/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Suzuki gsx 600 F med slidte knastaksler
Fra : Anders Zinck Wulff


Dato : 18-03-01 14:21

Hej motorcykellister

Suzukien er fra 93 og har gået 67000 km men ellers frisk, bortset fra
knasterne som er slidt op.

Som jeg ser det har jeg 3 muligheder
1) Købe nye knaster, men med en pris 3000 pr.stk plus tilbehør løber det
hurtig op i ca 8-9 kilo og motoren er jo ikke ny.

2)Man kunne jo også få svejst knasterne op og fræst ned på mål for det ville
jo gøre det langt billiere, men kan det holde, måske er der nogle af jer der
har erfaringer med det, for så vil jeg gerne høre fra jer

3)Den 3 mulighed er at finde en brugt motor med et rimelig kilometertal (et
sted mellem 25000 & 35000 km) så hvis i har en til at stå vil jeg også gerne
høre fra jer.

Jeg håber i kan hjælpe mig, så jeg finder den bedste løsning , så jeg kan
komme ud at køre i foråret.

På forhånd tak
Anders Wulff






 
 
Claus Rittig (18-03-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 18-03-01 16:36

"Anders Zinck Wulff" <AZW@12move.dk> skrev i en meddelelse
news:KG2t6.9449$44.669530@news010.worldonline.dk...

> 1) Købe nye knaster, men med en pris 3000 pr.stk plus tilbehør løber det
> hurtig op i ca 8-9 kilo og motoren er jo ikke ny.

Kan de købes billigere i Tyskland?

> 2)Man kunne jo også få svejst knasterne op og fræst ned på mål for det
ville
> jo gøre det langt billiere, men kan det holde, måske er der nogle af jer
der
> har erfaringer med det, for så vil jeg gerne høre fra jer

Tjah, det kan godt lade sig gøre, men problemet er hærdningen. Uden en
materiale-analyse kan knastakslen måske ikke hærdes hårdt nok (det kunne
min, men man kan ikke være sikker). Det er en rystende billig operation, men
"tilbehøret" skal du stadig købe - dvs. vippearme (hvis den har den slags)
pakninger og måske strækbolte til topstykket? Strækbolte kan ikke genbruges.
Husk at skifte vippearmene uanset hvordan de ser ud. Ligesom en kæde slides
sammen med kædehjulene, så slides vippearme også sammen med knasterne, så
hvis du sparer en vippearm eller to fordi de ikke har huller i hærdningen
endnu, kan det nedsætte levetiden på den nye knastaksel væsentligt.

Jeg kan anbefale Jysk Hærderi, de kan faktisk lave det hele, både slibning
og hærdning.

> 3)Den 3 mulighed er at finde en brugt motor med et rimelig kilometertal
(et
> sted mellem 25000 & 35000 km) så hvis i har en til at stå vil jeg også
gerne
> høre fra jer.

Eller hvad med at finde nogle brugte knastaksler? Din motor kender du jo, en
tilfældig brugt motor kan let være i ringere stand end din egen. Find evt.
et sæt brugte knastaksler, de er lette at tjekke.

Handel for guds skyld ikke med A.T. MC teknik nede omkring Hadsten, det er
et berygtet svindler firma som har taget røven på mange (også mig). Bare det
at indehaveren har en voldsdom for at tæve en kunde...

Rittig



Jes Vestervang (18-03-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 18-03-01 19:02

Anders Zinck Wulff skrev:

> Hej motorcykellister
>
> Suzukien er fra 93 og har gået 67000 km men ellers frisk, bortset fra
> knasterne som er slidt op.
>
[klip]
Det bliver sjovt at se hvor lang tid der går inden Armand er på banen

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER til salg på http://the.subnet.dk/ts125

Armand (18-03-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-03-01 21:57


Jes Vestervang <jesvj@mailme.dk.FJERN-DETTE> skrev i en
news:v5t299.8s1.ln@jes.etellerandet.com...
> Anders Zinck Wulff skrev:
> >
> > Suzukien er fra 93 og har gået 67000 km men ellers frisk, bortset
fra
> > knasterne som er slidt op.
> Det bliver sjovt at se hvor lang tid der går inden Armand er på banen


*BOINNNG* (lyden af et Armands-nedslag)

Jeg sad lige og rugede på begrebet "nedslidt" og ville checke om andre
indlæg havde været inde herpå, førend at jeg røg på tastaturet. Derfor
ventetiden

Først vil jeg lige komentere løsningsmodel-2) :
Køber man tuningsknaster (f.eks ved Holtug MC) er det faktisk på
ombytningsbasis. Derved kan man udlede at det er gen-opbyggede knaster
at man får leveret, og at ens gamle knaster ligeledes vil blive
genopbygget!
Som faglig kyndig (smed) vil jeg ikke tro at en ensidig opsvejsning á
nye toppe på knasterne, vil føre noget godt med sig idet at sådant
medfører risiko for at knasten varmetrækker sig imod opsvejsningen (=
proptrækker-virkning efter fire knasters individuelle opsvejsning.
En almen belægning (materialepåsprøjtning) af hele knastens omkreds
(efter en
nødvendig afdrejning forinden), er nok metoden der skal benyttes.
Den efterfølgende profilslibning er også en sag for specialister!

Tilbage til slidbilledet:
Det mantra jeg plejer at fremstå med, og som afstedkommer Jes'
kommentar, går på at Suzuki's oliekølede motorer har et stort antal
tilfælde af
porøse knaster med små fine huller i knastbanen.
Er det ikke denne fejl at din 600'er er behæftet med??
Opdages disse huller ikke i tide vil de medføre en opslidning af
vippearmenes cromlag, som igen vil virke som et råkostjern på knasten og
derved slide denne ned.
ER knasterne slidt markant ned, slipper du ikke for at udskifte mindst
samme antal vippearme, som der er nedslidte knaster, fordi det er dem
der står for årsagen

Drejer det sig derimod "kun" om de små sorte huller i overfladen, har
jeg tidligere fostret en måske ganske brugbar nød-reparation:
Idet hullerne kun er gennemslidningen af toppen på et noget større
kuglerundt hulrum (à et par mm i Ø) lige under overfladen, vil hullets
kanter være skarpe samt virke som en høvl-klinge! Det er denne effekt
der er problemet, eftersom at vippearmens cromlag bliver "høvlet" itu
derved!
Hvis man erkender at hullet er tilstede; men vil slippe for de skarpe
kanter kan man slibe det ned i mild grad:
Jeg kan forestille mig at man med en meget smal "skæreskive" på en
"Dremmel"-slibemaskine (den fra TV-reklamerne), vil kunne slibe et smalt
langsgående spor uden de kritiske skarpe kanter ned oveni hvert sort
hul.
Kritiske sjæle vil anfægte at man stjæler bredde og dermed anlægsflade,
og dermed opnår et uheldigt større anlægstryk ved en sådan operation;
men jeg har i flere tilfælde (bl.a. GSX 400) noteret mig vippearme hvor
trædefladen
er opdelt i to "puder" med en rille imellem, hvori der befinder sig et
smørehul. Og knasten er i disse tilfælde ikke bygget bredere for
opnåelse af samme anlægstryk, så en millimeters langsgående rille kan
næppe skade :-/
Det skal siges at jeg endnu ikke har prøvet eller hørt om forsøg dermed
og deres udfald; men jeg ville ikke selv betænke mig ifald at jeg stod
med problemet!!

Vælger man alligevel at udskifte, vil jeg af gode grunde ikke anbefale
de originale knaster, hvorfor de opbyggede tunings-knaster er et godt
alternativ.
Og tænk sig at "blive nødt til" at tune

Men vær sikker på at checke vippearmenes trædeflader!!!

--
Armand.






N/A (18-03-2001)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 18-03-01 22:15



Henrik B. Larsen (18-03-2001)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 18-03-01 22:15


"Carsten Steffensen" <kejser@image.dk> wrote in message
news:Vb8t6.10448$44.751863@news010.worldonline.dk...
> Til din orientering, som Claus også er inde på, kan du i de fleste
tilfælde
> nøjes med at få slebet dine knastaksler (reprofileret), derefter er det en
> god ide at få dem hærdet ved hjælp af en gasnitrering. De fleste
> cylinderservice værksteder burde kunne hjælpe dig med dette.
> Venlig hilsen
> Carsten Steffensen GSXR 7,5
>
> >
Hmm, lyder interessent. Nogen ide om hvilket prisleje sådan en omgang ligger
i?

Henrik



Claus Rittig (18-03-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 18-03-01 22:37

"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> skrev i en meddelelse
news:zC9t6.431$8u3.25696@news.get2net.dk...

> Hmm, lyder interessent. Nogen ide om hvilket prisleje sådan en omgang
ligger
> i?

Jeg mener jeg måtte bløde knap 400 kr. for to knastaksler incl. forsendelse.
Det kan være steget siden, men mon ikke du kan regne med omkring en
plovmand?

Rittig



Mads Lund (19-03-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 19-03-01 10:52

> Jeg mener jeg måtte bløde knap 400 kr. for to knastaksler incl.
forsendelse.
> Det kan være steget siden, men mon ikke du kan regne med omkring en
> plovmand?

Men skal man ikke normalt levere et sæt ok knaster med ? så man har noget at
slibe efter.

Mads Lund
Ninja9RT



Claus Rittig (19-03-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 19-03-01 13:19

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
news:rFkt6.101$bq4.7667@news.get2net.dk...
> > Jeg mener jeg måtte bløde knap 400 kr. for to knastaksler incl.
> forsendelse.
> > Det kan være steget siden, men mon ikke du kan regne med omkring en
> > plovmand?
>
> Men skal man ikke normalt levere et sæt ok knaster med ? så man har noget
at
> slibe efter.

Nej, jeg ringede på forhånd og spurgte om de kunne, og så slog den venlige
mand (som egentlig var lidt afvisende, fordi han ikke var sikker på de
lavede motorcykelknaster) op i en bog, og så var han pludselig ikke
afvisende mere. De havde en profilbeskrivelse af min model, så det kunne de
sagtens lave, sagde han. Og det virkede også fint.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste