torsdagsmad 27.02.2003
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 27-02-03 18:15

Det lader til der endnu ikke er lavet en tråd for torsdagsmaden i dag, så
det vil jeg da så lige gøre.

Vores menu i dag står på krydder kylling med kartoffelmos og broccoli.

mvh

Bolette

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 27-02-03 18:24

Hej Gruppe

Torsdagsmaden hos os står på grillstegte kyllingebryst med rødbedesalat.

Mvh.
Mette

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 27-02-03 21:45

Høp!

En rest linse-kartoffel-gulerodssuppe fra i går blev spædet op med en gang
basmati-ris og serveret med et skud fiskesauce.

Jum jum

Mvh Mads

Fra : Heidi

Dato : 27-02-03 18:29

"Forret": resterne af den noget mislykkede thai-inspirerede kokos-
kyllingesuppe fra i går.

Hvis jeg gider senere: "frikadeller" af skinkekød, tzasiki og dampede
gulerødder.

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 27-02-03 18:48

Bolette Nielsen wrote:
> Vores menu i dag står på krydder kylling med kartoffelmos og broccoli.

*suk* ... hjemmebagt franskbrød med leverpostej eller tunsalat.

Jeg er forkølet, så jeg synes ikke lige, jeg kan overskue større
udfoldelser i køkkenet... har næsten overvejet at bestille en nr. 16b
fra Papa's Køkken:

http://www.ekstraost.dk/?place=papa

Selv om de holder sig ganske fornuftige priser (store portioner), så er
økonomien ikke helt til det for tiden.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-02-03 18:52

Bolette Nielsen wrote:
> Det lader til der endnu ikke er lavet en tråd for torsdagsmaden i
> dag, så det vil jeg da så lige gøre.

i dag står den på kærestens Chilli con carne med tilhørende flutes :)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-02-03 18:56

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> writes:

Hakkebøf med bagte løg, tomater og kartofler.

/Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : L & P Nielsen

Dato : 27-02-03 19:07

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message
> [...]
> det vil jeg da så lige gøre.
>
> Vores menu i dag står på krydder kylling med kartoffelmos og broccoli.

Da jeg fra på mandag skifter forvaltning, har jeg givet et stykke mad til de
kolleger jeg forlader. Det blev til et par "møllehjul" med pålæg. Øl, vin og
vand, kaffe og chokolade.

/Lisbeth
--
Tilbehør til trombone til salg, se hjemmesiden
http://www.sitecenter.dk/bess

Fra : Katja Law

Dato : 27-02-03 20:10

Middagen i dag stod på bøf og blandede grøntsager i fad.
Lavede det for nylig til aftenmøde på jobbet og det var en stor
succes.....det er det stadig >G<.
Kh.
Katja

Fra : Zarh

Dato : 27-02-03 20:23

Rullesteg med kartofler, brun sovs og agurkesalat ganske enkelt.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 27-02-03 20:29

Zarh wrote:
> Rullesteg med kartofler, brun sovs og agurkesalat ganske enkelt.

*snøft* hvem der bare var hjemme hos mors og fars gryder...

/Anders

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-02-03 20:32

"Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk> writes:

> *snøft* hvem der bare var hjemme hos mors og fars gryder...

Det er da noget af det letteste at lave. Rullestegen i en stegegryde,
brun den og hæld vand ved. Lad den simre et par timer. Skræl og kog
kartoflerne. Tag stegen op og si mel ud over sovsen. Når den er suget
op, så pisk og spæd op med kartoffelvandet og giv lidt farve med noget
kulør.

Agurkesalaten laves ved at skære agurken i ganske tynde skiver. Lav en
dressing af 1/2 dl vand, 1/2 dl eddike, et par spsk sukker, salt og
peber og bland agurkeskiverne i.

Så skulle det være klaret.

Mvh Trine

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 27-02-03 20:48

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
> kartoflerne. Tag stegen op og si mel ud over sovsen. Når den er suget
> op, så pisk og spæd op med kartoffelvandet og giv lidt farve med noget

Hm, ja det lyder meget enkelt. Problemet er bare økonomien - der er
sjældent råd til de store kødretter, så det er oftest chili con carne,
pasta og kødsovs, wok-ret eller lignende, når supermarkederne har tilbud
på oksefars og dybfrostkyllinger.

Hvor meget koster sådan en rullesteg egentlig?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-02-03 21:00

"Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk> writes:

> Hvor meget koster sådan en rullesteg egentlig?

Når den er på tilbud: Ca. det samme som hakket oksekød. Sådan en
fætter kan jo bare skæres i stykker der passer til to dage, hvis altså
man har en fryser.

Og i hvert fald billigere end at bestille pizza. :)

Fra : Mizzy

Dato : 27-02-03 21:19

Hos os stod den på krydrede kartoffelbåde ("rigtige" kartofler,
forstås - de der fra frysedisken er noget underligt pap), som fik
efter en ½ times tid fik følgeskab i ovnen af et par kyllingefilet'er,
der var pakket ind i baconskiver.

Hertil en skål blandet salat med olie/eddike/basilikum dressing.

Fortsat god aften
Hedda

Fra : Benny Rasmussen

Dato : 27-02-03 20:55

Pitza afhentet hos den lokale !

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-02-03 21:01

Bolette Nielsen skrev:

> Vores menu i dag står på krydder kylling med kartoffelmos og
> broccoli.

Medisterpølse og broccoli her. Sovsen var lavet af minitomater
stegt i stegefedtet, krydret med chili og engelsk sovs, og jævnet
med mascarpone.

I øjeblikket sidder jeg og overvejer om jeg skulle gå ud at lave
en chokolademousse til dessert.

// Klaus

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-02-03 21:21

On Thu, 27 Feb 2003 18:15:06 +0100, "Bolette Nielsen"
<bobo@nospam.bolettes.dk> wrote:

>Det lader til der endnu ikke er lavet en tråd for torsdagsmaden i dag, så
>det vil jeg da så lige gøre.

Tja hvad kan man bruge mikro-optøet hakket oksekød, la' mig nu se...
Millionbøf med pastaskruer i tre kulører ;o(

Helt ærlig; jeg er elendig til at lave millionbøf - de eneste, der
kaster sig over den, er de udendørs musefangere, der får resterne.

Hvordan bærer jeg mig ad med at lave en rigtig god, dog ikke for
krydret af hensyn til småpigerne, millionbøf?

Hjerteligst
Dorte

--
www.bornholm.nu
Debat

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-02-03 21:22

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> writes:

> [...]
>
> Hvordan bærer jeg mig ad med at lave en rigtig god, dog ikke for
> krydret af hensyn til småpigerne, millionbøf?

Et pund hakket oksekød, 100 g bacon, 1 dåse tomat, 1 løg, 1 porre, 1
peberfrugt, evt. et par fed hvidløg. Bacon, løg, hvidløg og porre
svitses med lidt karry. Oksekødet svitses med og tomat og peberfrugt i
tern tilsættes. Simrer en halv times tid, smages til med estragon,
salt, peber og eddike.

Sådan plejer jeg ca. at gøre. Sommetider ryger der en gulerod med,
sommetider en dåse majs eller et eller andet andet der lige er i
køkken-/køleskabet.

Min mor kunne aldrig finde på at lave millionbøf på andre måder end
denne:

1 pund oksekød svitses med et par løg. Der tilsættes 1/2 liter vand og
kulør og det simrer en halv times tid. Så jævnes det med meljævning og
smages til med salt og peber. Og så er det altid med kartofler. Efter
hendes mening, er det eneste pasta kan bruges til tapetklister.

Men sådan er vi jo så forskellige.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-02-03 22:07

On 27 Feb 2003 21:22:21 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>

>Sådan plejer jeg ca. at gøre. Sommetider ryger der en gulerod med,
>sommetider en dåse majs eller et eller andet andet der lige er i

Ku' du ikke godt have fortalt mig det i eftermiddags - jeg har det
hele hjemme Ovenikøbet har jeg et par porrer og en par rester
peberfrugt, som jeg skal have gjort kål på.

Spøg til side. Det ser godt ud og må bestemt prøves en dag.

Takker.

Hjerteligst
Dorte

--
www.bornholm.nu
Debat

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-02-03 21:28

Dorte R.M Hansen skrev:

> Tja hvad kan man bruge mikro-optøet hakket oksekød, la' mig
> nu se... Millionbøf med pastaskruer i tre kulører ;o(

Man kan lave et vældig dejligt farsbrød - det er hvad jeg plejer
at bruge mikrobølgeoptøet hakket kød til.

// Klaus

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-02-03 22:01

On Thu, 27 Feb 2003 20:27:30 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

>Man kan lave et vældig dejligt farsbrød - det er hvad jeg plejer
>at bruge mikrobølgeoptøet hakket kød til.

Det minder mig om sidste uges snak om onsdagsmad.... Jeg bød rent
faktisk farmor på grydestegt forloren hare i week-enden. Aldrig mere
ovnstegt her! Nøøøøørj hvor blev den god og saftig og harmonisk. Og
der blev mere og bedre sovs, som Trine skrev. Selv farmor, der ellers
"ikke spiser noget særligt til aften derhjemme" tog for sig af
retterne. En klar succes.

Og for nu at vende tilbage; takker, den mulighed har jeg i grunden
gået og overset. Den vil jeg huske fremover.

Hjerteligst
Dorte

--
www.bornholm.nu
Debat

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-02-03 21:45

Dorte R.M. Hansen wrote:
> Hvordan bærer jeg mig ad med at lave en rigtig god, dog ikke for
> krydret af hensyn til småpigerne, millionbøf?

jeg plejer at lave den som følger:

500 g hakket oksekød
et stort (hakket) løg
1 boullionterning (okse)
karry
allround
salt
peber
maizena
madkulør

kødet svitses i en dyb pande med krydderier efter smag ( start i det små,
det er altid nemmere at suppelere efterfølgende, dog mener jeg det giver en
bedre smag når karryen lige svitser lidt med) løget hakkes og tilsættes og
svitser med indtil de er blanke..... vand tilsættes, boullionterningen
tilsættes og retten simrer ca 15 minutter, gerne længere men så tilsættes
mere vand undervejs...... jo længere simren, jo mere smager retten igennem
( andendags kødsauce er altid bedst*G*)
saucen jævnes med maizena ( eller meljævning hvis man foretrækker det),
smages til og efterkrydres, så tilsættes kulør efter smag og velbekomme....

i denne ret kan også tilsættes flåede tomater, majs, ærter, mere eller
mindre løg og hvad man ellers kan lide...... tidligere lavede jeg altid med
de flåede tomater, men undlader dem nu grundet kærestens præferancer i den
retning ;)

Fra : Asta Nielsen

Dato : 27-02-03 22:27

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:9ess5vcnjs2pd4n3tnm41pmfcrd9h4a4r4@4ax.com...

> [...]
>
> Hvordan bærer jeg mig ad med at lave en rigtig god, dog ikke for
> krydret af hensyn til småpigerne, millionbøf?

Løg er altid godt -finthakket eller moset (f.eks. med en hvidløgspresser)- alt efter hvordan dine piger har det med synet af løg
......Et par fed hvidløg, 1 dåse flåede tomater, en lille dåse tomatpuré, 1 tsk rød karrypasta, champigon, salt peber, lidt basilikum
og og MASSER af oregano.

Olie varmes, karrypasta tilsættes når olien er varm, og røres rundt indtil det er flydende. Derefter smides champigonerne i og de
steges til de har afgivet væske. Til sidst smider du bare alt det andet i.....du kan også tilsætte et par dl mælk, så smagen bliver
lidt mere "rund". Det skal så bare stå og simre lidt.....så bestemmer man selvfølgelig selv hvor "våd" man synes den skal være.
Gulerødder er iøvrigt også godt i denne ret.
Håber det er noget du kan bruge ......jeg har ihvertfald ikke selv haft klager -endnu

Det kan også bruges til lasagne, hvor man så bare skal sørge for at fordampe så meget væske som muligt, så det ikke bliver helt
sjasket

Venlig hilsen
Asta

Fra : Carsten Stage

Dato : 27-02-03 22:39

In news:Gov7a.98726$Hl6.9489248@news010.worldonline.dk,
Asta Nielsen typed:

> ... Gulerødder er
> iøvrigt også godt i denne ret.

Og hvis man har ca. 100 g. pepperoni så snit den i småstykker og lad simre
med... mmmm!

Eller den klassiske med hakket okse, løg, Heinz og et par laurbærblade...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
- som efterlyser en OE fil fra news.uni-c.dk med dk.fritid.camping
med alle gruppens indlæg fra gruppens start...

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-02-03 22:45

"Carsten Stage" <stageNOSPAM@fabel.dk> writes:

> Og hvis man har ca. 100 g. pepperoni så snit den i småstykker og lad simre
> med... mmmm!

Det har jeg også prøvet. Jeg synes ikke specielt godt om smagen, men
som sagt, så har vi forskellige smagsløg, og heldigvis for det!

Fra : Carsten Stage

Dato : 27-02-03 22:53

In news:uisv5flf5.fsf@trinekc.dk,
Trine Kornum Christiansen typed:

> Det har jeg også prøvet. Jeg synes ikke specielt godt om smagen, men
> som sagt, så har vi forskellige smagsløg, og heldigvis for det!

Så sandt...

Forresten, versionen med laurbærblade bør absolut nydes med en gang mos
lavet på 3/4 kartofler og 1/4 gulerødder!

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Hvis du er ny i nyhedsgrupperne, og måske ikke helt sikker
på hvordan man bærer sig ad, så er der hjælp at hente på

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 27-02-03 21:35

Her blev det til græsk farsbrød med citron-kartofler og tzasiki.

/Renate

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-02-03 22:24

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> Her blev det til græsk farsbrød med citron-kartofler og tzasiki.

Græsk farsbrød er rigtig lækkert

Kan nogen fortælle mig hvad citron-kartofler er? Og også tzasiki heheh

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 27-02-03 22:46

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Græsk farsbrød er rigtig lækkert
>
> Kan nogen fortælle mig hvad citron-kartofler er? Og også tzasiki heheh

Hej Anders,

Tja, om de *virkelig* hedder citron-kartofler aner jeg ikke.
Det er bare kartofler med skræl, skåret i både, overhældt med en blanding af
citronsaft,
masser af hvidløg og lidt salt......ca. 1 time i ovne....færdig.

Opskriften på tzasiki findes der et utal af på nettet.....Det er ikke
sikkert at min er den bedste.

Mvh. Renate

Fra : Morten Juel

Dato : 27-02-03 22:08

Jubii den spænnende tråd

Jeg har lavet mig en masse franskbrød madder med gravad laks og dild
dressing på, ikke vildt, men det smager skide godt

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 9500,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-02-03 22:17

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> Det lader til der endnu ikke er lavet en tråd for torsdagsmaden i dag, så
> det vil jeg da så lige gøre.

Hjemmelavede burgere:
Store burgerboller med sesamfrø, bøffer af fedtfattigt oksekød
almindelige dressinger, salat, ærter, coctailpølser, marinede hvidløg,
rødløg, syltede agurger, tomater og sikkert nogle ting jeg har glemt :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Hermann Holm

Dato : 27-02-03 22:50

Kyllingepølsegryde !

Der har været nem mad hele ugen; millionbøf, spaghetti m. kødsovs, deep-pan
pizza og i dag kyllingepølsegryde. Vi er nemlig i gang med at male
køkkenet.

M.v.h.

Hermann

Fra : Niklas

Dato : 28-02-03 01:58

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse news:b3lh7d$ee1$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> det vil jeg da så lige gøre.
>
> Vores menu i dag står på krydder kylling med kartoffelmos og broccoli.

Nu her efter at have spildt en hel aften på at forberede et konferenceoplæg har jeg endelig tid til at læse indlægene.
Hvordan skulle jeg ellers kunne sove?

Jeg har nydt rester taget op kummefryseren.
Paprika-kommen Gullasch med gullerødder og dertil lavede vi frisk kartoffelmos med rå løg.

Meget simpelt.

Men senere fik jeg så friturestegt camenbert på ristet brød med smør sødet med økologisk solbærsyltetøj.

Spist ved PC'en.

Hmmmm

Venligst

Niklas

Fra : KGB

Dato : 28-02-03 06:54

hvidvinsdampede muslinger, flütes og hvidløgssmør

Gustav

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 28-02-03 16:08

Thu, 27 Feb 2003 18:15:06 +0100, skrev "Bolette Nielsen"
<bobo@nospam.bolettes.dk> :

>Det lader til der endnu ikke er lavet en tråd for torsdagsmaden i dag, så
>det vil jeg da så lige gøre.

Mørbradgryde med champignons og cocktailpølser. Hertil løse ris.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 28-02-03 18:11

Pandesteget laks viklet ind i parmaskinke med frisk pasta med en hvidsauce
og spinat. Masser af frisk dild og citron.

Enkelt og lækkert.

Kåre