"Ole" <m@creationdays.dk> skrev i en meddelelse
news:3e6cc614$0$270$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> > 1. den syvende dag ikke siges at være afsluttet.
> >
> > 2. Tværtimod angiver Paulus at Guds hviledag stadig varede ved også på
det
> > tidspunkt han skrev Hebræerbrevet og i en ikke nærmere angivet tid
> fremover.
> > (Hebræerne 4:1-11) (Vi er efter alt at dømme stadig i denne syvende dag)
>
> Jeg syntes at de er gode grunde, men ser du på helheden er jeg ikke sikker
> på at den holder.
Tak for det. Men hvorledes skulle det ikke holde med helheden ? ....Hvad der
"holder" kommer vel an på premis for "helheden". Når en inspireret skribent
som Paulus angiver at Guds hviledag stadig varede ved, også på det tidspunkt
han skrev Hebræerbrevet, er det en premis og en helhed der holder
tilstrækkeligt til afgørelse af spørgsmålet i mine øjne.
Man kan naturligvis ændre premis og sætte andre ting og til bibelen eksterne
eksperters udsagn i fokus. Men det der er autoriteten i mine øjne er
bibelens egne ord. Det vil altid være min primære premis.
En lille spisfindighed ifht om bibelens tekst skulle indikere noget om
bogstavelige 24 bogstavelige timer: Bibelen bemærker blot: "Så blev det
aften, og det blev morgen". (Hvilket jeg forstår som noget der må tolkes
billedligt ifht skabelses perioden) Men der er end ikke i et bogstaveligt
jordisk døgn 24 timer fra "aften" til "morgen" uanset hvordan man vender og
drejer det. 24 timer i et jordøgn ville kræve en periode fra fra f.eks.
"aften" til "aften". Iøvrig galdt det bl.a for de gamle Hebræerere at deres
dag begyndte om aftenen efter solnedgang og endte næste dag ved solnedgang,
altså samme mønster som for Guds skabelsesdage. Det eneste man egentligt kan
konkludere er at skabelses "dagen" [eller perioden] først slutter på det
tidspunk den næste starter ("Så blev det aften").
At en periode der beskrives som en "dag" kan være længere end 24 timer,
fremgår også af 1 Mosebog 2:4, hvor alle skabelsesperioderne tilsammen
omtales som én "dag".
Det er også værd at huske på at det var gud der skabte, og for ham lader
tiden til at være et særdeles relativt begreb. - Se 2 Peter 3:8
> 1. dette er ikke så lige til som du sige, der er noget som hedder textural
> criticism, og der er det ikke så sikkert.
Måske ikke hvis man er overmåde kristisk ifht Paulus
> 2. e-sword har en masse kommentarer som du kan få gavn af,
Tak
> barnes siger at det er himmelen
? ? ? ...Før jeg selv har fået læst hvad Barnes siger, er ovenstående ikke
fyldestgørende nok til at jeg reelt ville kunne kommentere det. Men
stadigvæk er det Bibelens egne ord og ikke Barnes der er autoriteten i mine
øjne.
TBC