fedtfri pande spørgsmål
Fra : claus v

Dato : 27-02-03 16:48

hej gruppe

vi skal have en ny stegepande

jeg har på et tidspunkt set nogen reklamer for en fedtfri pande husker ikke
hvor

er det rigtigt at man kan stege alt uden brug af fedt eller er det en gang
reklamegas

hvilken stegepande vil i anbefale

det er et almindeligt elkomfur den skal bruges til

claus v

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 27-02-03 17:45

"claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> reklamegas
>
> hvilken stegepande vil i anbefale
>
> det er et almindeligt elkomfur den skal bruges til

kan kun anbefale look stegepander eller titanium pander bare husk at de IKKE
må vaskes med sæbe kun ren vand

Fra : Heidi

Dato : 27-02-03 18:31

Claus Lerbech Jensen wrote:

> kan kun anbefale look stegepander eller titanium pander
> bare husk at de IKKE må vaskes med sæbe kun ren vand

Gastrolux, derimod, SKAL vaskes med sæbe og vand.

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-02-03 18:58

"claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> wrote in message

> hvilken stegepande vil i anbefale

Jeg har fået en tysk 'titanium'-model af mærket 'NOWA' - den er jeg ekstremt
glad for. Og den vaskes m. sæbe.

vh
Jan

Fra : [BitSeN]

Dato : 27-02-03 21:10

On Thu, 27 Feb 2003 16:48:00 +0100, "claus v"
<NOwinga30SPAM@esenet.dk> wrote:

>er det rigtigt at man kan stege alt uden brug af fedt eller er det en gang
>reklamegas
>
>hvilken stegepande vil i anbefale

Vi har fået en Cook & Baker stegepande til fedtfristegning, i gave.
Jeg er ikke selv særlig god til at fremstille mad, men konen er megt
ferm, og hun er kæmpe begejstret for panden.

Stort set alt kan steges uden brug af fedtstof overhovedet. Spejlæg,
bløde løg, pandekager er nogle af de yderpunkter vi har været igennem
på panden uden at bruge fedtstof overhovedet.

mvh
Brian

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 27-02-03 22:09

"[BitSeN]" <bimmer@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Stort set alt kan steges uden brug af fedtstof overhovedet.

Men hvorfor skulle man?

Mvh. Lisbeth

Fra : [BitSeN]

Dato : 27-02-03 22:18

On Thu, 27 Feb 2003 22:08:54 +0100, "[w e b w o m a n]"
<jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote:

>Men hvorfor skulle man?

Hvorfor ikke ?
Fedtstof har f.eks. en tendens til at fede, eller hvad ?

mvh
Brian

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 28-02-03 08:40

> Hvorfor ikke ?
> Fedtstof har f.eks. en tendens til at fede, eller hvad ?

Kalorier feder! Det er således ikke kun fedtstof, der feder.

100 kalorier fra fedt er ikke værre (for din vægt) end 100 kalorier fra
kartofler eller skummetmælk.

Fedtstof indeholder mange kalorier, så man kan nemt få mange kalorier fra
fedt. Men at stege kød i fedtstof øger ikke kødets kalorieindhold i en sådan
grad, at det har betydning.

http://www.foedevaredirektoratet.dk/NR/exeres/71DE1512-79F0-4C2D-9E4F-CDB021
8C29C0.htm

Citat fra ovenstående side:
"Det har generelt kun ringe ernæringsmæssig betydning, om kød steges i
fedtstof eller ej. Typisk får man kun ½- 2 g fedt ekstra pr. 100 g kød ved
at stege koteletter, hakkebøffer, frikadeller eller lignende i fedtstof frem
for at tørstege. Det batter langt mere i fedtregnskabet at vælge magert kød
eller skære fedtkanterne væk."

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-02-03 18:18

Myter er ikke sådan at slå ihjel - men det er jo nok netop det, der gør dem
til myter!

vh
Jan

Fra : [BitSeN]

Dato : 02-03-03 21:48

On Fri, 28 Feb 2003 08:39:48 +0100, "[w e b w o m a n]"
> [...]

>for at tørstege. Det batter langt mere i fedtregnskabet at vælge magert kød

Jeg har ikke nok forstand på det til at jeg kan eller vil diskutere
det med dig.
Desuden har det intet med det oprindelige spørgsmål at gøre, som du
iøvrigt overhovedet ikke har kommenteret ?.

EOD

mvh
Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-03-03 17:53

"[BitSeN]" <bimmer@jubiipost.dk> wrote in message

> Jeg har ikke nok forstand på det til at jeg kan eller vil diskutere
> det med dig.
> Desuden har det intet med det oprindelige spørgsmål at gøre, som du
> iøvrigt overhovedet ikke har kommenteret ?.

Det er usenets natur at man ikke selv bestemmer hvilke svar man får.
Er det et krav, findes der konsulenter, der mod betaling kan levere
svar på næsten hvad som helst. I visse andre grupper, ville en kommentar
som din blot have fremkaldt en kvik bemærkning om, hvor regningen skal
sendes hen.

vh
Jan

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-03 22:34

"[w e b w o m a n]" skrev:

> Men hvorfor skulle man?
>
> Mvh. Lisbeth

Godt brølt....
Fedtforskrækkelsen har nu bredt sig så langt, at smagen lider skade....og
bøffen bliver jo ikke mere fed af at være stegt i fedtstof...tvært
imod...viser undersøgelser, fordi mere fedt smelter af under
tilberedningen....
Drop hellere intagelse af de hurtige kulhydrater, for så blive
kalorieballancen pludselig så meget i favør, at der kan indtages fedt uden
at "det feder".....så enkelt er det!

Fra : claus v

Dato : 28-02-03 17:40

har lige idag købt en gastrolux pande 28 cm med låg
pris 660 kr

men konen vil absolut have en med høj kant så i morgen må jeg bytte den

claus

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 28-02-03 20:01

"claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> har lige idag købt en gastrolux pande 28 cm med låg
> pris 660 kr
>
> men konen vil absolut have en med høj kant så i morgen må jeg bytte den

panden eller konen?

Mvh Mads

Fra : Lene

Dato : 27-02-03 21:51

> [...]
> reklamegas
>
> hvilken stegepande vil i anbefale
>
> det er et almindeligt elkomfur den skal bruges til

Hej
Hvis du bor i København, kan jeg anbefale H.W. Larsen i Kødbyen. De har
nogle pander med en titanium og teflonbelægning i rigtig god kvalitet til
kun ca. 130-160 kr. afhængig af størrelse. Man kan helt undlade brug af fedt
(hvilket jeg dog aldrig selv kunne finde på). Jeg tvivler på, at du finder
pander i bedre kvalitet, selv om du sagtens kan finde dyrere mærker (ex.
Hackman o.lign.)
Mvh
Casper

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-02-03 21:52

claus v wrote:
> er det rigtigt at man kan stege alt uden brug af fedt eller er det en
> gang reklamegas

ja på den rette pande :)

> hvilken stegepande vil i anbefale

jeg har en gastrolux Sautér pande som jeg er ekstremt glad for :)
kik på www.gastrolux-slagter.dk

> det er et almindeligt elkomfur den skal bruges til

nu bruger jeg den på keramiske kogeplader, men min mor ejer den samme pande
( det samme gør min moster) og de bruger begge deres på almindelig
komfurer.... min mosters har holdt nu i 3 år, uden nogen som helst tegn på
slid, og hun steger _udelukkende_ fedtfri grundet sygdom......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : mack

Dato : 28-02-03 15:32

> [...]
> hvor
>
> er det rigtigt at man kan stege alt uden brug af fedt eller er det en gang

Nogen der har erfaring med Scanpan's stegepander? (f.eks. contra Gastrolux)
Har selv en wok i dette mærke som jeg er ganske glad for, og overvejer at
"udvide" med en stegepande...

/mack