Nummeroplysning og taletidskort
Fra : JBH

Dato : 05-02-03 18:06

Hej.

Hvordan kan det være at man ikke kan få oplyst navn og adresse på et
taletidsnummer. Jeg har de gange jeg har oprettet et taletidsnummer, altid
skulle give oplysninger om navn og adresse.

Findes der ikke en offentligt tilgængelig database som indeholder info om
hvilke selskaber som har/forvalter de forskellige telefonnumre. (ligesom
RIPE administrerer internet domain'er)

mvh
JBH

Fra : Fischer

Dato : 05-02-03 18:39

> Hvordan kan det være at man ikke kan få oplyst navn og
> adresse på et taletidsnummer. Jeg har de gange jeg har oprettet
> et taletidsnummer, altid skulle give oplysninger om navn og
> adresse.

Det er forskelligt fra selskab til selskab.
F.eks. Orange forlanger at sælger skal registrere køber ved salget (selv om
ikke alle sælgere ved / respekterer det).
Sonofon plejer også at forlange registrering.
Men f.eks. TDC Mobiltid skal du ikke registrere ved køb - det er en ren
lange-over-disken vare.

Og selv om Orange eller Sonofon måske ved hvem kunden er, må de ikke give
disse oplysninger videre uden at kunden har accepteret dette.
På dit fastnet-nummer kan du jo også bede om hemmeligt nummer, og så må
teleselskabet heller ikke give oplysningerne videre.

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : JBH

Dato : 05-02-03 21:39

Fischer <express2003@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:K_b0a.225$GL5.188@news.get2net.dk...

> [...]
> Sonofon plejer også at forlange registrering.
> Men f.eks. TDC Mobiltid skal du ikke registrere ved køb - det er en ren

Dvs. så har selv ikke engang politi'et mulighed for at finde en som laver
telefonchikane eller lignende. Det lyder underligt i disse tider hvor alt
registreres. Jeg har haft taletid hos TDC. Da skulle jeg opgive navn og
adresse. Det skulle jeg også hos Sonofon og Orange

> [...]
> På dit fastnet-nummer kan du jo også bede om hemmeligt nummer, og så må
> teleselskabet heller ikke give oplysningerne videre.

Det forstår jeg så godt.
Men... hvis man vidste hvilket selskab abbonenten hørte under, skulle det
være muligt at klage over chikane, ligesom man kan klage over en som laver
ballade i nyhedsgrupperne eller på anden måde spammer nettet.

mvh
JBH

Fra : JMo.

Dato : 05-02-03 21:53

"JBH" <JBH@12move.dk> wrote in

> [...]
> hvor alt registreres. Jeg har haft taletid hos TDC. Da skulle jeg
> opgive navn og adresse. Det skulle jeg også hos Sonofon og Orange

Skulle du opgive navn og adresse med Mobiltid ??

Var det ikke bare noget med at kunne udfylde et kort og sende ind,
hvorefter du fik noget gratis taletid??

(Indrømmet: Jeg har ikke været i nærheden af noget Mobiltid siden '99 -
der kan naturligvis være sket ændringer )

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 05-02-03 23:43

Hej

"JBH" <JBH@12move.dk> wrote:

> [...]
>registreres. Jeg har haft taletid hos TDC. Da skulle jeg opgive navn og
>adresse. Det skulle jeg også hos Sonofon og Orange

Det er rigtigt - Der er mindst 2 ting i dét, dels er der jo
nummerportabilitet, så idag ved man aldrig, ud fra nummerserien, hvor
vedkommende er kunde, og dels har jeg indtryk af at der i stor stil
handles privat med taletidskort "abonnementer" så selv om den
oprindelige køber måske har oplyst navn/adresse, kan det være 7 andre
ejere efter ham. - Iøvrigt også noget af det som netop politiet fra
tid til anden klager over....

--
M.v.h. Ole®

Fra : Fischer

Dato : 06-02-03 06:37

> Dvs. så har selv ikke engang politi'et mulighed for at finde
> en som laver telefonchikane eller lignende. Det lyder underligt
> i disse tider hvor alt registreres.

Måske lyder det underligt, men sådan er det. Og hvis det skulle være
anderledes og uden mulighed for at snyde, så ville det kræve en hel del
administration på et billigt produkt, hvilket sikkert ville gør det meget
dyrere.

Du kan sammenligne det med en telefonboks. Her ved du jo heller ikke hvem
der ringer og evt. laver telefonchikane.

> Jeg har haft taletid hos TDC. Da skulle jeg opgive navn og
> adresse. Det skulle jeg også hos Sonofon og Orange

Det må være længe siden du har haft taletid hos TDC så. Der har ikke været
krav om registrering så længe jeg kan huske. Og de andre 2 ønsker
registrering, men det sker langtfra altid.

Fra : Henning Petersen

Dato : 05-02-03 21:40

On Wed, 5 Feb 2003 18:38:32 +0100, "Fischer" <express2003@get2net.dk>
wrote:

> Det er forskelligt fra selskab til selskab.
> F.eks. Orange forlanger at sælger skal registrere køber ved salget (selv om
> ikke alle sælgere ved / respekterer det).

Jeg har i tidens løb inversteret i en hel del taletidskort, primært
mobilix/orange og telia, og er aldrig blevet afkrævet andet end
kontanter for den fornøjelse.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 05-02-03 22:19

> Jeg har i tidens løb inversteret i en hel del taletidskort, primært
> mobilix/orange og telia, og er aldrig blevet afkrævet andet end
> kontanter for den fornøjelse.

Samme her. Min kæreste købte mobilix taletid (nu orange) for et par år
siden, og der skulle ikke andet end kontanter på bordet.

mvh Frank