Kræver kristendom bibelkendskab?
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 09-02-03 12:43

Er bibelkundskeb en forudsætning for at være kristen?

Grunden til at jeg spørger - der er en del ting i Bibelen jeg ikke er
enig i, og så selvfølgelig en hel del af bibelen jeg ikek har læst.

Men alligevel kalder jeg mig kristen.

Med rette - eller?

--
Peter - http://titancity.com/
http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 09-02-03 12:56

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> Er bibelkundskeb en forudsætning for at være kristen?
>
> Grunden til at jeg spørger - der er en del ting i Bibelen jeg ikke er
> enig i, og så selvfølgelig en hel del af bibelen jeg ikek har læst.

Ingen kan afgøre det. Visse fundamentalistiske retninger tillægger det
skriftkloge en meget stor betydning.

Andre retninger mener at du er kristen hvis du er blevet døbt.

Nogle mener at man selv skal vælge at sige ja til kristendommen igennem
voksendåb.

Andre mener at man er forudbestemt til at være kristen.

Nogle mener at helligånden har ledt en til kristendommen.

Nogle mener at tro er en gave fra Gud.

Osv.

Nogle mener at et aktivt menighedsliv er nødvendigt, andre gør ikke.

Hilsen Claus

Fra : Niels Peter

Dato : 09-02-03 13:10

"Peter Bjørn Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Grunden til at jeg spørger - der er en del ting i Bibelen jeg ikke er
> enig i, og så selvfølgelig en hel del af bibelen jeg ikek har læst.

Det var godt nok et stort spørgsmål, du dér bragte på bane
Du får sikkert mange forskellige svar, mit bud er:

Hvis du tror, Jesus er Guds søn (det ligger faktisk i ordet
"kristendom", idet "Kristus" betyder "Herre"), at han levede iblandt os
som menneske, døde og genopstod, begge dele på vores vegne, er du efter
min mening kristen.
Så gør det heller ikke noget, hvis man prøver at leve op til det, Jesus
lærte om, mens han var hernede: elsk Gud og dine medmennesker.
Kan du oprigtigt skrive under på det, er du efter min mening kristen.
Hvor meget bibellæsning og enighed i det, man læser, det kræver, vil i
stor udstrækning være op til den enkelte.
Jeg har læst det hele, fordi jeg er nødt til det (læser teologi), men er
ikke enig i alt. F.eks. mener jeg ikke, man bør stene utro kvinder, selv
om det står i Moseloven, at man skal.
Der er også meget, jeg ikke forstår - med forstanden i hvert fald -
f.eks. i Johannesåbenbaringen. Det kan jo så skyldes, at der er nogle
ting, der netop ikke skal læses med forstanden, men med hjertet. Men så
bliver det en umanerligt lang historie....
En helt anden ting: prøv på et tidspunkt, hvor du har rigtigt god tid,
alligevel at læse hele molevitten. Ud over, hvad det ellers er, er det
en utroligt spændende historie, noget af det bedste litteratur, der
nogensinde er skrevet!
Niels Peter

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 09-02-03 14:27

On Sun, 9 Feb 2003 12:42:40 +0100, no_spam@invalid_email.com (Peter
Bjørn Perlsø) wrote:

>Er bibelkundskeb en forudsætning for at være kristen?

Det er en naturlig _følge_ av det å være kristen, men ingen
forutsetning.

>Grunden til at jeg spørger - der er en del ting i Bibelen jeg ikke er
>enig i, og så selvfølgelig en hel del af bibelen jeg ikek har læst.
>
>Men alligevel kalder jeg mig kristen.
>
>Med rette - eller?

Du kan slappe helt av. De første kristne hadde intet nytestamente, og
de ferreste av dem kunne lese. Det de gjorde var å møtes, og så høre
hva andre sa og leste opp i forsamlingen. I ettertid ble man klar over
at det var noe som het troen du tror med og troen du tror på.
Teologene ga dette senere fine latinske navn.

Saluton, Knut
---
TTT norvegia: http://www.nffo.no/generator.asp
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 09-02-03 15:23

no_spam@invalid_email.com (Peter Bjørn Perlsø) mælte sligt:

>Er bibelkundskeb en forudsætning for at være kristen?

Nej. Det stod såre ringe til med stort set alle kristne europæeres
bibelkundskab i tidsrummet ca. 400 til ca. 1600, men det betyder da
ingenlunde, at de ikke var kristne.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"En smule filosofi gør en mand til ateist,
men fordybelse i filosofi fører frem til religion."

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 09-02-03 16:16

"Peter Bjørn Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> wrote in message
> [...]
>
> Grunden til at jeg spørger - der er en del ting i Bibelen jeg ikke er
> enig i, og så selvfølgelig en hel del af bibelen jeg ikek har læst.

Kristendommen kræver ingenting. Kristne mennesker kræver, hver ette sin
personlige- og eller menigheds oppfatning om kristendom. Kald deg kristen,
du. Ikke la andre styre deg.

Kjellemann

Fra : erik larsen

Dato : 09-02-03 16:48

"Peter Bjørn Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> skrev i en meddelelse
> Er bibelkundskeb en forudsætning for at være kristen?

Sjovt spørgsmål, hvordan kan du følge en Gud du ikke kender eller har læst
om ???

> Grunden til at jeg spørger - der er en del ting i Bibelen jeg ikke er
> enig i, og så selvfølgelig en hel del af bibelen jeg ikek har læst.
>
> Men alligevel kalder jeg mig kristen.

Det gør de alle sammen, både dem der er for megen bibelsk lærdom og de som
er imod bibelsk lærdom. Ja, selv Bøsser og Lesbiske der lever i perversitet,
kalder sig for kristne og forlanger kirkens velsignelse for deres kristne
levevis.

> Med rette - eller?

Lad mig bruge mine egne ord; ** læser du ikke din bibelen snyder du kun dig
selv **

ErikL

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 09-02-03 22:06

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> wrote:

> "Peter Bjørn Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> skrev i en meddelelse
>
> Sjovt spørgsmål, hvordan kan du følge en Gud du ikke kender eller har læst
> om ???

Jeg kan have hørt om ham eller oplevet ham?

> [...]
> levevis.

> Lad mig bruge mine egne ord; ** læser du ikke din bibelen snyder du kun dig

Jeg har Bibelen stående ved siden Tao te Ching og Politikens
Filosofihåndbog på min reol, men jeg kigger ikke ofte i den... =)

Iøvrigt tak til jer alle for jeres gode svar!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 10-02-03 00:24

"Peter Bjørn Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> skrev i en meddelelse
> Men alligevel kalder jeg mig kristen.
>
> Med rette - eller?

Om du med rette eller urette kalder dig kristen/hvordan dit forhold til
Gud7Jesus er , er der kun to 2 der kan afgøre nemlig Gud/Jesus og du
selv .. men lad mig sige det sådan at kristendommen er for alle og kan
gribes af alle ... og det uagtet deres intelligens ...

Jeg kender mennesker der har læst biblen op til flere gange og er yderst
bibeltro og kender mennesker der ikke er særlig bibelkyndig eller
bibeltro og bestemt heller ikke enig med alt hvad biblen siger .. så lad
ikke din bibelkyndighed eller enighed/uenighed med biblen afgøre om du
er kristen .. spørg i stedet dig selv og din Gud/Jesus hvordan dit
forhold til ham er ... der ligger nemlig svaret på om du med rette
kalder dig kristen ...
hejhils fra
Ami

Fra : Torgeir Wennesland

Dato : 10-02-03 06:43

On Mon, 10 Feb 2003 00:24:27 +0100, "Anne-Marie Prange Madsen"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrote:

> [...]
>er kristen .. spørg i stedet dig selv og din Gud/Jesus hvordan dit
>forhold til ham er ... der ligger nemlig svaret på om du med rette

TW: Godt sagt! Jeg vil gjerne slutte meg til det ovenfor og supplere
med følgende til Peter Perlsø:

Jak 1:22 Men vær Ordets gjørere, ikke bare dets hørere, ellers vil
dere bedra dere selv.

Heb 4:2 For det glade budskap er blitt forkynt for oss, likesom for
dem. Men ordet som de hørte, ble til ingen nytte for dem, fordi det
ikke ved troen var smeltet sammen med dem som hørte det.

Jeg syns det er viktig å ha dette litt i bakhodet. Selv syns jeg det
var kjempespennende å lese Bibelen når jeg fikk øynene opp for at Gud,
skaperen av hele universet, faktisk..

1. Flere ganger har grepet direkte inn i historien og som vil gjøre
det igjen.

2. Taler til oss mennesker, forteller oss både om jordens skjebne og
henvender seg til hver enkelt av oss me sine egne ord.

Jeg fant det uhyrlig facinerende. Jeg hadde ikke hatt det på samme
måten dersom jeg så på det som et eventyr.
--
Mvh Torgeir Wennesland

Fra : erik larsen

Dato : 11-02-03 00:06

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv .. men lad mig sige det sådan at kristendommen er for alle og kan
> gribes af alle ... og det uagtet deres intelligens ...

Men Jesus mener noget helt andet end dig,

Matt7 v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i
Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil
den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og
har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige
gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har
aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

> [...]
> er kristen .. spørg i stedet dig selv og din Gud/Jesus hvordan dit
> forhold til ham er ... der ligger nemlig svaret på om du med rette

Hvad er du for en kristen, ??

Lad ikke bibelen afgøre;--

Spørg dig selv og Gud/Jesus;--

Skal vi ikke sige, at når alle de 9 store Åndelige nådegaver fungere i dit
liv, så er du højt elsket af Gud og kan kalde dig kristen af hele dit
hjertet.

ErikL

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 11-02-03 09:02

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men Jesus mener noget helt andet end dig,

<> Gør han det .... er du helt sikker på at det er den samme Jesus vi
snakker om .... Jesus som jeg tror på mener i al fald at kristendommen
er for alle ... og ikke kun forbeholdt de intelligente ... og det
eneste jeg behøver er at tro på ham .. at blive som et barn ..

> [...]
> gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har
> aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

<> og dette kunne ikke lige så vel være myntet på ham der står på
gadehjørnet og beder synligt for en hver og i sin bøn siger: "Tak at jeg
ikke er som ham der står henne på det næste gadehjørne ... ????

> Skal vi ikke sige, at når alle de 9 store Åndelige nådegaver fungere i
dit
> liv, så er du højt elsket af Gud og kan kalde dig kristen af hele dit
> hjertet.

Niels Peter skriver i sit indlæg :" hvis du tror på Jesus osv ... dette
kan jeg varmt tilslutte mig ... Jesus/Gud er for alle det eneste du
behøver for at være kristen og med rette kalde dig kristen er troen på
at Jesus levede på jorden ...og levede og døde for vor skyld samt ved
sin død døde for vor skyld ... Hvis bibel læsning er målestokken for om
man er kristen stod det dårligt til for f.eks analfabeter ... og jeg er
sikker på at hverken Gud eller Jesus ønsker at afskære nogle fra at
blive kristen ...... og jeg mener i øvrigt ikke det falder i menneskets
lod at afgøre hvem der er kristen eller ikke kristen det tilfalder kun
Gud/Jesus at bedømme .. som sagt jeg kender menensker der ikke er
særlige bibellæsende men som har et varmt levende forhold til Gud/Jesus
og som lever sammen med ham i hverdagen ... mens jeg også kender meget
bibellæsende mennesker der nok læser i biblen men aldrig når længere
end til at være ordets hørere .. og aldrig dets gørere ... At læse
biblen , at kunne den uden af er ikke det der bringer til frelse, det
gør derimod tro om end kun på størrelse med et sennepskorn ... og
sikkert er det at det ikke tilkommer os mennesker at dømme hvem der
er/ikke er kristen ...

Hejhils fra Ami

Fra : erik larsen

Dato : 12-02-03 06:45

> [...]
> er for alle ... og ikke kun forbeholdt de intelligente ... og det
> eneste jeg behøver er at tro på ham .. at blive som et barn ..

Ja, jeg er sikker på det ikke er den samme Jesus vi snakker om.

At blive som et barn ?? det lyder mere pædagogogogisk end kristen.

klip

> <> og dette kunne ikke lige så vel være myntet på ham der står på
> gadehjørnet og beder synligt for en hver og i sin bøn siger: "Tak at jeg
> ikke er som ham der står henne på det næste gadehjørne ... ????

nu er der ingen tale om at manden der beder er kristen eller ikke, men kun
st eksempel på dårligt kristen opførsel.

> [...]
> sin død døde for vor skyld ... Hvis bibel læsning er målestokken for om
> man er kristen stod det dårligt til for f.eks analfabeter ...

Så kan du jo tage som tjeneste i Herren at læse for analfabeterne istedt for
at bruge dem som en dårlig undskyldning for dine manglende indsigt

>og jeg er
> sikker på at hverken Gud eller Jesus ønsker at afskære nogle fra at
> blive kristen ......

Men det kan manglende bibelindsigt nemt gøre for dem.

> [...]
> gør derimod tro om end kun på størrelse med et sennepskorn ... og
> sikkert er det at det ikke tilkommer os mennesker at dømme hvem der

Det er noget hjemlavet vås, læs engeng hvad Jesus siger;

Matt25 v1 Da skal Himmeriget ligne ti brudepiger, som tog deres lamper og
gik ud for at møde brudgommen. v2 Fem af dem var tåbelige, og fem var
kloge. v3 De tåbelige tog deres lamper med, men ikke olie. v4 De kloge tog
både deres lamper med og olie i deres kander. v5 Da brudgommen lod vente på
sig, blev de alle sammen døsige og faldt i søvn. v6 Men ved midnat lød
råbet: Brudgommen kommer, gå ud og mød ham! v7 Da vågnede alle pigerne og
gjorde deres lamper i stand. v8 Og de tåbelige sagde til de kloge: Giv os
noget af jeres olie, for vore lamper går ud. v9 Men de kloge svarede: Nej,
der er ikke nok til både os og jer. Gå hellere hen til købmanden og køb
selv. v10 Men da de var gået hen for at købe, kom brudgommen, og de, der
var rede, gik med ham ind i bryllupssalen, og døren blev lukket. v11 Siden
kom også de andre piger og sagde: Herre, herre, luk os ind! v12 Men han
svarede: Sandelig siger jeg jer, jeg kender jer ikke. v13 Våg derfor, for I
kender hverken dagen eller timen.

OBS, har du ikke læst Bibelen, hvordan kan du være sikker på at du har olie
nok på lampen ))

ErikL

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 12-02-03 08:58

> Ja, jeg er sikker på det ikke er den samme Jesus vi snakker om.

<> nå det beroliger mig da lidt .. men det er synd for dig .. for du har
åbenbart en Jesus og en kristendom man skal gøre sig fortjent til ...

> At blive som et barn ?? det lyder mere pædagogogogisk end kristen.

<> OK biblen er mere pædagogisk end kristen .. eller du er ikke enig med
biblen er hvad jeg kan udlede af dit ovenstående svar ....eller du kan
måske bare ikke huske Lukas 18,15

> nu er der ingen tale om at manden der beder er kristen eller ikke, men
kun
> st eksempel på dårligt kristen opførsel.

<> nåe lissom mange kristne i dag viser dårlig opførsel ved at ville
gøre sig til herre over hvem der med rette kan kalde sig kristen ...og
ganske glemme Jesu ord om at Guds rige er for alle ...

> Så kan du jo tage som tjeneste i Herren at læse for analfabeterne
istedt for
> at bruge dem som en dårlig undskyldning for dine manglende indsigt

<> umuligt jeg er selv analfabet

> OBS, har du ikke læst Bibelen, hvordan kan du være sikker på at du har
olie
> nok på lampen ))

<> nu kan man som sagt fint være kristen uden at læse i biblen og uden
at kunne den udenad .. og er man kristen bor Jesus i os .. så mon ikke
Han nok skal fortælle os hvis vi er ved at løbe tør for olie .. hvis vi
altså vel at mærke ikke at har så travlt med at dadle andre eller
prædike for andre hvor gode kristne vi er at vi glemmer at lytte til
Hans stemme

hejhils fra Ami , der i øvrigt godt kunne tænke sig at du .....af
hensyn til de der stadig sidder med alm modem og for at lette
læsevenligheden... ville beskære lidt mere ..

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-02-03 01:31

> [...]
> selv .. men lad mig sige det sådan at kristendommen er for alle og kan
> gribes af alle ... og det uagtet deres intelligens ...

Hej Anne-Marie!

Long time no see! Det er rart at se dig skrive i gruppen igen.

> [...]
> bibeltro og bestemt heller ikke enig med alt hvad biblen siger .. så lad
> ikke din bibelkyndighed eller enighed/uenighed med biblen afgøre om du

Tja, jeg kan jo kun sige at du roder dig godt og grundigt ud med
fundamentalisterne herinde, der ikke mener at man kan kalde sig kristen,
hvis man på enkelte områder enten ikke forstår eller er enig i Bibelens
Ord - der jo heller ikke er en entydig størrelse.

Men nej, farisæisme fungerer ikke, og nogle af mine yndlingspassager er -
ved siden af Bjergprædikenen - Jesu veråb over farisæerne, der desværre
dengang overså hele hovedbudskabet i deres egen religion, lange diskussioner
uanset...

> spørg i stedet dig selv og din Gud/Jesus hvordan dit
> forhold til ham er ... der ligger nemlig svaret på om du med rette
> [...]

Har jeg fortalt om det spændende Lutherkursus, jeg i øvrigt lige har
bestået? Luther skriver nogle ret fabelagtige ting om betydningen af den
_indre_ omvendelse, men nu skal vi jo ikke blive for teologiske! ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 11-02-03 09:14

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Long time no see! Det er rart at se dig skrive i gruppen igen.

Tak . ja jeg følte for at kigge her ind .. nu får vi så se om jeg bliver
hængende eller kun er på besøg ...

> [...]
Bibelens
> Ord - der jo heller ikke er en entydig størrelse.

<> ja jeg er klar over at jeg har stukket hænderne i højeksplosiv
materiale .. men følte det var nødvendigt .. idet jeg ikke mener det kan
være rigtigt at nogle mennesker skal afholde andre mennesker fra at
blive kristne .. og det var hvad der måske meget let kunne ske hvis
Peter Bjørn Perlsø fik at vide at man for at kalde sig kristen skulle
være både bibeltro og læse i biblen .. det vigtige for mig er ikke at
læse men efter bedste evne forsøge at leve Guds ord .. og jeg mener
stadig at kristendommen er for alle ... det er i al fald ikke Gud/Jesus
der afskærer os fra at komme til troen ...

> Har jeg fortalt om det spændende Lutherkursus, jeg i øvrigt lige har
> bestået?

<> Nej det har du ikke fortalt .. tillykke ... har jeg så fortalt at min
universitetsstuderende søn i marts blev kristen og har sin gang i LM
....??

hejhils og god vind fra Ami

Fra : erik larsen

Dato : 12-02-03 06:26

> [...]

> bestået? Luther skriver nogle ret fabelagtige ting om betydningen af den
> _indre_ omvendelse, men nu skal vi jo ikke blive for teologiske! ;-D

Man går på et Lutherkursus for ikke at blive for teologiske ?

Hvad drejer kursuset sig så om,

ErikL

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 12-02-03 13:21

> Man går på et Lutherkursus for ikke at blive for teologiske ?

Jeg vil ikke trætte Anne-Marie med at blive for teologisk-spidsfindig.

> Hvad drejer kursuset sig så om,

Det drejer sig ganske rigtigt om teologi, og jeg havde det for både at lære
om historie og teologi.

Anders Peter Johnsen

Fra : erik larsen

Dato : 12-02-03 14:54

> [...]
>
> Jeg vil ikke trætte Anne-Marie med at blive for teologisk-spidsfindig.

> Det drejer sig ganske rigtigt om teologi, og jeg havde det for både at

Åhh sådan, et trologisk kursus i at undgå at blive for teologisk.

ErikL

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-02-03 15:15

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> skrev:

[ ... ]
> Åhh sådan, et trologisk kursus i at undgå at blive for teologisk.

Tja, og der er da vist nok også nogle der ku' trænge til et
klippekursus i at klippe alt unødvendigt væk fra de indlæg der bliver
svaret på!

Se, læs og lær af linket i min signatur!

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : erik larsen

Dato : 12-02-03 18:05

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> svaret på!
>
> Se, læs og lær af linket i min signatur!

ÅÅÅh ja-- SDAs åbenbaringskursuser hvor Guds Ord kun beståe af Åbenbaringer
fra Åbenbaringsbøgerne

ErikL

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-02-03 18:12

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> skrev:

[ ... ]

> ÅÅÅh ja-- SDAs åbenbaringskursuser hvor Guds Ord kun beståe af
> Åbenbaringer fra Åbenbaringsbøgerne

*DET* stod der vist ikke noget om i min signatur!

Fra : e7

Dato : 10-02-03 10:33

http://www.friserverplads.dk/architectofbalance/kx3.jpg

Fra : Avatar

Dato : 11-02-03 16:47

"e7" <e7@kcue.kk.dk> skrev

> http://www.friserverplads.dk/architectofbalance/kx3.jpg

LOL ;)

Fra : Avatar

Dato : 11-02-03 16:54

"Peter Bjørn Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> skrev

> Er bibelkundskeb en forudsætning for at være kristen?

En kendt tysker skrev engang: "im Grunde gab es nur Einen Christen, und der
starb am Kreuz"

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-02-03 18:01

Avatar <jesusavatar@hotmail.com> skrev:

> En kendt tysker skrev engang: "im Grunde gab es nur Einen Christen,
> und der starb am Kreuz"

Hvis den der kendte tysker sluttede der, så har han glemt, eller ikke
forstået, elller totalt misforstået, - for der er altså en
fortsættelse med en opstandelse.

Se mit nye forsøg på at lave en kristen hjemmeside :
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Begge med debatforum ***

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-02-03 20:40

Andreas Falck wrote:

> Hvis den der kendte tysker sluttede der, så har han glemt, eller ikke
> forstået, elller totalt misforstået, - for der er altså en
> fortsættelse med en opstandelse.

Det var jo ikke pointen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-02-03 21:38

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev:

[ ... ]

> Det var jo ikke pointen.

Hvad anden pointe finder du i Avatar's indlæg?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-02-03 23:32

> Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev:
>
> [ ... ]

> Hvad anden pointe finder du i Avatar's indlæg?

"Avatar" citerer så vidt jeg kan se Friedrich Nietzsches udmærkede pointe
fra bogen "Antikrist" om at Jesus Kristus Selv faktisk er den eneste person
i Verdenshistorien, der synes at have levet til Sit eget ideal - og derved
er den eneste virkeligt kristne nogensinde, mens vi andre kun er dårlige
efterligninger.
Kristus Selv levede sig ud over jødiske konventioner for "accepteret
religiøsitet" og var et sandt "Overmenneske", idet Han var original, mens vi
andre "kristne" er nogle sølle kopister, der egentlig ikke er meget bedre
end en anden flok bagstræberiske farisæere. Kristendommen udvikler sig
således paradoksalt til sin egen stifters modbillede, til "Antikrist", der
snarere bringer folk tilbage til en slags undermenneskeskabende og
slavementalitetsdyrkende lovtrældom istedet for at frigøre os, sådan som
stifteren måske egentlig havde tænkt sig.

Jeg finder selv tanken spændende, og Kristendommen er jo i forvejen fuld af
paradokser...

Anders Peter Johnsen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 11-02-03 22:30

"Avatar" <jesusavatar@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Peter Bjørn Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> skrev

> En kendt tysker skrev engang: "im Grunde gab es nur Einen Christen,
und der
> starb am Kreuz"

Så sandt så sandt .. vi mennesker bliver aldrig perfekte og fejlfrie
som Jesus var .. men blev vi havde Jesus jo også levet og var død
forgæves på korset .. for så havde vi ikke brug for ham

Hejhils fra Ami