skatteregler for aktier
Fra : F.Larsen

Dato : 12-02-03 02:34

Hej

Har lidt problemer med at finde det konkrete lovgrundlag / vejledning i
aktiebeskatning.

Hvor finder man lovteksten for beskatning af aktieindkomst ?
Er der specielle formularer som skal udfyldes ved aktietab ?
Jeg forstår at realiseret tab inden 3 år kan afskrives i fremtidige
gevinst - hvor kan man finde information om dette ?

--
Flemming

Fra : Jens Mikkelsen

Dato : 12-02-03 18:16

Reglerne findes i Aktieavancebeskatningsloven men det vil nok virke som
noget atomfysik at starte her. Flere banker giver et udmærket overblik over
de grundlæggende regler for aktier ejet over/under 3 år, "100.000-grænse"
osv. Prøv f.eks. http://www.danskebank.dk/investering

Jens Mikkelsen, HD(F)

Fra : Moneyfisto

Dato : 12-02-03 18:49

Hej Flemming

> Hvor finder man lovteksten for beskatning af aktieindkomst ?

Prøv at se Lov om aktieavancebeskatning:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010079629-REGL

Men en mere overskuelig fremstilling af kapitalafkastbeskatning,
i tabelformat, kan du finde her:

http://www.nationalbanken.dk/nb/nb.nsf/alldocs/Skvartalsoversigt_
01_2002/$File/kap05.htm#Appendiks 1

(Du må selv kopiere hele "link"teksten til adresselinien i din
"browser".Teksten er åbenbart for lang til at kunne
"highlightes" - (Sikke noget Anders And dansk!))

> Er der specielle formularer som skal udfyldes ved aktietab ?

Du selv holde regnskab med dit tab, indtil du har en gevinst at
modregne i. Du skal ikke "deklarere" et tab til Told&Skat.

Viel Spass!

Moneyfisto

Fra : F.Larsen

Dato : 12-02-03 20:29

"Moneyfisto" <spekulation@sol.dk> wrote in message

Tak for de gode links...de skal studeres nærmere ...

> Du selv holde regnskab med dit tab, indtil du har en gevinst at
> modregne i. Du skal ikke "deklarere" et tab til Told&Skat.

Der er kommet nogle nye regler vedr tab:
http://sebinvest.dk/artikel.php?id=74940323

--
Flemming

Fra : Moneyfisto

Dato : 13-02-03 19:27

> Der er kommet nogle nye regler vedr tab:
> http://sebinvest.dk/artikel.php?id=74940323

Selv tak.

Tak for oplysningen i ovenstående. Det vil jeg granske nærmere.
Formuleringerne forkommer mig noget uldene.

Venlig hilsen

Moneyfisto

Fra : F.Larsen

Dato : 13-02-03 22:25

> Tak for oplysningen i ovenstående. Det vil jeg granske nærmere.
> Formuleringerne forkommer mig noget uldene.

Helt enig, men er det ikke skattelovgivning i en nøddeskal ... :=)

--
Flemming