10 gode argumenter for treenihedslæren.
Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 22-02-03 13:15

   Kan vi få ti gode argumenter for treenihedslæren?

Hilsen Claus

Fra : Lyrik

Dato : 22-02-03 14:02

"Claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> wrote in message
> Kan vi få ti gode argumenter for treenihedslæren?
>
> Hilsen Claus
++++++++++++++++++++++++++++++++
Gud er én men optræder med flere forskellige "hatte" på!
Med én hat på er han skaber. Med en anden hat er han lovgiver. Med en tredie
hat på er han dommer.
Han er streng og udrydder folkeslag og hele verdener. Han er nådig og skåner
synderen med den anden hånd.
Han er "racist" og vil kun have med jøder at gøre. Han er "multietnisk" og
velkommer alle folk.
Han er despotisk det ene øjeblik og laver etnisk udrensning i Palæstina,-og
selvopofrende hænger han i næste sekund lidende på et kors for selv at tage
lidelsen på sig.

For at kunne rumme en så sammensat personlighed, må man medgive at den
netop er-sammensat.
Sammen med jøderne var han streng far og de var nogle særdeles uartige unger
som blev sat til at gå i skole og lære teksten udenad!

Så gik han på Jesu tid over til at være en "hønemor" som samlede
kyllingerne under vingerne. Som "enlig mor-Jesus" ofrede han sig for
børnene.

Dette var del af hans hemmelige plan. Børnene skulle elske ham. Derefter
ville han forsvinde som mødre skal og komme igen som en besjæling af deres
legemer, en iboende Gud i hjertet som endelig ville være en integreret del
af selve den menneskelige natur.
Al denne Gud kan ikke rummes i begrebet "far"!)
Men alle aspekter kan rummes i begreberne :"Far-Søn-Helligånd"!

Hilsen
Jens

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 22-02-03 22:02

Lyrik wrote:
> "Claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> wrote in message

> ++++++++++++++++++++++++++++++++
> Gud er én men optræder med flere forskellige "hatte" på!

Godtaget, det var 1.

Hilsen Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-02-03 21:55

Claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> skrev:

> Godtaget, det var 1.

Det er da meget muligt at du vil godtage den, - men den stemmer bare
ikke med kristendommens grundbog: Bibelen!

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 22-02-03 22:19

Andreas Falck wrote:

> Det er da meget muligt at du vil godtage den, - men den stemmer bare
> ikke med kristendommens grundbog: Bibelen!

Sådan, så skulle uret være iorden.

Hvad er det der ikke stemmer i lyriks lære?

Er jesus ikke en del af Guddommen?

Hilsen Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-02-03 22:59

> Sådan, så skulle uret være iorden.
>
> Hvad er det der ikke stemmer i lyriks lære?
>
> Er jesus ikke en del af Guddommen?

At Treenigheden er en Guddom hvor Gud tager forskellige "Hatte" på
afhængig af hvem han nu i det givne tilfælde vil vælge at fremtræde
som!

Fra : Lyrik

Dato : 23-02-03 01:29

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message

> At Treenigheden er en Guddom hvor Gud tager forskellige "Hatte" på
> afhængig af hvem han nu i det givne tilfælde vil vælge at fremtræde
> som!
++++++++++++++++++++++++++++++
Så har du jo ikke forstået et pluk af det hele!))
Gud forandrer sig jo progressivt igennem historien.
Han starter som menneske der går tur i haven. Så bliver han Gudfader for
jøderne.
Derefter bliver han menneske igen som Jesus, med faderlig himmelsk backop.
Derefter fremtræder han som en Talsmand for menneskene, sandhedens ånd som
kan absorberes i det enkelte menneske.
Kigger man bagud må man se ham i alle skikkelser. De har alle tre deres egen
personlighed, de er alle tre Gud. de er en Treenighed.
Hattene er Guds forskellige måde at gribe ind i historien på.
Det ene øjeblik -tand for tand, det næste øjeblik det diametralt modsatte.
Det ene øjeblik stening, det næste øjeblik tilgivelse.
Men det kunne være interessant at høre dit eget bud.

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-02-03 02:08

Lyrik <lyrik@heaven.dk> skrev:

> "Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message

> ++++++++++++++++++++++++++++++
> Så har du jo ikke forstået et pluk af det hele!))
> Gud forandrer sig jo progressivt igennem historien.

Ja, det er da klart at Han gør det, - det er jo også derfor der står
at han er den samme i går, i dag, ja til evig tid!

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-02-03 21:55

Claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> skrev:

[ ... ]

Og så skal du vist have stillet uret i din PC !!

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 22-02-03 14:36

"Claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> wrote in message
> Kan vi få ti gode argumenter for treenihedslæren?
>
> Hilsen Claus

Nei, overhodet ikke. Det er med treenighedslæren som med St. Petrus. Han
opvekket en spekesild i Jesu navn! Historien er riktignok apokryfisk; men
det er ikke forbudt å tro på den. Tvert imot, gjør man det, så viser det
bare en ekstra fromhet, en særlig troens nådegave.

Men treenighedslæren. Først må vi dyppes i vann i den hellige "treenighets"
navn, det vil si navnet på de tre guder som er en gud, 3 = 1. Jeg sier vann;
men det er ikke så enkelt. I Luthers katekismus, som den dag i dag brukes på
skolen, står der: "Dåben er ikke bare almindelig vann; men den er vann, som
er innesluttet i Guds befaling og forenet med Guds ord". Hvad dette betyr,
kan ikke noe levende menneske begripe; men børnene er intet mindre enn
forpliktet til at forstå det - ! ? !

Kjellemann

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 22-02-03 22:03

Kjell I. Johnsen wrote:
> "Claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> wrote in message

> Nei, overhodet ikke. Det er med treenighedslæren som med St. Petrus. Han
> opvekket en spekesild i Jesu navn!

Stakkels sild.

En god historie men det kan som du selv er inde på, ikke give point

Hilsen Claus

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 22-02-03 23:01

> Stakkels sild.

Ettersom spekesilden er død er det ikke synd på den. Men stakkars dem som
skal forsøke at forstå og forklare treenighedslæren.

> En god historie men det kan som du selv er inde på, ikke give point

Spekesilden?

Kjellemann

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 24-02-03 12:01

Kjell I. Johnsen wrote:

> Ettersom spekesilden er død er det ikke synd på den. Men stakkars dem som
> skal forsøke at forstå og forklare treenighedslæren.

> Spekesilden?
Nææ, at argumentet er " stakkels dem der skal forsøge at forstå og
forklare treenihedslæren". Det kan selvsagt ikke give point

Men vi kan selvfølgelig være flinke og give silden et point?

Hilsen Claus

Fra : Ole

Dato : 23-02-03 12:35

"Claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> wrote in message
> Kan vi få ti gode argumenter for treenihedslæren?
>
> Hilsen Claus

I 1.Mosebok, kapittel 1, blir ordet Elohim brukt om Gud som skaperen. Dette
ordet er brukt ca. 2500 ganger i Tanach. Det er et flertallesord som både
kan stå sammen med verb og pronomener i entall og flertall. Dette viser oss
at Gud er treenig. "Og Gud (hebr. "Elohim" sa: La OSS gjøre mennesker i vårt
bilde, etter vår lignelse..." (1.Mos. 1,26.)
http://www.creationdays.dk/oeindergaard/3.html

79) Den Hellige Ånd
80) De tre personene i Gud-dommen
81) Den treenige Gud i Tanach
82) Den treenige Gud i Det Nye Testamente
83) Den Hellige Ånds forhold til Jesus
84) Den Hellige Ånds funksjoner
85) Pinsefestens dag
86) De troende får hele Ånden

disse kapitler er i bogen Jesu genkomst 5,
http://home.no/oeindergaard/Jesu5/Jesu5.html

Ole

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-02-03 13:53

"Ole" <m@creationdays.dk> mælte sligt:

>Dette viser oss at Gud er treenig.

Ja, ca. lige så meget som det viser os, at israelitterne var polyteister.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Wolfhart Pannenberg var også en Økumenisk stridsmand,
hvad jeg og Gud foragter!"

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 24-02-03 12:04

Ole wrote:

> I 1.Mosebok, kapittel 1, blir ordet Elohim brukt om Gud som skaperen. Dette
> ordet er brukt ca. 2500 ganger i Tanach.

Tak for forklaringen. Det virker nu ikke særligt overbevisende men ok,
det må give et point O)

Hilsen Claus

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 25-02-03 21:27

Claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> wrote:

> Kan vi få ti gode argumenter for treenihedslæren?
>
> Hilsen Claus

Ja, Gud har mange ambitioner, men alt for travlt til et være mere end et
sted på en gang, så han måtet have nogle hjælpere...

--
cordial regards, the prime minister of Peterburg:
http://www.nationstates.net/ +45 5192 3981