Kristne verdier?
Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-02-03 14:18

Den såkalt kristne kulturarven som kristne ønsker å beskytte og
videreutvikle, er for mange uforståelig. Finnes det spesifikt kristne
verdier, eller snakker vi i realiteten om verdier som vi er enige i,
uavhengig av religion?
Det er vel ikke slik at alle kristne verdier, f. eks. menneskesynet i
kristendommen som er basis for den sortering av mennesker som kirken til
alle tider har stått for og står for, fortsatt kan forsvares som del af
samfunnets verdier?

Kjellemann

Fra : Niels Peter

Dato : 27-02-03 15:42

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i en meddelelse

(...)
> [...]
til
> alle tider har stått for og står for, fortsatt kan forsvares som del

Du godeste, så var Paulus altså kætter, når han skrev, at "Her kommer
det ikke an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på
at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus,"?

Niels Peter

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-02-03 16:06

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message
> [...]
> det ikke an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på
> at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus,"?

Nå er det mange som faktisk mener Paulus slik henviste til en himmelsk
tilstand hvor alle troende står likt. For ellers sorterer Paulus virkelig
mennesker, som i forholdet mellom slaver Herrer og forholdet mellom kvinner
og menn.

"Alle som er slaver og er under åket, skal vise sine herrer den respekt de
har krav på, for at ikke Guds navn og læren skal bli spottet. Og de slaver
som har troende herrer, skal ikke vise dem mindre aktelse fordi de ikke er
brødre." (1. Tim. 6:1)

"Dere slaver skal være lydig mot deres jordiske herrer, med frykt og respekt
og av et oppriktig hjerte, likesom mot Kristus selv." (Ef. 6:5)

"Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens"
(1. Kor. 11;9)

Kristendommen, bl.a med Paulus er basis for den sortering av mennesker som
kirken til
alle tider har stått for og fortsatt står for, nå hovedsaklig rettet mot
homofile.

Om Jesus virkelig har sagt "Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men
sverd", så er det den eneste profeti i Det nye testamentet som bokstavelig
talt er blitt oppfylt og hvor kristendommens menneskesortering har vært et
sentralt element.

Kjellemann

Fra : Niels Peter

Dato : 27-02-03 18:21

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i en meddelelse

(...)
> "Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for
mannens"
> (1. Kor. 11;9)

.... men lidt længere nede står der:

ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt
er fra Gud.

Niels Peter

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-02-03 19:40

> [...]
> mannens"
>
> ... men lidt længere nede står der:
>
> ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt

Det har noe med hvorfra mand og kvinder kommer fra, og har ingenting med
kristendommens sortering av mennesker. Jeg registrerer at du ikke
kommenterer 1. Kor 11:9 og slettet Paulus sortering av slaver og herrer. Og
det kan jeg godt forstå.

Kjellemann

Fra : Niels Peter

Dato : 27-02-03 20:38

> [...]
> kristendommens sortering av mennesker. Jeg registrerer at du ikke
> kommenterer 1. Kor 11:9 og slettet Paulus sortering av slaver og

Det er ikke Paulus, men datidens samfund, der sorterer mennesker i
slaver og herrer.
Han omtaler det bare og giver sit bud på, hvordan man forholder sig,
hvis begge parter f.eks. er "brødre".
Kan du nævne et sted, hvor Paulus hævder, slavesamfundet er indstiftet
af Gud?

Niels Peter

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-02-03 21:36

> [...]
> med
> herrer. Og

> Det er ikke Paulus, men datidens samfund, der sorterer mennesker i

Nei, i Paulus' skriftsteder er det Paulus som sorterer mennesker. I Ef.6:5
viser Paulus endog til at slavene skal være lydige mot Herrene med 'frykt og
respekt og av et oppriktig hjerte, likesom mot Kristus selv'.
Kristus var som kjent ikke del av datidens jødiske samfunn og er det
fortsatt ikke.

> Han omtaler det bare og giver sit bud på, hvordan man forholder sig,
> hvis begge parter f.eks. er "brødre".
> Kan du nævne et sted, hvor Paulus hævder, slavesamfundet er indstiftet
> af Gud?

"Dere slaver skal adlyde deres jordiske herrer i alle ting. Vær ikke
øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men adlyd dem av et
oppriktig hjerte og i frykt for Herren. Alt dere gjør, skal dere gjøre
villig, som for Herren og ikke for mennesker". Kol 3:22

"Alle som er slaver og er under åket, skal vise sine herrer den respekt de
har krav på, for at ikke Guds navn og læren skal bli spottet". 1.Tim 6:1.

"Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men Kristi
tjenere, som helhjertet gjør Guds vilje. Gjør tjenesten med iver, som for
Herren og ikke for mennesker. Dere vet at enhver skal få lønn av Herren for
det han gjør, enten han er fri eller slave." Ef. 6:5.

Paulus sier ikke med rene ord at slaveordningen er innstifitet af Gud, men
implisitt sies det i disse tre skriftstedene ved at Paulus her henviser til
Herren (Gud) som den autoritet slavene skal rette seg etter.
Jeg regner med at liksom Paulus hadde Gud som høyeste autoritet, har du det
samme.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-02-03 22:00

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

[ ... ]
> [...]
> Gud, men implisitt sies det i disse tre skriftstedene ved at Paulus
> her henviser til Herren (Gud) som den autoritet slavene skal rette

Det fremgår da *ingen* steder at Paulus mener at slaveriet er blevet
indstiftet af Gud!

Og det du helt udelader er at Paulus også siger til slaveejerne at de
skal behandle deres slaver ordentlig og anstændigt.

Slaveriet var en normal del af samfundssytemet dengang, lige som
lønmodtagere er det i dag.

Og hvis du nu kunne lade være med at ville forvrænge teksten ved at
flå den ud af sine sammenhænge, så ville selv du kunne forstå, at
Paulus' budskab er, at uanset hvilke levevilkår vi af samfundssystemet
er placeret under, da skal vi som kristne opføre os ordentlig og
anstændigt, og samvittighedsfuldt udføre den gerning vi er sat til at
udføre.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-02-03 23:41

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message
> Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:
>
> [ ... ]
>
> Det fremgår da *ingen* steder at Paulus mener at slaveriet er blevet
> indstiftet af Gud!

Jo, implisitt slik som nevnt over, om du da ikke mener at Paulus ikke viser
til Gud som den høyeste autoritet. Senest for 200 år siden var det kristne
som med henvisning til Paulus mente at slaveriet var innstiftet af Gud. At
Paulus på dette området har gått ut på dato, endrer ikke på hva han faktisk
skrev.

> Og det du helt udelader er at Paulus også siger til slaveejerne at de
> skal behandle deres slaver ordentlig og anstændigt.

Huffda, gjør jeg det? Javel, men det er ikke noe argument mot at Paulus i
sine skifter sorterer mennesker.

> Slaveriet var en normal del af samfundssytemet dengang, lige som
lønmodtagere er det i dag.

Ja, det er riktig. Og Paulus sortering av mennesker bidro ikke til at endre
mennskesynet i det samfundet. Tvert om bidro hans henvisninger til Gud som
autoritet på det området naturligvis til at forlenge slaveriet. Kirker og
klostre holdt slaver til helt opp til højmiddelalderen. Kirken hadde aldri
noe prinsippielt program mot slaveriet, før det ble aktuelt, bla. i
forbindelse med borgerkrigen i Amerika.

> Og hvis du nu kunne lade være med at ville forvrænge teksten ved at
> flå den ud af sine sammenhænge,

At flå teksten ud af sine sammenhenger, overlater jeg til deg. Det nytter
ikke hva du sier og hvilke krumspring du forsøker deg på. Med referanse til
Paulus ble slaveriet gjennom århundrer forsvart av teologer i vår verdensdel
som en gudvillet ordning. Som en kuriositet. I Norge fikk slaveriet sin egen
præst ved kongelig . resolusjon så sent som 08.02.1854.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-03 00:17

> [...]

> Med referanse til Paulus ble slaveriet gjennom århundrer forsvart
> av teologer i vår verdensdel som en gudvillet ordning.

At den katolske kirke, og mange andre efter reformationen, har
misbrugt og fejltolket Paulus ændrer ikke på at Paulus intet har sagt
hverken for eller imod slaveriet! Han har ganske enkelt slet ikke
givet udtryk for sin holdning til denne problematik.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-02-03 09:42

> [...]
> hverken for eller imod slaveriet! Han har ganske enkelt slet ikke
> givet udtryk for sin holdning til denne problematik.

"Paulus har ganske enkelt slet ikke givet udtryk for sin holdning til denne
problematik"? Du blir nesten morsom, Andreas. Men i likhet med mange andre
kristne lukker du øynene når du leser Bibelen og kommer til skriftsteder som
ikke passer med slik du er blitt indoktrinert

Fra : Niels Peter

Dato : 28-02-03 08:12

> [...]

I kristendommen betyder det alt for sortering eller ikke, hvor vi kommer
fra. Hvis det hele kommer fra Gud, er der ikke noget at sortere.
Det forekommer mig, at du - i lighed med 70'ernes betonfeminister -
skælder ud over, at man overhovedet nævner, at mennesker nu en gang
fordeler sig på to hovedgrupper, dem med de lyserøde og dem med de
lyseblå sokker.

> [...]
respekt de
> har krav på, for at ikke Guds navn og læren skal bli spottet". 1.Tim

Og her til sidst citerer du selv begrundelsen: kristendommen er på det
tidspunkt en minoritetsreligion, flere steder forfulgt, enkelte steder
endda forvist til undergrunden. Derfor disse råd om at "holde lav
profil" og ikke vække anstød.
At prædike lighed mellem slaver og herrer ville stort set være det
værste, man kunne finde på på den tid.

> [...]
henviser til
> Herren (Gud) som den autoritet slavene skal rette seg etter.

Jeg er ikke slave (undtagen af mine tyranniske katte), men mener da
også, at Gud er den autoritet, jeg skal rette mig efter? Jeg forstår
ikke helt logikken i det, du siger her?

Niels Peter

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-02-03 09:28

> [...]
>
> I kristendommen betyder det alt for sortering eller ikke, hvor vi kommer
> fra. Hvis det hele kommer fra Gud, er der ikke noget at sortere.

) Nød lærer naken kvinde at spinde.Du hopper fra den ene
bortforklaringen til den andre. Pussig at Paulus sorterer mennesker og viser
til Gud når han gjør det, om der ikke skulle være nødvendig for ham at
sortere det som kommer fra Gud. Mon tro hva det neste blir fra deg.

> [...]
> tidspunkt en minoritetsreligion, flere steder forfulgt, enkelte steder
> endda forvist til undergrunden. Derfor disse råd om at "holde lav

Ha ha ha

> Jeg er ikke slave (undtagen af mine tyranniske katte), men mener da
> også, at Gud er den autoritet, jeg skal rette mig efter? Jeg forstår
> ikke helt logikken i det, du siger her?
>
> Niels Peter

Det forventer jeg da heller ikke.

Kjellemann

Fra : Niels Peter

Dato : 28-02-03 13:06

> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> ) Nød lærer naken kvinde at spinde.Du hopper fra den ene
> bortforklaringen til den andre.

Det forekommer mig, at du definerer "argumenter" som det, du selv kommer
med, og "bortforklaringer" som det, vi andre kommer med.

Derfor disse råd om at "holde lav

> Ha ha ha

Interessant argument - kan du uddybe det lidt nærmere? Hi hi hi havde
måske egentlig været en mere relevant bemærkning end ha ha ha?

> Det forventer jeg da heller ikke.

Jeg forventer mig sandelig heller ikke noget af dig - og slet ikke, at
du overhovedet ønsker en dialog.
For resten - er det en forglemmelse, at du endnu ikke har bebrejdet os
hekseforfølgelserne og korstogene, eller gemmer du bare det til senere?

Niels Peter

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-02-03 13:18

> "Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> Det forekommer mig, at du definerer "argumenter" som det, du selv kommer
> med, og "bortforklaringer" som det, vi andre kommer med.

Gjør jeg? Forklar deg.

> Derfor disse råd om at "holde lav

> Interessant argument - kan du uddybe det lidt nærmere?

'Man tuter med de ulver man lever med', heter et ordspråk. Hvorvidt du
begriber det i denne kontekst er jeg usikker om.

> [...]
> For resten - er det en forglemmelse, at du endnu ikke har bebrejdet os
> hekseforfølgelserne og korstogene, eller gemmer du bare det til senere?

Jeg setter pris på at du bekrefter kristenhetens heksejakt og korstog, men
hadde jeg nevnt disse, ville du protestert på samme måte som du her
protesterer mot Paulus' klare formaninger til slaver og kvinder.

Kjellemann

Fra : Niels Peter

Dato : 28-02-03 13:45

> [...]
> hadde jeg nevnt disse, ville du protestert på samme måte som du her
> protesterer mot Paulus' klare formaninger til slaver og kvinder.

Hvilken lettelse, at du på forhånd ved, hvad jeg mener om tingene.
Så behøver jeg sådan set slet ikke udtale mig.

Niels Peter

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-02-03 13:42

> "Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> men
>
> Hvilken lettelse, at du på forhånd ved, hvad jeg mener om tingene.

Hva du mener om dette, finner jeg lite interessant. Beklager.

> Så behøver jeg sådan set slet ikke udtale mig.
>
> Niels Peter

Det må gjøre med som du vil.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-03 13:26

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> skrev:

[ ... ]

> Jeg forventer mig sandelig heller ikke noget af dig - og slet ikke,
> at du overhovedet ønsker en dialog.

Endnu engang har den norske troll bevist at han slet ikke ønsker
dialog, - og han har sikkert taget fejl af denne gruppe og
no.samfunn.religion-hvor-det-er-god-tone-at-miskreditere-kristendom-me
d-alle-tænkelige-metoder!

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-02-03 13:30

> [...]
> dialog, - og han har sikkert taget fejl af denne gruppe og
> no.samfunn.religion-hvor-det-er-god-tone-at-miskreditere-kristendom-me

Dialog med dere om et slikt emne, lar seg ikke gjøre. Dere ønsker ikke at
diskutere nevnte Paulus skriftsteder, men er som vanlig langt mer opptatt av
at diskutere person enn de emner som er vanskelige for dere at diskutere.
Intet nytt under solen, med andre ord

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-03 14:23

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

[ ... ]
> Dialog med dere om et slikt emne, lar seg ikke gjøre.

Så forstår jeg slet ikke hvad du overhovedet vil i denne gruppe.

Du har jo tydeligt vist, ved at fremsætte en påstand, nægte at lytte
til modargumenter, at *du* jo slet ikke er interesseret i dialog, men
kun i at miskreditere kristne og kristendom.

Derfor FUT dk.snak.mudderkastning (som er den danske gruppe der mest
minder om den norske dk.samfunn.religion)

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-02-03 15:28

> [...]
>
> Så forstår jeg slet ikke hvad du overhovedet vil i denne gruppe.
>
> Du har jo tydeligt vist, ved at fremsætte en påstand, nægte at lytte

Jeg ser svært få motargumenter med relevans til temaet at lytte til. Stort
sett producerer dere kun støj, hvilket nok også er meningen

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-03 15:41

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

[ ... ]
> Jeg ser svært få motargumenter med relevans til temaet at lytte
> til.

Både Niels Peter og jeg har forsøgt med argumenter, men du har kun
repliceret at vi ikke formår at forholde os til den tekst du brutalt
flår ud af sin kontekst.

På den baggrund er det umuligt at føre en dialog med dig, hvorfor je
sætter et EOD, - med mindre du besinder dig og indleder en saglig
dialog om de argumenter vi har præsenteret dig for.

> Stort sett producerer dere kun støj, hvilket nok også er
> meningen

Den klarer du udmærket alene

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-02-03 15:48

> [...]
>
> Både Niels Peter og jeg har forsøgt med argumenter, men du har kun
> repliceret at vi ikke formår at forholde os til den tekst du brutalt

Sitat: "Det forekommer mig, at du - i lighed med 70'ernes betonfeminister -
skælder ud over, at man overhovedet nævner, at mennesker nu en gang
fordeler sig på to hovedgrupper, dem med de lyserøde og dem med de
lyseblå sokker." Sitat slutt.

Sitat; "For resten - er det en forglemmelse, at du endnu ikke har bebrejdet
os
hekseforfølgelserne og korstogene, eller gemmer du bare det til senere?"

Du behøver ikke forklare nevnte argumentasjons 'relevans' til temaet.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-03 16:11

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

[ ... ]
> Du behøver ikke forklare nevnte argumentasjons 'relevans' til
> temaet.

selektiv citering bestyrker den usaglige indfaldsvinkel du har til
hele denne gruppe.

Husk: denne gruppe er ikke af samme slags som den norkse
religiosns-mudder gruppe.

PS - privat spørgsmål: arbejder du stadig for Statoil?

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-02-03 16:14

> [...]
> religiosns-mudder gruppe.
>
> PS - privat spørgsmål: arbejder du stadig for Statoil?

Jeg arbeidet fram til jul, men er nå langtidssykemeldt og blir uføretrygded
1.1.2004. Har fått en uhelbredelig muskelsykdom.

Kjellemann

Fra : erik larsen

Dato : 27-02-03 20:38

> [...]
> kristendommen som er basis for den sortering av mennesker som kirken til
> alle tider har stått for og står for, fortsatt kan forsvares som del af

Jeg troede du var JVer og ikke Mormon ????

ErikL

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-02-03 21:10

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> wrote in message

> "Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> Jeg troede du var JVer og ikke Mormon ????
>
> ErikL

Jeg er ingen av delene. Mon tro hva jeg har skrevet som kan ha gitt et slikt
inntrykk?

Kjellemann