Gsmlib og Nokia 6210...
Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 05-02-03 18:21

Hejsa.

Jeg har forgæves forsøgt at få gsmlib til at fungere med min Nokia 6210 og
tilhørende datakabel (model: dlr-3p). Er der nogen. der har haft succes, med
at få et lignende setup til at køre. Det skal måske lige tilføjes, at jeg
bruger Windows versionen.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Fischer

Dato : 05-02-03 18:40

> [...]
> nogen. der har haft succes, med at få et lignende setup til at
> køre. Det skal måske lige tilføjes, at jeg bruger Windows versionen.

Du skal jo sikkert køre det via en IrDa driver. Har du installeret denne?

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 06-02-03 00:13

Hejsa.

> Du skal jo sikkert køre det via en IrDa driver. Har du installeret denne?

Nej. Jeg forsøger at bruge datakablet - skulle dette ikke kunne lade sig
gøre?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Fischer

Dato : 06-02-03 06:46

> Nej. Jeg forsøger at bruge datakablet - skulle dette ikke
> kunne lade sig gøre?

Jo, men du skal sikkert stadig have en IrDa driver - uden at du rent fysisk
har en infrarød enhed.
IrDa driveren gør det, at den opretter en virtuel IrDa port på f.eks. Com5
som er forbundet til den fysiske f.eks. Com1 (datakablet).

Det er altså den virtuelle port (her Com5) du skal bruge til GSMlib, hvor
IrDa driveren så oversætter til den fysiske Com-port med mobilen.

Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 06-02-03 11:27

Hejsa.

> [...]
> IrDa driveren gør det, at den opretter en virtuel IrDa port på f.eks. Com5
> som er forbundet til den fysiske f.eks. Com1 (datakablet).

Skulle jeg ikke kunne bruge den irda driver, der er indbygget i w2k? Jeg har
nemlig installeret den, og har også fået den til at pege på com1 (hvor
datakablet sidder), men jeg syntes ikke, det ser ud som om, den laver den
virtuelle port du omtaler (com5 her i eksemplet)?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Fischer

Dato : 06-02-03 16:23

> Skulle jeg ikke kunne bruge den irda driver, der er
> indbygget i w2k?

Lige netop W2k har problemer med IrDa. Jeg hentede engang en 2.hånds driver
på en tysk side for at få det til at virke på en W2k maskine.

Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 06-02-03 17:50

Hejsa.

> Lige netop W2k har problemer med IrDa. Jeg hentede engang en 2.hånds
driver
> på en tysk side for at få det til at virke på en W2k maskine.

Jeg har lige prøvet på en Windows XP maskine. Jeg syntes stadig ikke det ser
ud som om jeg får nogen virtuel port?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Fischer

Dato : 06-02-03 18:51

> Jeg har lige prøvet på en Windows XP maskine. Jeg syntes stadig ikke det
ser
> ud som om jeg får nogen virtuel port?

Kender ikke så meget til IrDa på XP.
Jeg har brugt det på W9x og så W2k med den specielle driver. På alle disse
blev der tilknyttet en Com4 eller Com5 til IrDa driveren.
Hvis jeg får tid skal jeg nok lige prøve på en XP maskine.

Fra : Fischer

Dato : 06-02-03 20:07

> Jeg har lige prøvet på en Windows XP maskine. Jeg syntes
> stadig ikke det ser ud som om jeg får nogen virtuel port?

Jeg har nu leget lidt.
Under 'Tilføj hardware' kan man tilføje 'Serielt kabel, der bruger
IrDa-protokollen'.
Når dette er gjort, så kan jeg slutte min Ericsson SH888 til og computeren
finder denne uden problemer.

MEN - du har tilsyneladende ret. Der bliver ikke lavet en virtuel Com-port,
men kun en port der i mit tilfælde hedder: IRDA11-0
Og det er nok ikke noget man kan bruge GSMlib til.

Det ser ud til at Mr. Gates mener at IrDa er noget man bruger til små
trådløse netværk eller digitale kameraer. Jeg synes i al fald at XP virker
ret håbløs lige her.
Såe - hvis du finder en Win9x maskine skal jeg nok guide dig!

Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 06-02-03 22:57

Hejsa.

> Det ser ud til at Mr. Gates mener at IrDa er noget man bruger til små
> trådløse netværk eller digitale kameraer. Jeg synes i al fald at XP virker
> ret håbløs lige her.

Jeg prøvede lige på en w98 maskine (har stadig min gamle stående). Og her
virkede det bare i første forsøg. Jeg prøver lige at rode lidt med det. Det
kan da ikke passe, at det ikke kan fåes til at køre på w2k også.

Du skal have mange tak for hjælpen.

Det kunne forøvrigt være lækkert, hvis version 1,10 kom i en Windows
version. Der kan man tilsyneladende få sendt beskeder via programmet vha. en
tekstfil, der skal smides i en bestemt mappe i et bestemt format. Dermed er
noget lettere at få lavet et script der kan generere sms'erne.

Med venlig hilsen

Rune.