Når nøden kommer.
Fra : Erik Dalgas

Dato : 18-03-01 01:46

Kære ven

Jeg vil gerne at du lytter til salmnistens ord i denne salme.

Retfærdiges frelse kommer fra Herren, han er deres værn, når nøden kommer.
Sl.37.39.

Du som er en kristen har alt at takke Gud for, også i nødens stund. Gud selv
drog dig i armene på Jesus og Gud selv lod dig se Hans vidunderlige værk på
Golgata kors. Når nøden kommer ! Siger salmen. Mange overrumples af et skift
i deres omstændigheder og finder pludselig at Jesu nærver er væk. Apati og
modløshed sætter sin uhyggelige proces igang og udslukker bønnens ånd hos
os. Det afgørende er hvordan vi møder nøden og hvordan vi reagere på dens
omklamring af vore liv. Var vi rede da det onde bankede på vores dør ?

De fleste kristne er ikke rede når nøden kommer og ved ikke hvordan de skal
reagere på den. Vel bedes der, vel sættes brødre ind i sagen, vel gøres der
det der står i ens magt, for at undfly nøden. Altså er det en naturlig
reaktions proces der igangsættes, både fra den der er i nød og fra hans
omgivelser. Der er ikke noget forkert i denne reaktion, for den må komme.
Men det forkerte er at når alle muligheder er udtømte, står den nødstedte
alene tilbage. Misforstået og ofte bebrejdet for manglende tro og skjult
synd, vendes problemet til en forbandelse og truer nu direkte sjælens
frelse.

Jeg har i min tid som kristen set mange mennesker falde tilbage og lade sig
overmande af forskellige problemer. Fælles er at der for dem alle var tale
om en eller anden form for nød. Psykiske, økonomiske og helbredsmæssigt
nødstedte mennesker, der ofte var herligt frelste men af en eller anden
grund havnede i en håbløs sitution. At se mennesker sætte sin lid til
Kristus, ved at kommer til hans tjenere i menighederne er en fryd, men at se
de selvsamme mennesker gå bort, modløse og nedslåede er dybt rystende.
Ansvaret for at dette alt for ofte sker er ikke kun myntet på èn person, den
nødstedte, men også på Guds tjenere og menighedens enkelte lemmer. Det
personlige ansvar er dog størst og nøglen til en løsning, er derfor hos os
selv, mere end nogle andre. Som sagt er nødstedete modløse og apatiske i sit
personlige liv med Gud og det bedrager let en forsamling af troende og deres
indsatte tjenere, når de ikke er klar over det. Igen og igen kommer de samme
mennesker frem til forbøn og igen og igen går de nedbøjede hjem fra mødet.
Tjenerne tror at en sådan person er hjulpet, fordi der så længe fællesskabet
varede, hersker en atsmofære af tro hos deltagerne i mødet. Men sandheden er
at ved næste møde er problemet der stadigt, og spillet kan fortsætte.

Desvære virker det som om at ingen vil være *sit* ansvar bevidst og kun en
kort tid, holder ud. Vi er ikke rede når nøden kommer og derfor får Satan
sit lumske spil gennemført. Der står skrevet ; våg og bed, om ikke at falde
fristelser ! Matt.26,41. Og videre står der skrevet ; så i udnytter det
gunstige øjeblik, thi dagene er onde. Ef.5,16. Hverken Guds menighed, dens
tjenere og de ulykkelige der desparat behøver hjælp, tager kernen i
problemet alvorligt. At vi som hele Guds folk er overfladiske når det gælder
NØD. Forstået sådan at der ikke regnes med den i det daglige liv og at når
den så kommer, betragtes som en byrde den nødstedte selv skal bære. Ses der
bort fra en kortvarig hjælp og forbøn, glider nødstedte mennesker alt for
ofte ud i den totale tomhed, for der at blive et let bytte for ulven.

--
erik.dalgas@mail.dk

Fra : Live4Him

Dato : 18-03-01 16:19

Jeg vil give dig helt ret i dín observation.

Som psykisk syg ved jeg om nogen, hvor svært det kan være at få faste venner
og et fællesskab der fungerer. Jeg har mødt megen venlighed og iver for at
hjælpe, ja, men det varede kun en kort tid, så blev folk trætte, og devisen
er ofte at man skal "holde sig til" for at være en del af fællesskabet. Men
er man syg og har meget svært ved at holde sig til og ens "social skills" er
meget lave bliver resultatet næsten altid ensomhed, der med tiden kan gå
over i ren isolation. Så har man altså dette, at man er kristen og samtidig
ensom - dette burde jo være en umulighed, en modsætning, men er det ikke.

Ensomme kristne. Psykisk syge kristne. Hvad gør man ved det ? Ja, ofte er
hjælpsomheden stor i starten men den klinger kraftigt af med tiden. Bliver
man inviteret til noget hygge komsammen og svarer med at man ikke orker,
bliver det ofte tolket at så har man altså ikke behov for samvær, men det
er en fejl, SELVFØLGELIG har man behov for samvær, at man ikke orker er et
udtryk for sygdommen, for angsten, for de meget lave "social skills", det
betyder IKKE at man ikke sulter efter venskab, efter fællesskab. Det er som
med en mand der ikke kan spise - at han ikke spiser er ikke et udtryk for at
han ikke har behov for mad eller sulter, men det betyder han har en sygdom
der hindrer ham i at spise og så skal han selvfølgelig hjælpes.

Fællesskab er lige så vigtigt som mad - man dør uden, og der ER kristne som
er ensomme og de skal have hjælp - orker man ikke at besøge en ensom
kristen kan man altid telefonere eks. en gang om ugen, for lige at holde
livlinien åben, men min egen erfaring er at selv det er at forlange for
meget af menigheden. Hjælpen og kærligheden er simpelthen tidsbegrænset.

Du rammer 100 % rigtigt i din observation, Erik. Der ER virkelig kristne som
bliver overladt til sig selv og deres ensomhed fordi de ikke magter at
"holde sig til" på normal vis og de bliver dybt ensomme og isolerede, totalt
glemte.

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-03-01 17:26

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> bliver overladt til sig selv og deres ensomhed fordi de ikke magter at
> "holde sig til" på normal vis og de bliver dybt ensomme og isolerede,

Ja! der vil blive mange der oplever en stor skuffelse endgang, Mat 24 v
31-46.

Erik L

Fra : Erik Dalgas

Dato : 20-03-01 23:39

erik.dalgas@mail.dk
Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Bk5t6.183$8u3.10171@news.get2net.dk...

> [...]
> som
> totalt

> Ja! der vil blive mange der oplever en stor skuffelse endgang, Mat 24 v

Hej Erik.

Jeg mindes at du tidligere har skrevet om det menigheds forhold du engang
stod i, kunne du ikke genopfriske min hukommelse lidt. Du fortalte såvidt
jeg husker, hvilken menighed du var tilsluttet og hvorfor du forlod den. Men
ikke hvor længe siden det var, eller om du sidenhen har søgt fællesskab med
brødre og søstre i Herren. Jeg vil meget gerne høre nærmere om dette og lige
have de detaljer du allerede har bragt igen. Selvfølgelig kun, hvis altså du
ikke mener det er at gå dig for nær og ellers ønsker en mulig debat, med din
egen situation, som udgangspunkt.

--

Erik Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-03-01 09:16

"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> ikke mener det er at gå dig for nær og ellers ønsker en mulig debat, med

En af de største uenigheder der var, var at disse herlighedspredikanter
ville
lave om på Pinsekirkens tinglyste love for at overtage kirken på Livets Ords
promisser. Hvad jeg havde henvendt mig til en Advokat som er Ælstebroder
i Pinsevækelsen i Århus om og det var ikke godt for mig.

Jeg forlod ikke menigheden, men blev udvist til jeg havde fået "min sag for"
ælsterådet. Ælsterådet der var ivrige herlighedspredikanter havde fået for
skik
at invitere medlemmerne ind på kontoret for systimatisk at diskremenere dem.
Da jeg ikke mente, at det jeg havde gjort ikke kune blive sagt under manges
tilstedeværelse, udeblev jeg fra kontormødet med ælstebrødrene.

Menigheden kunne godt skæntes uden mig, ca. 6 uger efter jeg blev udvist
delte menigheden sig i to kirker, Pinsekirken og Holstebro frikirke (LO).

Efter udvisningen var vi en lille flok "Udviste", men så blev jeg beskyldt
for
at ville danne min egen menighed, hvad jeg skrev til Pinsevækkelsen at det
var kun slader og vil gerne have den stoppet.

I dag vil jeg hellere komme iblant en lille håndfuld kristne, hvor der ikke
er
Betalte ledere, tellefonregninger, husleje og andre uforudsete udgifter som
skal tigges ud af forsamlingen tomme lommer.

For et par år siden genforente man de to kirker, Holstebro frikirke (LO).
havde spillet falit. Men det samme gentog sig man skabte splid og ikke
broderskab ved sammellægningen.

Det der skuffer mest er at Pinsebevægelsen på landsbasis, med sine gamle
holdninger, nu begynte at acceptere Herlighedslæren, for fredens skyld. De
er blevet en del af det Økumeniske fældesskab.

Erik L

Fra : Erik Dalgas

Dato : 21-03-01 18:13

nyhedsmeddelelse:LqZt6.39$xR5.3676@news.get2net.dk...

> [...]
> promisser. Hvad jeg havde henvendt mig til en Advokat som er Ælstebroder
> i Pinsevækelsen i Århus om og det var ikke godt for mig.

Ja, så var linien da lagt an fra start, Erik Prøvede du ikke ad anden
vej først ?

> [...]
manges
> tilstedeværelse, udeblev jeg fra kontormødet med ælstebrødrene.

Forståeligt nok. Men aligevel kunne det da muligvis have rykket noget, hvis
du åbent havde fremlagt din handling.

> Menigheden kunne godt skæntes uden mig, ca. 6 uger efter jeg blev udvist
> delte menigheden sig i to kirker, Pinsekirken og Holstebro frikirke (LO).

Holstebro ! Aha, ja det forklare jo en del. Jeg kender godt lidt til de
udbrydere af pinsekirken, der dannede LO menigheden i Holstebro. Jeg kan
give dig min støtte i det du siger om disse folk, for såvidt jeg ved, var
der tale om nogle virkelige radikale LO folk, der fuldt lever op til de
fordomme mange har, om bevægelsen.

> [...]
> at ville danne min egen menighed, hvad jeg skrev til Pinsevækkelsen at det
> var kun slader og vil gerne have den stoppet.

Hvorfor stoppede i dette fællesskab ? Umiddelbart var en sådan forsamling,
da det bedste der kunne komme udaf den situation, du beskriver.

> I dag vil jeg hellere komme iblant en lille håndfuld kristne, hvor der
ikke
> er
> Betalte ledere, tellefonregninger, husleje og andre uforudsete udgifter

Gør du så det ?

> som skal tigges ud af forsamlingen tomme lommer.

Nej, det er rystendende den praksis der bliver ført visse steder. Det sidste
jeg har ladet mig fortælle, var at der nu også optages "indgangskollekt".
Altså hvergang menigheden samles, ses det gerne at der lægges mønter i
dertil opstillede beholdere. Selv ved ungdomsmøderne tages der kollekt, på
denne måde. Jeg kunne forestille mig, at mange måtte opleve udviklingen som
en byrde, der bare bliver større og større.

> For et par år siden genforente man de to kirker, Holstebro frikirke (LO).
> havde spillet falit. Men det samme gentog sig man skabte splid og ikke
> broderskab ved sammellægningen.

Dette kender jeg selv, for den pinsemenighed jeg trådte mine første år som
kristen i, blev også splittet på denne måde. Det foregik bare i en mindre
målestok, end i Holstebro, ved det at splittelsen skete på baggrund af en
lang strid, om det rigtige i at en betroet bror tog til Upsala og fulgte
LO`s bibelskole der i et par år. Da han og familien vendte tilbage, knækkede
menigheden og mange gik i protest over hans tilbagevenden.

> Det der skuffer mest er at Pinsebevægelsen på landsbasis, med sine gamle
> holdninger, nu begynte at acceptere Herlighedslæren, for fredens skyld. De
> er blevet en del af det Økumeniske fældesskab.

Jeg forstår din skuffelse og afstandtagen til herlighedslære og økomenisk
kristendom. Men med det sagt, forstår jeg tilgengæld ikke, at du står
udenfor menighedsfællesskab. Vi er som kristne, kaldet til at være virksomme
lemmer på Kristi Legeme og det ved både Åndens frugter og Nådegaver. Vi kan
ikke og skal ikke køre sololøb og leve afsondret fra hinanden, som et
splittet folk.

Hvad afholder dig fra at opsøge en menighed, der har samme forbehold som du
selv ?

--

Erik Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-03-01 21:07

> [...]
> give dig min støtte i det du siger om disse folk, for såvidt jeg ved, var
> der tale om nogle virkelige radikale LO folk, der fuldt lever op til de

Udbryderne kom kun, fordi der var meget dårligt ledelse i Pinsevækkelsen.

> Hvorfor stoppede i dette fællesskab ? Umiddelbart var en sådan forsamling,
> da det bedste der kunne komme udaf den situation, du beskriver.

Det var sladeren jeg skrev for at stoppe.

> [...]
sidste
> jeg har ladet mig fortælle, var at der nu også optages "indgangskollekt".

"indgangskollekt". det har jeg betalt på nogle af de store møder i udlandet,
men så har jeg også fået store Åndelige oplevelsen og helbredelser for
pengene.

2 gange i London, hvor 17000 var samelt hver aften i en uge, IM ville dø af
skræk et sådan sted, man taler ikke om Helligåndens udgydelse, man
praktisere
det, man taler ikke om helbredelse, man praktisere det, man taler ikke om
nådegaverne, man praktisere dem, man taler ikke om uddrivelser af onde
ånder,
men gør det.

> [...]
som
> en byrde, der bare bliver større og større.

Mikael, en gammel Kristen fra Holstebro egnen, sagde engang på et møde,
"Skylder du hos købmanden, så betal ham først." , fordi han mente ud fra
bibelen at låntageren er långiverens træl, og så tjæner du ikke Jesus 100 %.
% Mos 28

> [...]
knækkede
> menigheden og mange gik i protest over hans tilbagevenden.

Det lyder som mange steder i landet ??

> [...]
kan
> ikke og skal ikke køre sololøb og leve afsondret fra hinanden, som et

Ser du, hvor sjovt det en lyden, menigheden i Holstebro har heller ikke
fældeskab
med Jesus med den forkyndelse de har nu. Desuden er det min plan st rejse
til enten
København eller London for at gadeevangilisere mellem de udstøte.

> Hvad afholder dig fra at opsøge en menighed, der har samme forbehold som
du
> selv ?

Kender du en, jeg gør ikke.

For nogle år siden blev jeg spurgt om jeg ville komme til Herning, men det
blev
ikke til noget, også fordi mine tanker har været borte fra splittelsen og
diskutioner,
som er meget krævende og Åndeligt ødelæggende.

Mine udlandsture har lige som "tanket" mig op, foruden Gud gav mig en
salvelse
første gang i London, som holder mig fast.

Erik L

Fra : Erik Dalgas

Dato : 22-03-01 17:40

nyhedsmeddelelse:yV7u6.230$xR5.15505@news.get2net.dk...

> "Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Udbryderne kom kun, fordi der var meget dårligt ledelse i Pinsevækkelsen.

Ja og hvad kan det ikke udvikle sig til. Den Amerikanske trosbevægelse, har
virkelig fået fat i de traditionelle kristne vækkelsesbevægelser. Det har
åbnet
for flere andre Amerikanske strømninger, som - Vinyard, Toronto, Pensacola
"velsignelserne" og diverse andre, som latter/guld fænomenerne.

Jeg tror nærmere - ingen ledere - er sandheden. For Guds sande hyrder, er
optaget af bringe ordets uforfalskede mælk og øve sand sjælesorg blandt dem,
han er sat hos. En nutidig kristen leder, må være en skolet, strømlinet
ildsjæl, med de visionære gener på rette sted. Ligeledes må han besidde
forretnings sans og overblik, samt gode talegaver, så "sagen" kan fremholdes
på overbevisende facon.

Gad vide, hvordan en Paulus ville blive modtaget i dette land ?

> beskyldt
> det

> Det var sladeren jeg skrev for at stoppe.

Men det var fælleskabet, der stoppede, ikke ?

> [...]
udlandet,
> men så har jeg også fået store Åndelige oplevelsen og helbredelser for

At der ved store og dyre kampagner, tages en form for entre, er noget helt
andet, end at gøre det i en menighedsforsamling. Særligt da, når kollekt
beholdrene i forvejen er rødglødende og ledernes visioner bare vokser og
vokser. Pinsebevægelsens vision om kulturcentre, er en dyr historie (på
flere måder).

> [...]
> det, man taler ikke om helbredelse, man praktisere det, man taler ikke om
> nådegaverne, man praktisere dem, man taler ikke om uddrivelser af onde

Ja HERREN er god. Men hvorfor betvivle at noget ligende kunne ske i en dansk
menighed ? Tilstandene taget i betragtning, er det vigtigere end nogen
sinde, at de af Guds folk som på en eller anden måde er udstødte, finder
sammen og danner fællesskaber på Bibelsk grund. Hvordan ellers have bare en
lille smule respekt om det man har gjort. Guds tale i ordet om fællesskabets
betydning er for tydeligt og alvorligt til bare at vedblive et sololøb,
Erik.

Så formaner da jeg, den fangne i Herren, jer til at vandre det kald værdigt,
hvormed I blev kaldede, med al ydmyghed og sagtmodighed, med langmodighed,
så I bærer over med hverandre i kærlighed og stræber efter at bevare Åndens
enhed i fredens bånd: ét legeme og én Ånd, ligesom I også blev kaldet til ét
håb ved jeres kaldelse, én Herre, én tro, én dåb, én Gud, alles Fader, som
er over alle, gennem alle og i alle! Ef.4,1-6.

Enhver kristen, har et kald ! Et kald til at lade sig skille fra verden og
indlemme sig i Kristi Legeme. Hvis ikke dette tages alvorligt, er det snart
slut med sand kristendom i dette land. For flere og flere bliver de, der
dybt bedrøvede, må se sig udskilt og forkastet, af en moderne kristendom,
der ikke har "tid" til at tage sig af den enkelte og ikke har blik for den
grundvold der engang er lagt, af profeter og apostle, i Guds ord.

Og lad nu være med at påstå, at dette kan ske hjemme fra privaten, Hr
Larsen.

> [...]
> bibelen at låntageren er långiverens træl, og så tjæner du ikke Jesus 100

Har hørt dette før. Jeg bryder mig ikke om at denne sandhed bliver fremholdt
i den lovånd, som det ofte gør. At gøre penge spørgsmål til målestok for
HVEM der kan tjene Herren og HVEM der ikke kan, kan jo belejligt bruges på
forskellig vis (og bliver det).

> (LO).

> knækkede
>
> Det lyder som mange steder i landet ??

Sikkert.

> [...]
> fældeskab
> med Jesus med den forkyndelse de har nu.

Nu har jeg frimodigt røgtet lederskabet i vor tids kristendom. Så blikket må
nu rettes mod de gode arbejdsbetingelser disse ledere har. For sandheden er
jo, at hvis ikke folket fulgte dem, ville deres tjeneste ryge. Altså er det
et tunghørt og ligegyldigt folk, der fostre disse ledere og gør det muligt
at de overhovdet kan få plads. Tingene hænger sammen Erik og at fastslå det
du gør, uden et blødende hjerte og uden et oprigtigt ønske om at tjene
Herren iblandt hans "vildfarne" folk, er ikke i overensstemmelse med den ånd
der drev profeter og apostle til at stå - midt i folket - og vedblivende
tjene Herren, med det Han måtte have pålagt dem at gøre. De havde ikke
ordet, som du og jeg, derfor må vi se den Gudsgivne fordel vi har idag. At
vi ved Guds Ånd og det skrevne ord, kan få indsigt i han frelsesplan, og
tjene i tråd med den.

Og han gav os nogle som apostle, andre som profeter, andre som evangelister,
andre som hyrder og lærere. for at gøre de hellige fuldt beredte til deres
tjenestegerning, at opbygge Kristi legeme, indtil vi alle når frem til at
være ét i troen på og erkendelsen af Guds Søn, til mands modenhed og det mål
af vækst, da vi kan rumme Kristi fylde, Ef.4,11-13.

>Desuden er det min plan st rejse
> til enten
> København eller London for at gadeevangilisere mellem de udstøte.

Inden du begiver dig ud på et sådant eventyr, så gør disse mennesker den
tjeneste først, at DU har en god menighed i ryggen.

> du
>
> Kender du en, jeg gør ikke.

Står der ikke skrevet : Søg og du skal finde, bank på og ..............

Det ville ikke nytte meget, at jeg viste dig en menighed. For det er dig
selv der i samråd med Herren, må finde ind i hans vilje for dig, i denne
sag.

> [...]
> diskutioner,
> som er meget krævende og Åndeligt ødelæggende.

Ja det er kun de få, der kan håndtere SANDHEDEN, samtidig med at de vandre
ret og holder sig i centrum af Guds vilje for deres liv. Kender du bogen -
Guds Generaler ? En god bog, der blandt andet viser vigtigheden af at stå i
åndsenhed med ligesindede brødre og konsekvensen af ikke at gøre det. Selv
den mest salvede og virksomme Guds mand eller kvinde, er faret vild uden
dette livsvigtige fællesskab.

> Mine udlandsture har lige som "tanket" mig op, foruden Gud gav mig en
> salvelse
> første gang i London, som holder mig fast.

Helt sikkert en god og lærerig erfarring, du her har gjort dig, men du må
videre på vejen Erik, og den går ikke uden om livet som lem på Kristi Legeme
og det et *virksomt* og *tilstedeværende* liv.

--

Erik Dalgas

Fra : Erik Dalgas

Dato : 20-03-01 20:30

erik.dalgas@mail.dk
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:992jpb$edr$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> bliver overladt til sig selv og deres ensomhed fordi de ikke magter at
> "holde sig til" på normal vis og de bliver dybt ensomme og isolerede,

Hej Jørgen

Tak for dit åbenhjertede svar på et ellers ømtåeligt område. At du ser dig
selv som en af de nødstedte, jeg skrev om, er alvorligt, meget alvorligt
endda. Har du ikke fået det bedre, efter din flytning fra København ? Hvad
med den Pinsemenighed du var så glad for at komme i og som du nu bor inden
for rækkevidde af, har du ikke søgt kontakt med nogen derfra ?

--

Erik Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 20-03-01 23:38

Har du ikke fået det bedre, efter din flytning fra København ?
~~~~~~~~~~
Ikke specielt meget. Jeg har bare fået nogle nye problemer. Eller de samme
problemer på en ny måde. I det mindste behøver jeg ikke at gå med ørepropper
døgnet rundt nu. Men jeg har en kæmpe have og jeg er lidt bange for evt.
gnidninger med min nye nabo når havesæsonen begynder og der bliver mere larm
og hurlumhej udendørs - der skal ikke så meget til før jeg får det dårligt.
Håber bare at freden må herske i mit hjem.

Hvad
> med den Pinsemenighed du var så glad for at komme i og som du nu bor inden
> for rækkevidde af, har du ikke søgt kontakt med nogen derfra ?
~~~~~~~~~~~~
Jeg sendte dem en mail før jeg flyttede men fik ikke svar, måske skal jeg
møde op før der sker noget. En dag når jeg har fået det bedre vil jeg
foresøge at tage til møde medbringende mine ørepropper, da jeg som sagt har
fået en slags tinnitus og må beskytte mine øre.

jørgen.

Fra : Erik Dalgas

Dato : 22-03-01 11:49

erik.dalgas@mail.dk
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:998m68$kae$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
larm
> og hurlumhej udendørs - der skal ikke så meget til før jeg får det
..
Må det blive DIN sommer Jørgen. Tro det, håb det, og du VIL se det. Giv
aldrig op, Herrens Arm er ikke for kort til at gribe ind, heller ikke i dit
liv.

> Håber bare at freden må herske i mit hjem.

Husker du hvad Jesus sagde til diciplene :

Men hvor I kommer ind i et hus, skal I først sige: >Fred være med dette
hus!< Og hvis der er et fredens barn dér, skal jeres fred hvile over ham;
men hvis ikke, så skal den vende tilbage til jer igen. Luk.10,5-6.

Jørgen ! Du er et Guds barn, et fredens barn, ved Kristi blod. Fred være med
dit hus!

> [...]
har
> fået en slags tinnitus og må beskytte mine øre.

Prøv at maile dem igen. Men en beslutning om at tage afsted til møde, må
være første prioritet i din situation. Din tinitus er selvfølgelig et
problem, men prøv nu aligevel. Og ellers, søg Herren i ordet og bønnen,
træng dig på hos Ham og gør så det du ved du skal. At komme til møde med en
levende tro i hjertet, ville være godt for dig, for så kan ALT ske.

--

Erik dalgas