Chokoladetest i JP
Fra : Niels Jacobsen

Dato : 08-03-03 14:31

Der er idag lørdag en chokoladetest i JP.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=1703958/

M.v.h
Niels

Fra : Scorpmoon

Dato : 08-03-03 17:09

Tak for linket... Utroligt med Elysia, må jeg ha købt 1 kilo af hurtigst
muligt hvis det passer.

Mmmføj! Marabou.

Fra : Stefan Holm

Dato : 10-03-03 19:10

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> writes:

> Tak for linket... Utroligt med Elysia, må jeg ha købt 1 kilo af hurtigst
> muligt hvis det passer.

Brug hellere pengene på to plader af Michel Cluizels 50%'er - efter
min mening den bedste mælkechokolade på markedet. Elysia (som jeg fik
prøvet i dag) er for sød og har en lidt ubehagelig eftersmag.

--
"Do you mind? I'm talking to my demon."

Fra : Morten Juel

Dato : 08-03-03 18:28

> Der er idag lørdag en chokoladetest i JP.
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=1703958/

What se lige prisen på vinderen ! 333,- pr Kg !!

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 8750,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Jimmy

Dato : 08-03-03 19:34

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> wrote in message

> What se lige prisen på vinderen ! 333,- pr Kg !!

Hvilken regner du for vinder?

"chokoladen Elysia er testens billigste med en pris på 4,75 kr. for 100 g."

Kiloprisen må være 4.75 * 10 = 47.50 kroner.

Mvh
Jimmy

Fra : Morten Juel

Dato : 08-03-03 23:28

> Hvilken regner du for vinder?
Det må vel være den med flest bønner ved !

Fra : Gismo

Dato : 09-03-03 00:03

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> Det må vel være den med flest bønner ved !

De skriver at Elysia smager af kaffe. Fy føj da, er der ikke meget lys mælke
chokolade over.

Gismo

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-03-03 22:12

[Niels Jacobsen | Sat, 8 Mar 2003 14:30:36 +0100]

>Der er idag lørdag en chokoladetest i JP.
>http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=1703958/

Jeps, og det er en flot artikkel.

Men... "dommerpanelet" består af en (dygtig) kok fra molskroen, en
journalist og en pige på 8 år... helt ærligt - det er sgu' en uhyre
overfladisk test :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lene

Dato : 09-03-03 00:51

> Men... "dommerpanelet" består af en (dygtig) kok fra molskroen, en
> journalist og en pige på 8 år... helt ærligt - det er sgu' en uhyre
> overfladisk test :)
>
> René

Hej
Ganske typisk for JP-Århus. Deres madenmeldelser er (eller var i hvert fald
indtil for nylig) tydeligvis også noget, der gik på runde på redaktionen,
dvs. en slags skatteunddragende ovetidsbetaling. Modsat JP-København, hvor
der er kompetente anmeldere.
Mvh
Casper

Fra : Scorpmoon

Dato : 09-03-03 02:34

> Men... "dommerpanelet" består af en (dygtig) kok fra molskroen, en
> journalist og en pige på 8 år... helt ærligt - det er sgu' en uhyre
> overfladisk test :)

Nu tror jeg ikke at pigens mening kom med i antallet af bønner, hun var bare
en god ballast til eksperterne, og var med for at pointere at børn
foretrækker sukker.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-03-03 10:56

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> Men... "dommerpanelet" består af en (dygtig) kok fra molskroen, en
> journalist og en pige på 8 år... helt ærligt - det er sgu' en uhyre
> overfladisk test :)

På den anden side, så er det måske en overvejelse værd at se på, hvem testen
retter sig imod.
Hvis man skulle smagsteste restauranter til pensionistsklubbens årsmøde,
ville et smagspanel med trang til stegt flæsk og persillesovs nok ramme
bedre end chefkokke på top-10 gourmetrestauranter.
Og IMHO er målgruppen for lys chokolade nok ikke den samme som købere af
mørk bitter ædelchokolade. Så måske rammer JP 'folkedybet' rimeligt godt
alligevel. Det er i hvert fald helt sikker at smag er noget man udvikler og
gourmet'er vil formentlig have et ganske andet syn på sagen i masser af
tilfælde.
At nogen så mener at nogle smage er mere 'rigtige' end andre, det kan vi jo
bare starte en tråd om det ækle fluidium, der sælges som Jensens Sovs, for
at se.

Konklusion: Smagsteste er glimrende og underholdende læsestof, men der er
altså ikke tale om objektivitet.
Jeg er bedst hjemme på vinområdet, og der bliver anmeldelseslitteraturen
først noget værd for andre end snobber uden egen smag, når man kender
anmelderen og det den står for. Jeg ved at jeg IKKE deler smag med
superguruen Parker men fint kan bruge Hugh Johnsons anmeldelser. Men det er
nok for store ambitioner at have for baggrund, når det drejer sig om lys
chokolade.

vh
Jan