skal vi leve
Fra : Henrik Larsen

Dato : 09-03-03 16:50

jeg har et par spørgsmål til gruppen.

Skal vi leve efter de ti bud?
Og kan det lade sig gøre at leve efter de ti bud
hvis man ikke er 100 % kristen men kun er det 90 %?
kan to mensker leve efter de ti bud 100 %?
og kan to af samme køn leve efter de ti bud?.

jeg vil til sidst takke alle dem i gruppen der svaret
på mit sidste indlæg.

Fra : Niels Peter

Dato : 09-03-03 17:08

"Henrik Larsen" <webgangster@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan to mensker leve efter de ti bud 100 %?
> og kan to af samme køn leve efter de ti bud?.
>
> jeg vil til sidst takke alle dem i gruppen der svaret

Det spørgsmål er lidt for matematisk for en stakkels nysproglig som mig:
hvordan kan man sådan rent praktisk være kun 90 % kristen? Selv mener
jeg det er et spørgsmål om at være det eller ikke, lige som man rent
defintionsmæssigt ikke kan være meget eller lidt gravid?
Bortset fra det så behøver man jo strengt taget slet ikke være kristen
eller i det hele taget religiøs for at leve efter de ti bud, hvis man
ellers synes, de lyder fornuftige ...
Flere af dem er jo endt som almindelig, sund fornuft, jeg har f.eks.
endnu til gode at møde nogen, der mente, det var helt OK at slå andre
ihjel. Jeg kender også ateister, der er imod utroskab osv.
De 10 bud er med andre ord ikke noget, de tre religioner, der regner det
Gamle Testamente for en hellig bog, har monopol på ...

Niels Peter

Fra : bjarne@karecki.com

Dato : 09-03-03 18:55

De 10 bud!

Som kristne lever vi ikke på den gamle moselov, men på Guds nåde. Jesus
stadfæster de 10 bud, men siger samtidig at den opfyldes af dette ene bud!
"Du skal elske din næste som dig selv"

Man kan ikke bedrive hor, hvis man elsker
Man kan ikke slå ihjeld, hvis man elsker
osv

Om den med samme køn - Læs 3. mosebog kap 18.

\o/ Bjarne

Fra : Asta Nielsen

Dato : 12-03-03 11:45

> [...]
> kan to mensker leve efter de ti bud 100 %?
> og kan to af samme køn leve efter de ti bud?.
>
> jeg vil til sidst takke alle dem i gruppen der svaret

Til de 3 spørgsmål vil jeg mene at svaret er ja. Det er vel blot et spørgsmål om viljestyrke *S*. Iøvrigt: Hvorfor skulle 2 af samme
køn ikke kunne leve efter de 10 bud?