TV som pc skærm ?
Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-03-03 12:02

Hej
Hvordan bruger man et tv som skærm i stedet for den sædvanlige 15-17"
monitor, hvis det overhovedet kan lade sig gøre?

På forhånd tak for svaret!

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 05-03-03 12:09

Henrik Andersen wrote:
> Hej
> Hvordan bruger man et tv som skærm i stedet for den sædvanlige 15-17"
> monitor, hvis det overhovedet kan lade sig gøre?

Ved at forbinde computeren og TV'et?

Du bør nok spørge i en hadrware gruppe, prøv dk.edb.hardware.skaerm
eller noget i den stil.

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-03-03 12:20

Ja ved at forbinde computeren og tv'et.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 05-03-03 13:06

Henrik Andersen wrote:
> Ja ved at forbinde computeren og tv'et.

Du skal bruge et skærmkort med TV-Out. Men du skal nok lede lidt for at
finde et der kan boote direkte på et TV.

-Sune

Fra : Gerner

Dato : 05-03-03 13:02

On Wed, 5 Mar 2003 12:20:18 +0100, "Henrik Andersen" <peter900000@hotmail.com>
wrote in dk.spil.computer:

>Ja ved at forbinde computeren og tv'et.

Der findes en pc tv converter som har et VGA stik ind og en masse tv stik ud.
(jeg tror det er video, svhs og rgb-video). Opløsningerne er 640x480, 800x600 og
1024x768
Koster 86,17¤
Kat.nr. 98 47 71-41 hos conrad

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Simon Nejmann

Dato : 05-03-03 13:44

On Wed, 5 Mar 2003 12:02:22 +0100, "Henrik Andersen"
<peter900000@hotmail.com> wrote:

>Hvordan bruger man et tv som skærm i stedet for den sædvanlige 15-17"
>monitor, hvis det overhovedet kan lade sig gøre?

I stedet for at svare på dit spørgsmål, du har jo også allerede fået
svar, så vil jeg nævne at det nok ikke er klogt at bruge et tv "i
stedet for" din skærm. Grunden er, at tv faktisk kører i en latterlig
lav opløsning i forhold til selv din gamle 15" skærm.

Dine computerspil kommer til at have det der uldne look - ligesom en
konsol, men måske er det iorden mod til gengæld at det kommer op på en
større skærm...
Derimod så bliver en normal font (f.eks. i windows) noget nær umulig
at læse fordi den bliver for ulden. Et tv kan altså bare ikke vise et
ligeså skarpt billede som en computer skærm - tænk på hvor stor font
konsolspil behøver for at man kan læse noget.

Så smæk dit tv til, men behold skærmen ved siden af...

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Gerner

Dato : 05-03-03 19:09

On Wed, 05 Mar 2003 13:44:13 +0100, Simon Nejmann <snejmann@worldonline.dk>
wrote in dk.spil.computer:

>Så smæk dit tv til, men behold skærmen ved siden af...

Og du har erfaring fra hvad ?

Jeg har et grafikkort med svhs udgang og bruger et tv til anden "monitor" og
selv små skrifter kan tydeligt ses på tv'et. Jeg har sat den til en opløsning på
640x480, me andre kan sikkert få samme kvalitet selv på 1024x768.

Jeg vil mene at et direkte vga signal til et tv (via en converter) giver endnu
bedre kvalitet, f.eks. af tekst.

Jeg skal i hvert fald have en pc tv converter inden for de næste 4 måneder.
Jeg vil prøve at se dvdfilm på et 28" tv.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Duck

Dato : 06-03-03 06:05

> Jeg skal i hvert fald have en pc tv converter inden for de næste 4
måneder.
> Jeg vil prøve at se dvdfilm på et 28" tv.

Det forstår jeg ikke. Hvis du har et fornuftigt grafikkort med tv-out, er
der vel ikke brug for yderligere ?
Hvad skal konverteren gøre ?
Hos mig føres billede direkte fra grafikkort (gf Ti4200) til tv. DVD-film
ses i samme kvalitet, som fra min dvd-afspiller.

Fra : Duck

Dato : 06-03-03 06:11

> Hvad skal konverteren gøre ?

Sorry - fandt selv svaret i dk.teknik.tv+video.
Konverteren bruges til pc uden tv-out, hvilket jo lyder meget logisk.
Kvaliteten af signalet er åbenbart ikke særlig god.

Fra : Gerner

Dato : 06-03-03 12:08

On Thu, 6 Mar 2003 06:10:48 +0100, "Duck" <mulle_mech@hotmail.com> wrote in
dk.spil.computer:

>Sorry - fandt selv svaret i dk.teknik.tv+video.
>Konverteren bruges til pc uden tv-out, hvilket jo lyder meget logisk.
>Kvaliteten af signalet er åbenbart ikke særlig god.

Den converter det her handler om, så vidt jeg har forstået, er for at erstatte
pc monitoren med et tv. Altså, VGA signalet føres ind i converteren og tv
signalet udtages derfra. Så vidt jeg skønner af beskrivelsen på converteren så
er der ikke noget gennemgående VGA signal, så der kan være både et tv og en
monitor tilsluttet.
Jeg formoder kvaliten bliver bedre end fra tv-out.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Gerner

Dato : 06-03-03 12:02

On Thu, 6 Mar 2003 06:05:00 +0100, "Duck" <mulle_mech@hotmail.com> wrote in
dk.spil.computer:

>måneder.
>
>Det forstår jeg ikke. Hvis du har et fornuftigt grafikkort med tv-out, er
>der vel ikke brug for yderligere ?

Jeg har forsøgt at se dvd film på mit tv fra svhs stikket på mit grafikkort og
der er kun sort skærm.

>Hvad skal konverteren gøre ?

Besvares i dit 2 indlæg senere.

>Hos mig føres billede direkte fra grafikkort (gf Ti4200) til tv. DVD-film
>ses i samme kvalitet, som fra min dvd-afspiller.

Sikkert et bedre kort end mit, så jeg kan ikke se dvd på mit tv.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Simon Nejmann

Dato : 06-03-03 11:20

On Wed, 05 Mar 2003 19:09:08 +0100, Gerner <gerner@teknik.dk> wrote:

>Og du har erfaring fra hvad ?

Jeg har haft et tv sat til mit grafikkort på et tidspunkt...

> [...]
>640x480, me andre kan sikkert få samme kvalitet selv på 1024x768.

Ok, du har (sikkert) ret - jeg kan ikke teste lige nu... Hvis du kører
640x480 på tv'et, så er det sikkert skarpt nok.
Jeg er nok bare lidt forkælet :) Jeg vil i hvert fald ikke accepterer
640x480 på mit desktop, det er simpelthen for lavt... Jeg kører btw
1280x960 på mit desktop.

Derimod tvivler jeg på at du kan vise 1024x768 på et tv og få et
skarpt billede - simpelthen fordi PAL kører med en opløsning på
768x576 pixels og NTSC med 640x480. Det kan ikke være muligt at vise
1024 pixels med kun 768 og stadigt få et skarpt billede...

Det er i hvert fald AFAIK - jeg kan ikke teste det lige nu, men hvis
du vil så vil jeg da gerne høre hvad du kommer frem til.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Gerner

Dato : 06-03-03 12:18

On Thu, 06 Mar 2003 11:20:09 +0100, Simon Nejmann <snejmann@worldonline.dk>
wrote in dk.spil.computer:

> [...]
>768x576 pixels og NTSC med 640x480. Det kan ikke være muligt at vise
>1024 pixels med kun 768 og stadigt få et skarpt billede...

Og der er ikke forskel på om v-synk er på 50 Hz eller 100 Hz ?

>Det er i hvert fald AFAIK - jeg kan ikke teste det lige nu, men hvis
>du vil så vil jeg da gerne høre hvad du kommer frem til.

Jeg kan godt teste grafikkortes svhs udgang til tv, men det giver intet godt
resultat da jeg ikke kan se noget på tv'et hvis der sendes med en højere
opløsning end 640x480. Jeg har 800x600 på min monitor og højere opløsning går
ikke at se. (kan vise 1280x1024).

Og converteren får jeg nok ikke købt foreløbig.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 06-03-03 19:31

Gerner wrote:

> Og der er ikke forskel på om v-synk er på 50 Hz eller 100 Hz ?

Nej. Det afgørende er opløsningen, ikke hvor mange gange skærmbilledet
bliver opdateret i sekundet. Det er rigtigt hvad Simon siger om PAL og NTSC,
men der findes også fjernsyn der kan vise højere opløsning. Der er vist
noget der hedder HDTV og så findes der specielle præsentations-monitorer der
kan lidt af hvert.

> [...]
> med en højere opløsning end 640x480. Jeg har 800x600 på min monitor
> og højere opløsning går ikke at se. (kan vise 1280x1024).

Hvis du har et Nvidia-baseret kort, så tag et kig på
http://tvtool.info/index_e.htm Det er et drønsmart program der gør det let
at gøre det lækkert.
Der er også en gratis, men lidt ældre version, men det er ikke sikkert at
TV-Out chippen på dit kort er understøttet. Du kan også købe dig en S-Video
til Composite converter, måske er dit TV for gammelt og kan ikke vise
S-Video, det kan godt være tilfældet selvom det har SCART stik. Eller du kan
prøve at køre billedet igennem en videomaskine først.

MVH

Sune

Fra : Gerner

Dato : 06-03-03 22:39

On Thu, 6 Mar 2003 19:31:12 +0100, "Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk>
wrote in dk.spil.computer:

> [...]
>noget der hedder HDTV og så findes der specielle præsentations-monitorer der

Jeg har ikke set nogle hdtv, men har ikke kikket særligt efter det. Sikkert
møgdyrt i en ordentlig størelse. De skulle jo bruges til når tv stationerne
sendte hdtv dagligt. Det er det samme som digital tv ? Noget man skal have en
digitalbox til ?

>Hvis du har et Nvidia-baseret kort, så tag et kig på
>http://tvtool.info/index_e.htm Det er et drønsmart program der gør det let
>at gøre det lækkert.

Jeg tror jeg har tvtool til et gforce 2 kort, men det virkede ikke, da jeg ikke
kunne sætte dualview til.

> [...]
>S-Video, det kan godt være tilfældet selvom det har SCART stik. Eller du kan
>prøve at køre billedet igennem en videomaskine først.

Jeg er godt tilfreds med de ting der er tilsluttet nu.
Hvad jeg er interesseret i senere er at erstatte monitoren med et tv, og her er
det vga stikket der bruges, så tvtool vil kun virke på det tv jeg har som 2
monitor nu og der er jeg jo godt tilfreds med billedet.
Hmm, så kikker jeg på 2 tv.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto