Simpelt spørgsmål?
Fra : Anders Houmark

Dato : 06-03-03 09:39

Hejsa..
Jeg læste en artikkel i et Chili blad i går, og der var en kristen ung mand
som forsvarede biblen. Der var dog et enkelt spørgsmål som reporteren havde
glemt. Jeg vil gerne spørge dem herinde, som tror på biblen, om hvorfor det
tog 40 år at gå rundt ude i den ørken, når man kan gå igennem ørkenen på
omkring 3 måneder ?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 06-03-03 10:57

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> wrote in message
> [...]
det
> tog 40 år at gå rundt ude i den ørken, når man kan gå igennem ørkenen på

Man hadde ikke GPS på den tiden

Kjellemann

Fra : Niels Peter

Dato : 06-03-03 11:20

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvorfor det
> tog 40 år at gå rundt ude i den ørken, når man kan gå igennem ørkenen

Det kan der tænkes mange forskellige svar på, alt efter hvem man
spørger. Da en af mine medstuderende i en Gammel Testamente time
spurgte, svarede læreren, at det tog 40 år, fordi 40 var et blandt flere
"stærke" eller "hellige" tal i mytologiske beretninger, lige som for
eksempel 3 og 9 er kendt for at være ganske særlige tal.
Skal man se mere bastant på det, kunne man svare, at det vel kun kan
gøres på tre måneder, hvis der kører en forsyningsvogn med mad og drikke
ved siden af hele vejen? Skal man derimod også (som de formentlig har
skullet den gang) gøre holdt for at jage noget, de kunne spise, vente på
at spejderne kom tilbage med info (det er jo ikke sikkert, de havde helt
styr på, hvor de skulle hen) osv., tager det nok noget længere tid.
De kan jo også have mødt fjendtlige stammer, som det tog sin tid at
slippe udenom...
Desuden ved vi jo ikke, om den pågældende ørken måske var mere uvejsom
end den er nu om dage.

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-03 12:49

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> skrev:

> [...]
> flere "stærke" eller "hellige" tal i mytologiske beretninger, lige
> som for eksempel 3 og 9 er kendt for at være ganske særlige tal.

Den mest sandsynlige forklaring er jo nok ganske enkelt den der rent
faktisk står nævnt i Bibelen! - De skulle være i ørkenen i 40 år på
grund af deres oprør mod, og manglende tillid til Gud.

- der på søndag rejser 8 dage til sol og varme
ved den Tyrkiske Middelhavskyst !

Fra : Niels Peter

Dato : 06-03-03 15:23

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse

> Den mest sandsynlige forklaring er jo nok ganske enkelt den der rent
> faktisk står nævnt i Bibelen! - De skulle være i ørkenen i 40 år på
> grund af deres oprør mod, og manglende tillid til Gud.

Du har ret, du skal hænges

> - der på søndag rejser 8 dage til sol og varme
> ved den Tyrkiske Middelhavskyst !

Ih, hvor skulle du skamme dig!

Niels Peter
*optændt af ukristelig misundelse*

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-03 16:36

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> skrev:

[ --- ]

> Du har ret, du skal hænges

Men ikke tidligst før om 12 dage, vel LOL

> Ih, hvor skulle du skamme dig!

Det gør jeg også med den største *fornøjelse* !

> Niels Peter
> *optændt af ukristelig misundelse*

Der *er* stadig ledige pladser, har jeg forhørt mig om i dag

Fra : Niels Peter

Dato : 06-03-03 17:42

> Niels Peter <mail@bluewhite.dk> skrev:
>
> [ --- ]

> Men ikke tidligst før om 12 dage, vel LOL

Det er så i orden ...

> Der *er* stadig ledige pladser, har jeg forhørt mig om i dag

De eneste pladser, jeg kan tillade mig at tænke på for tiden, er dem i
klasselokalerne
God tur, Andreas - det er sikkert allerede noget lunere dernede end her

Niels Peter

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 06-03-03 15:44

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse
> Niels Peter <mail@bluewhite.dk> skrev:

Dejligt med et godt og Bibel tro svar.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside

eller http://www.kbc.dk KBC.
http://teenhopeline.1444.net teen hope line.
http://www27.brinkster.com/bibelv/index.htm Bibelværkstedet .

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-03 16:37

Børge Højlund Jensen <b-h-j@oncable.dk> skrev:

[ ... ]
> Dejligt med et godt og Bibel tro svar.

Ja, det må jo være det bedste svar der findes på netop det spørgsmål
der blev stillet

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 06-03-03 22:49

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> mælte sligt:

> [...]
>"stærke" eller "hellige" tal i mytologiske beretninger, lige som for
>eksempel 3 og 9 er kendt for at være ganske særlige tal.

Den Niels Peter... ;)

>Skal man se mere bastant på det, kunne man svare, at det vel kun kan
>gøres på tre måneder, hvis der kører en forsyningsvogn med mad og drikke
>ved siden af hele vejen?

Det gjorde der vel også, ifølge den bibelske beretning?

> [...]
>er jo ikke sikkert, de havde helt styr på, hvor de skulle hen) osv., tager det

Er der nogen, der har noget overblik over, hvor mange, der ifølge Bibelen
deltog i ørkenvandringen?

>De kan jo også have mødt fjendtlige stammer, som det tog sin tid at
>slippe udenom...

Det gjorde de vel ikke, ifølge den bibelske beretning?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... alle bedes øjeblikkeligt skrive i en gruppe der handler om religion."

Fra : Peter T Nielsen

Dato : 06-03-03 23:30

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message
> Er der nogen, der har noget overblik over, hvor mange, der ifølge Bibelen
> deltog i ørkenvandringen?
http://www.searchgodsword.org/
ifølge 2 mosebog 12,37 var der ca 600.000 mænd, og med 1 kone og 2 børn pr
familie vil det være 2.400.000..

Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-03 00:02

Peter T Nielsen <poffi@nork.auc.dk> skrev:

> ifølge 2 mosebog 12,37 var der ca 600.000 mænd, og med 1 kone og 2
> børn pr familie vil det være 2.400.000..

Det er vel langt mere sandsynligt at der var 3-5 børn (eller flere) i
hver hustand. Med "børn" menes hjemmeboende under 20 år. Udregnet på
denne måde vil tallet være omkring 3,5 mill personer.

Ikke underligt at Farao nødigt ville slippe en produktiv arbejdsstyrke
i den størrelsesorden.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-03-03 00:23

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> mælte sligt:

>Det er vel langt mere sandsynligt at der var 3-5 børn (eller flere) i
>hver hustand. Med "børn" menes hjemmeboende under 20 år. Udregnet på
>denne måde vil tallet være omkring 3,5 mill personer.

Det er *mange* mennesker in that day and age.

>Ikke underligt at Farao nødigt ville slippe en produktiv arbejdsstyrke
>i den størrelsesorden.

Især når man tager i betragtning, at Ægypten - stormagten par excellance på
det tidspunkt - havde en befolkning på ca. fem millioner under Ramses III,
dvs. det tolvte århundrede før Kristus.

Underligt i øvrigt, at man ikke finder det nævnt nogen steder i de ægyptiske
indskrifter, at over en tredjedel af landets befolkning forsvandt ud i
ørkenen. Ligeledes underligt, at 3,5 millioner mennesker, der bor fyrre år i
en ørken, ikke efterlader sig et eneste spor.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"When are people going to learn? - Democracy doesn't work!"
- Homer J. Simpson

Fra : Peter T Nielsen

Dato : 07-03-03 02:18

> [...]

> det tidspunkt - havde en befolkning på ca. fem millioner under Ramses III,
Har du nogen kilder på det tal? Jeg har ledet lidt efter befolknings tal, og
fundet et par forsker/skribenter der gætter på samme størrelse orden.

> Underligt i øvrigt, at man ikke finder det nævnt nogen steder i de
ægyptiske
> indskrifter, at over en tredjedel af landets befolkning forsvandt ud i
> ørkenen.
Ja, jeg ville som Farao også være ekstrem glad for at have miste min hær,
som jeg sendt af sted for at indfange mine slaver. Men jo, man skulle da
forstille sig at der var en mand i egypten som skrev det ned til eftertiden.
Hvis man går ud fra bibelske fakta, begyndt Farao jo også at udrydde Israels
drengebørn fordi at de var blevet for mange; 2 mosebog 1. Så tallene stemmer
i det lys sammen med mængden af Egypter.

> Ligeledes underligt, at 3,5 millioner mennesker, der bor fyrre år i
> en ørken, ikke efterlader sig et eneste spor.
Hvilke spor? en guldring? potteskår? sværd? Har man mon gennemsøgt høstakken
grundig nok for at finde nålen?

Peter

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 07-03-03 03:07

Hej Peter og Rasmus

"Peter T Nielsen" <poffi@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> drengebørn fordi at de var blevet for mange; 2 mosebog 1. Så tallene
stemmer
> i det lys sammen med mængden af Egypter.

Det er jo blot endnu en indikation af at arkæologer i visse tilfælde søger
efter "videnskabelige" data - beviser der kan påvise Bibelens autoritet og
korrekthed "glemmes" undertiden... Det er set før...

> Hvilke spor? en guldring? potteskår? sværd? Har man mon gennemsøgt
høstakken
> grundig nok for at finde nålen?
> Peter

Man var desuden nok heller ikke de samme "skovsv*n" dengang... Det ville jo
efterlade yderligere spor for forfølgere...

Henrik, Slagelse

Fra : Søren Kongstad

Dato : 07-03-03 20:38

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> Det er jo blot endnu en indikation af at arkæologer i visse tilfælde søger
> efter "videnskabelige" data - beviser der kan påvise Bibelens autoritet og
> korrekthed "glemmes" undertiden... Det er set før...

[sarkasme]
Hvad siger i venner. Han har lugtet lunten. Skal vi ikke sørge for at han
ikke lever længe nok til at udbrede sin viden om SAS (den Store Ateistiske
Sammensværgelse TM).
[\sarkasme]

Søren

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-03 21:19

Peter T Nielsen <poffi@nork.auc.dk> skrev:

[ ... ]

> Hvilke spor? en guldring? potteskår? sværd? Har man mon gennemsøgt
> høstakken grundig nok for at finde nålen?

På denne side: http://www.barukmedia.com/newpage55.htm er der en del
spændende og interessante oplsyninger om Egypten m.v. på tiden omkring
Moses og udvandringen. Selv Rasmus kan få glæde af at læse dette.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-03 21:23

> [...]
> spændende og interessante oplsyninger om Egypten m.v. på tiden
> omkring Moses og udvandringen. Selv Rasmus kan få glæde af at læse

Skulle også lige haft tilføjet denne:
http://www.barukmedia.com/newpage4.htm om selve udvandringen fra
Egypten og ruten gennem ørkenen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 09-03-03 16:24

"Peter T Nielsen" <poffi@nork.auc.dk> mælte sligt:

>Har du nogen kilder på det tal? Jeg har ledet lidt efter befolknings tal, og
>fundet et par forsker/skribenter der gætter på samme størrelse orden.

Jeg er kommet over tilsvarende tal flere steder, men lige p.t. kan jeg kun
finde <http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/people/> - særligt fodnote 2.

>Ja, jeg ville som Farao også være ekstrem glad for at have miste min hær,
>som jeg sendt af sted for at indfange mine slaver.

Hvad har det med noget at gøre? Du mener ikke, at Farao troede, at han kun
hemmeligholde, at han mistedede sin hær og mere end en tredjedel af landets
befolkning, ved at undlade at skrive det ned?

>Men jo, man skulle da forstille sig at der var en mand i egypten som skrev det
>ned til eftertiden.

De er ikke så nøjagtige, de ægyptere. De glemte også at bemærke, at de alle
sammen døde i syndfloden ;)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Everyone is a prisoner of his own experiences.
No one can eliminate prejudices - just recognize them."

Fra : Peter T Nielsen

Dato : 06-03-03 17:16

> [...]
det
> tog 40 år at gå rundt ude i den ørken, når man kan gå igennem ørkenen på
Ruten de rejste kan du se her:
http://www.bible.ca/maps/maps-the-exodus.htm
hvorfor det tog 40... De skulle igennem det røde hav, for at undslippe
egypterne; 2. mosebog 14.
De skulle ned til bjerget Sinai, 2 mosebog 19, for at få de ti bud. Og fordi
at de ikke stolede på at de skulle få det land som de blev lovet, 4 mosebog
14, blev de ført igennem ørken i 40 år, indtil alle over 20 år var døde, med
undtagelse af Kaleb og Josva. Da de 40 år var gået, nåede de så frem igen,
samtidigt var folket blevet mere gudsfrygtig, og indtog landet...

Peter

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 06-03-03 17:35

"Peter T Nielsen" <poffi@nork.auc.dk> wrote in message
> [...]

> undtagelse af Kaleb og Josva. Da de 40 år var gået, nåede de så frem igen,
> samtidigt var folket blevet mere gudsfrygtig, og indtog landet...

Tvang til 40 års ørkenvandring er nok eneste mulige medisin mot våre egne
tiders aftagende gudfrygtighed.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-03 17:53

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

[ ... ]
> Tvang til 40 års ørkenvandring er nok eneste mulige medisin mot
> våre egne tiders aftagende gudfrygtighed.

*Det* er jo ikke beretningen budskab, - men at man ved troslydighed
mod Gud kan undvige mange ubehageligheder her i denne af
human-etikere, hedninge og gudløse undertrykte tilværelse. Den tids
ørkenvandring er at ligne med vor tids ørkenvandring med hån og
latterliggørelse fra ovennævnte grupperinger.

Fra : kjaer

Dato : 10-03-03 00:05

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse news:0PD9a.112477$Hl6.10279628@news010.worldonline.dk...
> [...]
> tog 40 år at gå rundt ude i den ørken, når man kan gå igennem ørkenen på

Det er nok det rene amatørteologi, men altså
Som jeg har forstået det så fandtes det forjættede land ikke før de fandt det. De var blevet lovet en bedre tilværelse på den anden
side af ørknen, men det krævede altså en ørkenvandring på 40 år, med mange forhindringer og prøvelser på vejen.
De tog jo nok ikke afsted med et kort og en rejseplan. De forlod alt det de kendte og rejste som normader i 40 år.