PowerBook fejl?
Fra : hans jørgen hvid

Dato : 18-03-01 16:40

Jeg har en næsten ny Powerbook G3 Pismo. Når jeg arbejder på den
standser den ofte nogle sekunder og laver lidt støj, som om den "tænker
så det knager", før den fortsætter. Først troede jeg at det var mangel
på Ram, men den har nu 320Mb så det må skyldes noget andet. Er det mon
en fabrikationsfejl eller en indstilling det er galt med? Somme tider
kommer der en melding om at index for harddisken bliver opdateret, eller
noget i den retning. Jeg vil være taknemmelig for nogle bud på hvad der
kan være galt.
Venlig Hilsen Hans Jørgen Hvid

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-03-01 16:52

hans jørgen hvid <hj.hvid@teliamail.dk> wrote:

> [...]
> kommer der en melding om at index for harddisken bliver opdateret, eller
> noget i den retning. Jeg vil være taknemmelig for nogle bud på hvad der

Hvis du har en CD i det dertil indrettede drev, så prøv at ligge mærke
til, om det er den der blot spinder op i omdrejninger. Det er en
standard mac os feature, at dette låser maskinen i nogle sekunder.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 19-03-01 01:32

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hvis du har en CD i det dertil indrettede drev, så prøv at ligge mærke
> til, om det er den der blot spinder op i omdrejninger. Det er en
> standard mac os feature, at dette låser maskinen i nogle sekunder.

nej, det er uanset hvad jeg laver om jeg så lægger kabale.
hilsen hans jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-01 23:19

hans jørgen hvid <hj.hvid@teliamail.dk> wrote:

> nej, det er uanset hvad jeg laver om jeg så lægger kabale.
> hilsen hans jørgen

kan du have sat den til at gå på vågeblus efter et minut eller noget i
den stil?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Jesper

Dato : 18-03-01 18:35

> [...]

> kommer der en melding om at index for harddisken bliver opdateret, eller
> noget i den retning. Jeg vil være taknemmelig for nogle bud på hvad der

Åbn sherlock og slå indeksering fra. Har du slået indeksering til er det
muligt at søge i tekstdokumenters indhold. Det er smart nok, men det
tager lang tid for mac'en at opdatere index'et.

Jeg vil tro det er der dit problem ligger.

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 19-03-01 01:32

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> [...]
> tager lang tid for mac'en at opdatere index'et.
>
> Jeg vil tro det er der dit problem ligger.

Tak for rådet, jeg har lige prøvet at arbejde lidt efter at have slået
indeksering fra, men det var desværre ikke det der er galt.
venlig hilsen hans jørgen

Fra : Jesper

Dato : 19-03-01 06:57

hans jørgen hvid <hj.hvid@teliamail.dk> wrote:

> Tak for rådet, jeg har lige prøvet at arbejde lidt efter at have slået
> indeksering fra, men det var desværre ikke det der er galt.
> venlig hilsen hans jørgen

Kører du med VM slået til?
Har du tjekket din HD med Norton, DiskWarrior eller lign.?
Er du på netværk?

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 19-03-01 18:11

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Kører du med VM slået til?
> Har du tjekket din HD med Norton, DiskWarrior eller lign.?
> Er du på netværk?

Jeg har nu slået VM fra og er ikke på netværk. Har tænkt mig at købe
Norton Systemworks, men har ikke fået det gjort endnu, måske er det det
der skal til?

Fra : Jesper

Dato : 19-03-01 18:19

> [...]

> Jeg har nu slået VM fra og er ikke på netværk. Har tænkt mig at købe
> Norton Systemworks, men har ikke fået det gjort endnu, måske er det det

Det kan godt lyde som om din harddisk er stærkt fragmenteret og det er
nok en god idé at anskaffe et diskværktøj. Norton Systemworks er
udmærket - jeg har i hvert fald ikke haft bøvl med det.

Ang. din diskcache er det normalt at den står på omkring 8k. Især når du
har 320 mb ram.

Har du prøvet at tjekke hd'en med diskførstehjælp?

Fra : Reynard Fox

Dato : 19-03-01 18:44

In article <1eqj433.upospdeovhaiN%jmfink@mac.com>, jmfink@mac.com
(Jesper) wrote:

> Ang. din diskcache er det normalt at den står på omkring 8k. Især når du
> har 320 mb ram.

Min disk cache står til 8160k, som er default indstillingen på min 9.1z
installation...

Mvh
Reynard …:·

--
http://www.hardoff.co.jp/ the place with the name and the fame.

Fra : Hammerhead

Dato : 21-03-01 17:33

Reynard Fox <canis_vulpes@hotmail.com> wrote:

> Min disk cache står til 8160k, som er default indstillingen på min 9.1z
> installation...

Samme her. 9.1 kan iøvrigt sætte DiskCachen over ( MB, men selvom jeg
har 512 MB RAM nægter Mac OS at sætte default højere end den førnævnte
værdi.

--
- Peter - titancity.com

Fra : Johnny Louis

Dato : 19-03-01 18:49

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Ang. din diskcache er det normalt at den står på omkring 8k. Især når du
> har 320 mb ram.

Nej det er ikke normalt, standard ved 320 MB ram er 8160 k.

8k. mener jeg ikke er muligt at sætte den til og ifald er det ihvertfald
her problemet ligger.

Prøv at slå kontrolpanelet energibesparelse fra, da dette kontrolpanel
kan nedsætte processorhastigheden.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Jesper

Dato : 19-03-01 19:11

Johnny Louis <bendata@postman.dk> wrote:

> Nej det er ikke normalt, standard ved 320 MB ram er 8160 k.

ahh, jeg tænkte omkring 8 _kilo_, altså 8000 - undskyld - det var
upræcist formuleret!! (men jeg tror også det var det Hans Jørgen mente)

Det mindste er i øvrigt 128 kb.

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 19-03-01 21:54

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> ahh, jeg tænkte omkring 8 _kilo_, altså 8000 - undskyld - det var
> upræcist formuleret!! (men jeg tror også det var det Hans Jørgen mente)
>
> Det mindste er i øvrigt 128 kb.

Det var nøjagtig 8160 k. jeg mente, jeg kunne bare ikke huske det derfor
skrev jeg blot 8k. Bare jeg også kunne huske om PowerBooken har opført
sig sådan fra jeg fik den, jeg har slået det hen i den tro at den blot
manglede Ram. Jeg vil snarest købe Norton og give harddisken et
eftersyn.
Venlig Hilsen Hans Jørgen

Fra : Jesper

Dato : 19-03-01 22:11

> [...]

> sig sådan fra jeg fik den, jeg har slået det hen i den tro at den blot
> manglede Ram. Jeg vil snarest købe Norton og give harddisken et

har du prøvet diskførstehjælp?

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 20-03-01 14:05

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> har du prøvet diskførstehjælp?
Jeg kom netop i tanker om at prøve diskførstehjælp i aftes og det hjalp!
Jeg ved ikke hvorfor jeg aldrig har brugt det før, måske fordi jeg har
haft Norton Utilities. Der var en del fejl som blev rettet og siden har
problemet ikke vist sig, så jeg regner med det var det, men så fik jeg
zappet prammen og blev i det hele taget lidt klogere, det er bare
herligt. Jeg læste forøvrigt i Mac For Dummies at harddisken i
PowerBooks ikke konstant kører på fuld hastighed, det kan være
forklaringen på de lyde der har været. Tak til alle for de gode råd!
Hans Jørgen Hvid.

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 20-03-01 23:11

> [...]

> PowerBooks ikke konstant kører på fuld hastighed, det kan være
> forklaringen på de lyde der har været. Tak til alle for de gode råd!
Beklager. Dette er hvad jeg skrev i den forrige besked. Jeg har åbenbart
lavet en fejl da jeg mailede den.

Fra : Hammerhead

Dato : 21-03-01 17:33

Johnny Louis <bendata@postman.dk> wrote:

> Nej det er ikke normalt, standard ved 320 MB ram er 8160 k.

Faktisk er det ved 256 MB.

> 8k. mener jeg ikke er muligt at sætte den til og ifald er det ihvertfald
> her problemet ligger.
>
> Prøv at slå kontrolpanelet energibesparelse fra, da dette kontrolpanel
> kan nedsætte processorhastigheden.

Man kan n'øjes med at slå "processortomgang" fra.

--
- Peter - titancity.com

Fra : Reynard Fox

Dato : 19-03-01 09:29

In article <1eqhtei.z4m30cz96oe8N%hj.hvid@teliamail.dk>,
hj.hvid@teliamail.dk (hans jørgen hvid) wrote:

> Tak for rådet, jeg har lige prøvet at arbejde lidt efter at have slået
> indeksering fra, men det var desværre ikke det der er galt.
> venlig hilsen hans jørgen

Måske er din disk cache sat for lavt;
Åben memory kontrol panelet.
Tildel disk cache mere ram, genstart og se om det hjalp.
Hvis disk cachen er sat meget lavt, så opstår de symptomer som du
beskrev i det første indlæg (undtaget, naturligvis, index-syndromet).
Det burde ikke skabe problemer, at sætte disk cachen høj, bortset fra at
man derved har en del mindre ram til frit brug :/

Mvh
Reynard …:·

--
http://www.hardoff.co.jp/ the place with the name and the fame.

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 19-03-01 18:11

> [...]

> Det burde ikke skabe problemer, at sætte disk cachen høj, bortset fra at
> man derved har en del mindre ram til frit brug :/

Der er en rulleliste som står på 8k et eller andet og den kan ikke
stilles højere, kun mindre. Der er også den lyd samtidig med at
programmet fryser et øjeblik, det er sådan en lidt skrattende lyd, som
godt kunne lyde lidt disc-agtig ( ikke i John Travolta betydningen.)
Venlig hilsen Hans Jørgen

Fra : Johnny Louis

Dato : 19-03-01 09:48

> [...]

> kommer der en melding om at index for harddisken bliver opdateret, eller
> noget i den retning. Jeg vil være taknemmelig for nogle bud på hvad der

Jeg har haft nøjagtig samme irriterende problem på en PowerBook G3
Lombard, jeg gjorde en masse ting for at slippe af med det og jeg tror
nok at det var da jeg Zappede prammen at det endelig holdt op.

Min kone har også oplevet det på en iBook men det forsvandt efter en
omformatering og nyinstallering.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 19-03-01 18:11

> [...]

> nok at det var da jeg Zappede prammen at det endelig holdt op.
>
> Min kone har også oplevet det på en iBook men det forsvandt efter en

Tak for rådet. Jeg har nu Zappet prammen, men heller ikke det hjalp. Det
kan godt være jeg skulle nyinstallere systemet, så kunne jeg samtidig
opgradere til OS 9.1, men først vil jeg nok købe Norton og prøve den.
Det ender nok med at jeg får rodet så meget at garantien ikke gælder
hvis det er harddisken der er defekt
Hans Jørgen

Fra : Rubini & Rasmussen

Dato : 19-03-01 23:52

> [...]
> Jeg har en næsten ny Powerbook G3 Pismo. Når jeg arbejder på den
> standser den ofte nogle sekunder og laver lidt støj, som om den "tænker
CD-skuffen er tom, ik'?

mvh.
FR