskel
Fra : Johnny Therkildsen

Dato : 27-01-03 08:11

Jeg ved at der regnskabs mæssig er forskel på et I/S og et Aps, men , hvori
ligger forskellen? Hvilken selskabsform er bedst at have?

Johnny Therkildsen
M/S Niros.
www.msniros.dk

Fra : Thomas W.

Dato : 27-01-03 10:13

"Johnny Therkildsen" <niros@esenet.dk> wrote in message
> Jeg ved at der regnskabs mæssig er forskel på et I/S og et Aps, men ,
hvori
> ligger forskellen? Hvilken selskabsform er bedst at have?

Peter GC (der ikke har tid lige nu) anbefaler dette link: www.startfirma.dk

/Thomas W.

Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 27-01-03 17:22

eller.. www.erhvervsfremmestyrelsen.dk.
Umiddelbart må svaret være noget med hvor mange penge man skal skyde i, samt
om personen som "ejer" firmaet hæfter personligt, eller om firmaet er en
juridisk person som hæfter selv. Men læs selv mere. jeg er ikke sikker.

Thomas

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-01-03 23:46

Johnny Therkildsen skrev:
> Jeg ved at der regnskabs mæssig er forskel på et I/S og et Aps, men , hvori
> ligger forskellen? Hvilken selskabsform er bedst at have?

Et I/S er i princippet et personligt selskab med flere ejere, typisk
noget der oprettes hvor flere firmaer/kommuner/selskaber går sammen om
løsning af en fælles opgave. F.ex. flere kommuner om et affaldsselskab.

Et Aps er et som et AS med reduceret krav til
kapital/revision/ledelse/mv. men hvor hæftelsen stopper ved anparterne,
dvs anpartsejerne hæfter ikke personligt. Det hindre dog ikke banker i
kræve at en evt. enejer/direktør kautionerer for et lån til hans firma,
men det er ikke en hæftelse igenem ApS konstruktionen som sådan.

/carsten

Fra : Peter G C

Dato : 28-01-03 08:09

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Et I/S er i princippet et personligt selskab med flere ejere, typisk
> noget der oprettes hvor flere firmaer/kommuner/selskaber går sammen om
> løsning af en fælles opgave. F.ex. flere kommuner om et affaldsselskab.

Et I/S er typisk en flerhed af personer, der sammen driver en fælles
virksomhed.

> [...]
> kræve at en evt. enejer/direktør kautionerer for et lån til hans firma,
> men det er ikke en hæftelse igenem ApS konstruktionen som sådan.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-01-03 14:57

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Et I/S er typisk en flerhed af personer, der sammen driver en fælles
> virksomhed.

Det er muligt at interessentskaber ejet af fysiske personer er
numerisk i overtal, men Carsten har sikkert ret i at fælleskommunale
selskaber m.v. dominerer efter omsætning.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : N/A

Dato : 28-01-03 19:09

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-01-03 19:09

Peter G C wrote:

> Det tvivler jeg på.

Næ, men så kan du jo ligge A.P. Møllers omsætning til

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Mari

Dato : 28-01-03 22:31

"Johnny Therkildsen" <niros@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved at der regnskabs mæssig er forskel på et I/S og et Aps, men ,
hvori
> ligger forskellen? Hvilken selskabsform er bedst at have?

I/S = solidarisk hæftelse med hele din formue/hus og hjem
og hæftelse for hele gælden, hvis sin I/Spartner er insolvent. Herefter er
det dit
personlige problem at inddrive din partners andel af gælden.

ApS = begrænset hæftelse, som begrænses til indskludskapitalen, medmindre
der foreligger helt særlige omstændigheder. F.eks. bestyrelsesansvar
el.lign.

Jeg ville aldrig vælge en I/S-selskabsform, hvis jeg skulle starte
virksomhed
sammen med en partner. Der skal alt for mange samejeaftaler og kontrakt-
formuleringer til, hvoraf en del er lovreguleret for ApS'er.

/Mari

Fra : Gert Dyrn

Dato : 28-01-03 23:02

For at kunne give et seriøst bud på, i hvilken form, det er bedst at
organisere, må du komme med flere oplysninger.

Hvor mange er I, og hvad skal I lave? Er I 2-4 stykker ville jeg ikke have
noget imod at etablere I/S. Et vågent øje med vedtægterne og løbende
justeringer i forhold til den praksis I udvikler tager det meste i opløbet.

Hvor mange penge kan I skyde ind, eller kan I skyde aktiver ind?

Skal I have ansatte? I I/S´er er der ikke krav om medarbejderindflydelse.

Hvad med skatten? I/S drives som personlig virksomhed og giver derfor mere
"fleksibilitet" - forudsat at man holder tungen lige i munden. Anvendes
virksomhedsordningen kan også man få gavn af fradrag og underskud i den
personlige indkomst. Det er jo nok værd at tage med. Især i
etableringsfasen. Går I over stregen med selskaber risikerer I at blive
beskattet både i selskabet og personligt.

Endelig er der jo også likvidationsforløbet - det er lettere og mindre
omkostningskrævende i et I/S.

Forskellen i hæftelsesformen vil jeg ikke mene I skal tage for alvorligt.
Banken stiller garanteret krav om sikkerhed i jeres personlige formuer
alligevel. Vælger I selskabsformen sidder I altså tilbage med personlig
hæftelse plus en række retskrav til organisation og regnskaber osv.

Men send flere oplysninger.

Fra : Peter G C

Dato : 29-01-03 07:35

> [...]

> sammen med en partner. Der skal alt for mange samejeaftaler og kontrakt-
> formuleringer til, hvoraf en del er lovreguleret for ApS'er.

Hvis to personer sammen skal drive virksomhed i et ApS skal der laves samme
aftaler som ved et I/S - ellers går det galt. Så det skal ikke være af den
grund man fravælger I/S'et.

I 1999 var 290000 enkeltmandsvirksomheder, 30000 K/S og I/S, 43000 ApS'er og
26500 A/S'er, 3500 andelsforeninger og 26000 selskaber med anden ejerform.

/Peter

--
http://www.grauslund.com