Oversættelse af 1 Mosebog 1.1 og indlednin~
Fra : Ole

Dato : 08-03-03 14:48

Jeg har lavet 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse af
skabelsesberetningen

http://www.creationdays.dk/myown/Articles-dk.html

Ole

Fra : Peter T Nielsen

Dato : 08-03-03 22:58

"Ole" <m@creationdays.dk> wrote in message
> Jeg har lavet 2 artikler som måske kan udfordre jeres forståelse af
> skabelsesberetningen
> http://www.creationdays.dk/myown/Articles-dk.html
Jeg har et par spørgsmål til dine artikler, de går alle på din
argumentation, som ikke holder vand.
citat "Når vi ser på vers 2, så fremgår det klart at jorden er ødelagt
(jorden og himmelen var blevet ramt af Guds dom)..", Det fremgår klart at
jorden er øde, Ja. Ødelagt og ramt af Guds dom fremgår ikke klart, for ikke
at sige fremgår ikke. Det henleder til det næste spørgsmål i samme
argument-afsnit, hvis man skaber himmel og jorden øde, hvorfor er det så
kaos?
citat "Efter min forståelse, så er der en pause i skriften efter vers 1"..
Det er ikke et argument, men en personlig holdning, slet det!
citat "Luther siger at der er en pause efter vers 1", okay så er i to, hvis
Luther har sagt det så kunne du da være så venlig at skriv hvor du har det
fra.

Om jorden er skabt med en alder eller ej, er jeg lige glad med. Med drop dog
at forklare videnskabens teorier med biblen.

Peter

Fra : Ole

Dato : 09-03-03 00:31

> [...]
> (jorden og himmelen var blevet ramt af Guds dom)..", Det fremgår klart at
> jorden er øde, Ja. Ødelagt og ramt af Guds dom fremgår ikke klart, for

Jeg kan godt regne ud at jeg skal skrive mere om hvad jeg har i sinde at
skrive i den næste artikel

> [...]
> citat "Efter min forståelse, så er der en pause i skriften efter vers 1"..
> Det er ikke et argument, men en personlig holdning, slet det!

Det vil jeg tænke godt over, jeg vil sige at jeg er et godt skridt foran
dig, da jeg tænker ud af helheden, det passer ikke sammen hvis du ser på
helheden af kapitel 1.

"Mit udgangspunkt er: "Førhend skabte Gud himmelen og jorden", ikke kun pga
reshith, men også pga den helhed det står i. Når vi ser på vers 2, så
fremgår det klart at jorden er ødelagt (jorden og himmelen var blevet ramt
af Guds dom), alt er indhyllet i vand (atmosfæren), og dag 1, at Gud kun
havde behag i lyset og ikke mørket (pga mørket(kaos magter)), ordene,
helheden af verset, kapitlet, bibelen, altsammen antyder at vi må gå en
anden vej end at sige at himmelen og jorden var "øde og tom" da Gud skabte
den. Alt det tyder på at vers 1 ikke har noget med resten af kapitlet, og
det er derfor nødvendigt at gøre opmærksom på at de seks dage ikke har noget
med at Gud skabte himmelen og jorden som det står i vers 1, og det uden at
gå på kompromi med hvad teksten egentligt siger.
"

Dette skal jeg gå videre med, det er jeg glad for at du gør mig opmærksom på

> citat "Luther siger at der er en pause efter vers 1", okay så er i to,
hvis
> Luther har sagt det så kunne du da være så venlig at skriv hvor du har det
> fra.

Jeg kan se at jeg skal konkludere istedet for

> Om jorden er skabt med en alder eller ej, er jeg lige glad med. Med drop
dog
> at forklare videnskabens teorier med biblen.

Der er noget du lige har misforstået, der er mange små skriftsteder som
peger på aspekter som de kristne har vidst i de sidste 1000 år men som
videnskaben først nu har fundet ud af. Jeg ved at bibelen ikke er en
videnskabsbog, men Gud som er uden for vor tid, kan jo godt have inspireret
profeterne til at skrive et vers eller 2 om videnskabelige ting som vi først
i vores tid har fundet ud af.

Ole

Fra : Peter T Nielsen

Dato : 09-03-03 14:56

> Der er noget du lige har misforstået, der er mange små skriftsteder som
> peger på aspekter som de kristne har vidst i de sidste 1000 år men som
> videnskaben først nu har fundet ud af.
Hvad har jeg misforstået, bare et konkret skriftsted kunne være godt.
Men sjovt nok er det ikke noget man har beskæftiget sig med før at
videnskaben tog det op, og med det samme føler de
kristen(wannebe)videnskabsmænd at forklare at det er skrevet i biblen. Lige
som at Katolikkerne prøvede at afvise at jorden var rund med biblen.
Jeg prøver da ikke at forklare hvad muslimerne mener ud fra biblen, hvorfor
så forklare/understøtte en anden tro, videnskaben, ud fra biblen?

> [...]
inspireret
> profeterne til at skrive et vers eller 2 om videnskabelige ting som vi
Det er jeg enig i. Men hvorfor skrev han så ikke at jorden var rund? det var
jo det helt store spørgsmål før Columbus.

Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-03-03 15:10

"Peter T Nielsen" <poffi@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse

Men hvorfor skrev han så ikke at jorden var rund? det var
> jo det helt store spørgsmål før Columbus.

Har han da skrevet at den ikke er det?

- der på søndag rejser 8 dage til sol og varme
ved den Tyrkiske Middelhavskyst !
og nu er der kun få timer til afgang

Fra : Peter T Nielsen

Dato : 09-03-03 15:21

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message
> Har han da skrevet at den ikke er det?
Nej, og der ligger pointen, Gud kunne have skrevet om en masse videnskab.
Men det er altså mindre vigtig kun noget, undskyld udtrykket, tåbelige
meningheder giver sig i kast med.
Ændre Gud sig af om jorden er skabt rund eller flad? ændre Gud sig af om
jorden er skabt med en alder, eller at den er skabt for længe siden uden
alder? Nej.

Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-03-03 15:35

> [...]
af om
> jorden er skabt med en alder, eller at den er skabt for længe siden

Men mange ting ændrer sig om beretningen om Adam og Eva's skabelse og
syndefald er rigtig eller forkert!

- der på søndag rejser 8 dage til sol og varme
ved den Tyrkiske Middelhavskyst !
og der er afrejse om få timer

Fra : Peter T Nielsen

Dato : 09-03-03 16:22

> Men mange ting ændrer sig om beretningen om Adam og Eva's skabelse og
> syndefald er rigtig eller forkert!
Den må du nok forklare mig...
Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-03-03 17:43

> Den må du nok forklare mig...

Nu varer det ikke længe inden jeg skal haste af sted til flyveren -
kan du ikke holde mig op på dette når jeg er tilbage igen på mandag 8
dage!! ??

- der på søndag rejser 8 dage til sol og varme
ved den Tyrkiske Middelhavskyst !
og nu er jeg faktisk undervejs ud af døre - hyg jer herhjemme i kulden

Fra : Ole

Dato : 09-03-03 15:36

"Peter T Nielsen" <poffi@nork.auc.dk> wrote in message

> [...]
> Ændre Gud sig af om jorden er skabt rund eller flad? ændre Gud sig af om
> jorden er skabt med en alder, eller at den er skabt for længe siden uden

Du har ret i at det ikke er det som bibelen drejer sig om

Du går bare glip af meget med den holdning, bed da Gud om at åbne dig op
for andet end det du har set i bibelen indtil nu, du kan finde så meget
mere.

Ole

Fra : Peter T Nielsen

Dato : 09-03-03 16:21

> [...]
> Du går bare glip af meget med den holdning, bed da Gud om at åbne dig op
> for andet end det du har set i bibelen indtil nu, du kan finde så meget
Og nej jeg går ikke glip af så meget. Der er så meget mere i Gud end
videnskab, hvad med Guds kærlighed, det er nok beskæftigelse til at arbejde
med resten af livet, så kan du evt. supplere med nåden som jo hænger sammen
med kærligheden.
Det jeg har bedt Gud om er at jeg må lære ham at kende endnu bedre hver
dag...

Peter

Fra : Ole

Dato : 09-03-03 18:22

> [...]
med kærligheden.
> Det jeg har bedt Gud om er at jeg må lære ham at kende endnu bedre hver

Det er vidunderligt, men du går nu glip af noget i bibelen alligevel, Gud
velsigne dig at du finder ud af det

Ole

Fra : HrSvendsen

Dato : 11-03-03 00:15

Peter T Nielsen wrote:
> Nej, og der ligger pointen, Gud kunne have skrevet om en masse
> videnskab.

Gud (Biblen) skriver faktisk en masse om Jordens form og konstruktion.
Et udpluk:

Sl 24,1-2
Jorden med alt, hvad den rummer, verden og dens beboere, tilhører
Herren, for han har grundlagt den på havene,grundfæstet den på
strømmene.

Dan 4,7-8
Der stod et træ midt på jorden, og det var meget højt. Træet blev stort
og mægtigt og så højt, at det nåede himlen og kunne ses til jordens
ende. (Kræver flad jord)

Matt 4,8
tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg, og viste
ham alle verdens riger og deres herlighed. (Kræver flad jord)

1 Mos 1,6-8
Gud sagde: »Der skal være en hvælving i vandene; den skal skille
vandene!« Og det skete; Gud skabte hvælvingen, som skilte vandet under
hvælvingen fra vandet over hvælvingen. Gud kaldte hvælvingen himmel.
(Kræver flad jord - se også SL 24,1-2)

Så der var god grund til, at Vatikanet havde store problemer med at
anerkende Jorden som andet end flad.

Jeg xfutter til dk.videnskab.religion Håber det er relevant gruppe.

Fra : Ole

Dato : 09-03-03 15:18

peger på aspekter som de kristne har vidst i de sidste 1000 år men som
videnskaben først nu har fundet ud af.

> Hvad har jeg misforstået, bare et konkret skriftsted kunne være godt.

du skulle tage og købe Gud og videnskaben af Simon Griis
http://www.amen.nu/site/gogv.htm han kommer meget ind på det i nogle af
båndene, jeg er ved at lave ændringer på første artikel så jeg har ikke lige
tid, men jeg skal nok komme ind på det i en af artiklerne jeg skal skrive

> [...]
kristen(wannebe)videnskabsmænd at forklare at det er skrevet i biblen.

>Lige som at Katolikkerne prøvede at afvise at jorden var rund med biblen.

De sagde jo at man ikke var frelst hvis man ikke troede som dem, altså at de
var ioverensstemmelse med bibelen, man skal jo se på sig selv og se
forskellen, at vi ikke er så guddommelige, men den katolske kirke ville jo
ikke indrømme sine fejl at de kunne tage fejl, og det kom bibelen til at
lide under

> [...]

> Det er jeg enig i. Men hvorfor skrev han så ikke at jorden var rund? det
var jo det helt store spørgsmål før Columbus.

Det har han også gjort, jeg har ikke lige tid til at finde skriftsteder, men
de er der

Ole

Fra : Ole

Dato : 09-03-03 00:36

> citat "Luther siger at der er en pause efter vers 1", okay så er i to,
hvis Luther har sagt det så kunne du da være så venlig at skriv hvor du har
det fra.

Jeg har et link i teksten

Ole