Hjælp til brug af Kreatin Søges af Meget t~
Fra : Henrik

Dato : 03-03-03 19:47

Hej dk.sport

Jeg er en ung mand på 41 vintre som vejer 154 kg og er begyndt i et motions
center. Jeg har brug for at få forklaret hvornår jeg skal bruge kreatin og
hvor meget kreatin jeg skal tage.

Det er produktet Promax Kreatin jeg har en del liggende af (fra sidst jeg
troede jeg skulle i gang men aldrig kom).

Her er hvad jeg selv har fundet ud af og kan I ikke fortælle om nedenstående
er rigtigt eller om jeg er på vej til at gøre noget galt og hvad.

Promax skriver at ved en gennemsnitsvægt på 70 kg anbefales de første 7 dage
4 x 5 gram pr. dag.

Vil det sige at jeg skal tage ca. 4 x 11 gram pr. dag (70/5*154)?

En dosis 30 minutter før træning og en dosis lige efter træning og de sidste
2 doser fordelt på resten af dagen.

Jeg vil tage 30 gram protein efter træning kan jeg putte kreatien i den
blanding.

Kan jeg nøjes med at blande kreatien op i vand til de andre doser?
Da jeg syntes at promax energidrik indeholder for meget kulhydrat, ved godt
at det er meningen men det er jo også meningen at jeg skal tabe mig i vægt

Efter de 7 dage skal jeg gå over til en Daglig vedligeholdelsesdosis på 9
gram pr. dag, dette forstår jeg ikke skal jeg virkelig gå fra 44 gram om
dagen til 9 gram om dagen ?

Eller skal det forstås sådan at det er de to sidste doser jeg skal erstatte
men en dosis på 9 gram?

Jeg er åben for andre forslag, jeg skal træne (træner) ca. 1.5 time hver dag
(tidligt mellem 7.00-9.00) og i den første lange tid bliver det er time med
fedtforbrænding og en halv time til jern.

Håber det er den rigtige gruppe ellers må I sige til.

Mvh
Henrik

Fra : Rundude

Dato : 03-03-03 20:12

syns du skal holde dig fra det...
der har lige kørt en diskussion om det emne i dk.sport.cykling (fra ca.
20/2-2003)...

Få fyldt dine energi-depoter på anden måde, ved at spise proteiner og
kulhydrater.
Proteiner opbygger dine muskler og kulhydrater sørger for at din krop har
"brændstof" til at træne.
Det lyder som om du er virkelig opsat på at komme i form og tabe dig, så
bare klø på
Tænk også lige på hvor mange penge du sparer hvis du undlader at spise
kreatin......spar de penge op og køb dig noget fedt udstyr når pengene er
der....

Cykler/løber/svømmer/styrkertræner selv 15-20 timer pr. uge og det eneste
jeg indtager af tilskud, ud over slik, mad, coka~cola, grøntsager og vand,
er fiskeolie-piller.

Held og lykke.

Mvh
Rundude aka Kenneth

Fra : Henrik

Dato : 03-03-03 21:04

"Rundude" <Rundude@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> syns du skal holde dig fra det...
> der har lige kørt en diskussion om det emne i dk.sport.cykling (fra ca.
> 20/2-2003)...

Hej

Jeg har lige læst tråden (kan ikke forstå jeg ikke fandt den da jeg søgte på
Google .

Pointen med pengene er jeg ligeglad med for jeg ville bruge penge på begge
dele men det er da klart at hvis det ikke hjælper vil man jo være total
tosse at tage kreatin.

Jeg troede bare at det kunne give mig kortere restitutions tid = mere
træning = større muskler = hurtigere vægttab = hurtigere velvære for mig.

Du skal have tak for tippet til tråden og jeg vil NU meget kraftigt overveje
brugen af kreatin.

Den med ophobning af vand i kroppen trak jeg lidt på smile båndet af ....
hallo jeg vejer ca. 66 kilo for meget så hvad gør 2 kilo vand.

Men jeg vil nu meget gerne høre fra Jer ang. mere viden eller erfaring
omkring kreatin og vægttab.

Jeg vil derimod ikke høre om hvad jeg ellers kan gøre, det være sig god mad
og protein osv. for dette har jeg meget gode erfaringer med og med succes
prøvet før.

Mvh
Henrik

Fra : Rundude

Dato : 03-03-03 22:24

er blev bl.a. skrevet:
Jeg troede bare at det kunne give mig kortere restitutions tid = mere
> træning = større muskler = hurtigere vægttab = hurtigere velvære for mig.
--------------snip----------------------

- hvis du tror du kommer ned i vægt ved at "lave" muskler i stedet for fedt,
så er det en skrøne da muskler vejer mere end fedt (med det ved du sikkert

Tog en gang kreatin i forbindelse med marathonløbstræning, men fandt hurtigt
ud af det var spildt - dels pga. af udholdenheden (kreatin er bedst til
eksplosionsidræt - styrketræning/sprint) og dels pga jeg ikke ku få at vide
hvilken kemisk sammensætning kreatinen havde (købte den i Matas).

Jeg tror det lige så meget er psykisk betonet når man spiser tilskud (måske
det er det samme med mine fiskeolie-piller- men de virker!!!!....

Klø stadig på og husk at passe på belastningsskader samt at fylde dine
depoter efter træning (har tendens til at fylde mine med chokolade og cola -
men prøver af og til med vand og lidt brød - men det andet smager bare
bedst!!!)

Fra : Henrik

Dato : 03-03-03 23:00

> - hvis du tror du kommer ned i vægt ved at "lave" muskler i stedet for
fedt,
> så er det en skrøne da muskler vejer mere end fedt (med det ved du sikkert

Åh nej ikke nu igen, Selvfølgelig vil jeg tabe mig selvom jeg laver fedt om
til muskler igen vil jeg skrive men denne gang med store bogstaver HALLO jeg
vejer ca. 66 kilo for meget og hvordan skulle jeg kunne lave over 66 kilo
muskler på ca. 12 måneder som jeg regner med at bruge på projektet.

Du skal i denne tråd fokusere på at jeg har mange kilo i overvægt og ikke
som mange andre kun 5 kilo og hos dem tror jeg gerne at denne teori passer,
men hvis disse mennesker så ville slippe et målebånd løs på deres krop vil
de opdage at der er flyttet gevaldigt rund på kiloene.

Jeg taler jo ikke om Arnold muskler men om nogle små søde nogle som sider
inde bag ved huden og som næsten ikke ses , disse muskler spiser i løbet
af 12 måneder mere energi end de vejer.

> [...]
vide
> hvilken kemisk sammensætning kreatinen havde (købte den i Matas).

Da du har trænet til marathonløb har du næppe en stor overvægt , men der
er overvægt jeg i denne tråd gerne vil have at der bliver fokuseret på.

> Jeg tror det lige så meget er psykisk betonet når man spiser tilskud
(måske
> det er det samme med mine fiskeolie-piller- men de virker!!!!....

Får jeg igennem fisk.

> [...]
cola -
> men prøver af og til med vand og lidt brød - men det andet smager bare

Sidste gang jeg tabte mig fandt jeg ud af at et meget højt protein indhold i
min kost mindskede min løst til søde sager og min favorit drik er pepsi Max
og nej min krop føler sig ikke snydt ved at få kunstige sødestoffer for at
komme endnu en skrøne i forkøbet.

Mvh
Henrik

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 05-04-03 14:00

"Henrik" <nytliv@hotmail.com> wrote>

> Åh nej ikke nu igen,

Hej Henrik.

Hvis jeg forstår Rundude ret, mener han at fedt ikke i direkte forstand
bliver til muskler. Og det er jo rigtigt nok.
Til gengæld har du ret i, at jo større muskler du har, jo mere energi kræver
din krop, og jo nemmere vil du have ved at tabe dig. Også fordi du vil kunne
yde mere når du kører "fedtforbrænding"...

Rundude siger dog noget meget vigtigt, nemlig at man skal passe på
overbelastningsskader.
Både den fysiske og mentale overbelastning. En skulderskade kan f.eks.
betyde en ganske lang pause fra vægttræningen, så det er drønvigtigt at tage
den med ro i starten - til din krop har vænnet sig til det nye
aktivitetsniveau.
Med mental overbelastning mener jeg, at hvis man lægger for hårdt ud og
bruger mere tid på træningen end man egentlig er klar til - og mere end man
føler det er naturligt, øges chancen for at man bliver træt af det. Hvis man
har været i fitness center mandag, tirsdag og onsdag, og om torsdagen ikke
rigtigt har lyst, synes jeg man skal blive hjemme. Så hellere gå en tur i
skoven eller noget.

Jeg synes du skulle fokusere mindre på at træne 100% optimalt, og mere på at
sikre dig at du også er aktiv om et år. F.eks. ved stille og roligt at gøre
aktiviteterne til en naturlig del af din hverdag... og gøre det fordi du har
lyst - ikke fordi du skal.

Alt det her siger jeg selvfølgelig uden overhovedet at kende dig... det er
muligt, du er den type der kan hanke op i dig selv hver dag gennem flere år.
Jeg er bare ikke .

Mvh

Anders

Fra : Philip Haargaard

Dato : 04-03-03 13:32

> [...]
motions
> center. Jeg har brug for at få forklaret hvornår jeg skal bruge kreatin og

Jeg syntes du skal droppe brugen af kreatin, og bare sørge for at komme ind
i en god rytme mht. din træning.
Jeg har selv brugt kreatin i en periode, og det gav mig en forøget styrke.
Det kan derfor anbefales at prøve, hvis man er gået i stå i sin
styrkefremgang.

> [...]
med
> fedtforbrænding og en halv time til jern.

Du kunne evt. dele din træning op, så du træner vægte den ene dag og
fedtforbrænding den anden - hvis du trænger til forandring.

Hvis du er interesseret i at læse mere om styrketræning/vægttab kan jeg
stærkt anbefale, at læse i debatforaet på www.motion-online.dk

mvh

Philip

Fra : Jacob Blirup Larsen

Dato : 06-03-03 12:15

Du kan prøve at gå ind på http://www.maxim.dk/default1.htm og kigge under
"mine mål". Der kan du alt efter hvad dine mål er klikke dig frem til en
masse gode råd.

Du skal selvfølgelig tage forbehold for, at det er Maxim der giver dig de
råd, og derfor har de en interesse i, at nævne deres produkter.

Jacob
"Vær ikke bange for modstand - Husk det er i modvind og ikke medvind en
drage stiger"