Hjælp til flydende lemon curd
Fra : SusanneT

Dato : 07-03-03 18:20

Jeg forsøger i øjeblikket at lave den lagkage med lemon curd, som Rikke
flere gange har reklameret for her i gruppen (opskriften findes på
http://www.boernefamilie.webbyen.dk/). Problemet er, at lemon curd
massen slet ikke er blevet tyk. Ved at genlæse opskriften opdager jeg,
at jeg har brugt pastoriserede æggeblommer, hvor der egentlig skulle
have været brugt hele pastoriserede æg. Er der nogen måde, jeg kan redde
massen, så den bliver tyk og smørbar? Jeg har hverken hele pastoriserde
æg eller citron, så jeg kan ikke så godt starte forfra.

Mange hilsner

Susanne

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 09-03-03 22:18

"SusanneT" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> massen, så den bliver tyk og smørbar? Jeg har hverken hele pastoriserde
> æg eller citron, så jeg kan ikke så godt starte forfra.

Hej Susanne

Jeg kommer nok alt for sent, men ser først dit indlæg nu.
Selvfølgelig skal massen være tyk og smørbar - men det er jo smagen, der er
den vigtige.
Hvis jeg var dig, ville jeg stille det du har lavet i køleskabet natten over
og så lave lagkagen der.
Nu kan jeg jo ikke se, hvordan det ser ud, men hvis du kun kommer lidt på så
tror jeg det går.
Når du har lagt mandarinerne på, så dryp (hvis det er så tyndt) lidt af
lemoncurden over, som en slags
sauce (håber du kan følge mig!), inden du lægger den næste bund over.
Det bliver selvfølgelig ikke helt det samme, men jeg tror, det vil virke ok

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Søren Lindhardt

Dato : 12-03-03 21:40

> [...]
> sauce (håber du kan følge mig!), inden du lægger den næste bund over.
> Det bliver selvfølgelig ikke helt det samme, men jeg tror, det vil virke ok

Ja, dit svar kommer ganske rigtigt for sent - lagkagen er både lagt
sammen og spist for flere dage siden . Men det gik nu fint nok. Jeg
tog chancen og gav den et opkog, hvorefter jeg stillede den på køl igen.
Massen blev ikke tyk og smørbar, men dog en hel del tykkere, så det
lykkedes mig at få et pænt lag på lagkagebundene. Det blev en meget
frisk lagkage, synes jeg - jeg kunne dog forestille mig, at den ville
være god med flødeskum i et af lagene også. Det blev lidt lemmon curd
tilovers, som jeg puttede i fastelavsboller, som jeg også var ved at
bage. De blev ikke helt så snaskede (i positv betydning , som dem jeg
puttede marcipan i, men det gav en god smag til bollerne.

Mvh.

Susanne