Hvilken Whiskey?
Fra : Juggernaut

Dato : 27-02-03 12:04

Hejsa ng!

Hvad vil I anbefale som en rigtig god whiskey til Irish Coffee? Den skal
ikke være alt for dyr, men igen...Det plejer jo næsten at være en synd at
bruge de dyrere mærker til den slags.
Og hvad med de kandis-pinde man kan købe? Er alm brun farin ikke bedre? Jeg
ved godt at smag og behag er vidt forskellig, men bare et par råd så jeg kan
pejle mig lidt ind :)

På forhånd tak.
_Moerch

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 27-02-03 12:07

"Juggernaut" <juggernaut@FJERNstreetbike.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg
> ved godt at smag og behag er vidt forskellig, men bare et par råd så jeg

Hejsa,

Vores favorit til Irish Coffee er Tullamore Dew. Den er ganske vist nærmest
udrikkelig, når den er "ren".
Men i kaffen er den rigtig god. Jeg er ikke sikker med hensyn til prisen,
men omkring 160-170,- kr. pr. flaske er vist ikke helt galt. Efter min
mening bør man ikke bruge de helt billige whisky'er, heller ikke selvom det
"bare" skal hæles i kaffen.
Med hensyn til brunfarin eller kandis, så synes jeg at det smager en anelse
bedre med kandis, men har man det ikke i huset, er frun farin rigtig fint. I
øvrigt synes jeg at disse "smarte" stænger er alt for dyre. Kandis kan også
købes i poser. Det er ikke nær så dyrt.

Mvh. Renate

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-02-03 12:21

Juggernaut skrev:

> Og hvad med de kandis-pinde man kan købe? Er alm brun farin
> ikke bedre?

Jeg ville helt klart foretrække rørsukker. En muscovado er nok for
mørk i smagen, men måske en blanding af demerera og muscovado?

// Klaus

Fra : Juggernaut

Dato : 27-02-03 12:23

Mmkey..Og hvad betyder de to fine ord

Mvh
_Moerch

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-02-03 12:50

Juggernaut bundciterede:

> Og hvad betyder de to fine ord

Muscovado og demerera/demerara er to aromatiske rørsukkertyper -
den ene mørk, den anden lys.

Se fx
   <http://www.sugarindia.com/dem.htm>
   <http://www.sugarindia.com/mus.htm>
eller
   <http://www.google.com/search?q=muscovado>
   <http://www.google.com/search?q=demerara>
   <http://www.google.com/search?q=demerera>

Herhjemme er Billington's nok nemmest at få fat i:

   <http://www.billingtons.co.uk/>

// Klaus

Fra : Anders

Dato : 27-02-03 12:36

> [...]
Jeg
> ved godt at smag og behag er vidt forskellig, men bare et par råd så jeg

Tullamore Dew er ok. Jeg plejer at bruge uraffineret rørsukker.
Og så pisker jeg ikke fløden stiv, men blot luftig og stadig flydende.
Piskefløde fra Thiese eller Øllingegård er supergodt.

Husk også at lave en god kaffe, gerne fra stempelkande........

Anders

Fra : mack

Dato : 27-02-03 12:51

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> wrote in message

> Husk også at lave en god kaffe, gerne fra stempelkande........

Sidst jeg var på besøg hos min fætter kogte han vandet til kaffen sammen med
et stykke kanelstang og lod det trække lidt inden han hældte det i
stempelkanden. Det smagte rigtig godt selvom det selfølgelig er lidt
anderledes end "rigtig" irsk kaffe..

/mack

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-02-03 17:35

Juggernaut wrote in dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
> Og hvad med de kandis-pinde man kan købe? Er alm brun farin ikke bedre?
> Jeg ved godt at smag og behag er vidt forskellig, men bare et par råd så

Der er sikkert folk der vil kalde mig blasfemiker på grund af det her, men i
min omgangskreds har vi det faktisk godt med at anvende Jack Daniels i
irish coffee.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/?usenet

"Don't just stand there! Kill something!!"
-- Dennis Hopper as Deacon in 'Waterworld'

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-02-03 19:06

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> wrote in message

> Der er sikkert folk der vil kalde mig blasfemiker på grund af det her

Ja, helt afgjort.
Irish Cofee laves her i huset af Tullamore Dew, hvis vi skal spare og
Jameson hvis det skal være godt.

vh
Jan

Fra : Niklas

Dato : 28-02-03 01:59

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse news:1103042.vFnjmE7Dpk@lagengymnastik.dk...

> [...]
>
> "Don't just stand there! Kill something!!"
> -- Dennis Hopper as Deacon in 'Waterworld'

Det er ham vi kalder John Daniels.

Vi er på fornavn med ham forståes.

Venligst

Niklas

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 28-02-03 07:44

Niklas burbled:

> Det er ham vi kalder John Daniels.
>
> Vi er på fornavn med ham forståes.

Hvad siger hr. Daniel så til, at I til gengæld misforstår hans
*efternavn*?

hvm

Fra : Homer

Dato : 28-02-03 12:24

Henrik Veber Madsen wrote:
> Niklas burbled:

> Hvad siger hr. Daniel så til, at I til gengæld misforstår hans
> *efternavn*?

LOL!

Og er dem, der kalder ham "Jack", ikke på fornavn med ham, selv om det
er den mere formelle version?

Homer.
- The temptation to form premature theories upon
insufficient data is the bane of our profession.

Fra : thomas andersen

Dato : 28-02-03 08:45

"> Der er sikkert folk der vil kalde mig blasfemiker på grund af det her,
men i
> min omgangskreds har vi det faktisk godt med at anvende Jack Daniels i
> irish coffee.

Aaaarggghhh, det er jo blasfemi at ødelægge den bedste bourbon der findes
til IC. Brug dog noget der er billigere og noget der kommer fra de kanter
hvor drikken er opkaldt efter.
Min kone brugte engang min Jack Daniels til IC en aften hun var alene med
veninderne, det gør hun ikke igen, medmindre hun vil se sin mand græde igen
!!!

Thomas

Fra : Anders

Dato : 28-02-03 09:19

"thomas andersen" <thomas.andersen@electrolux.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Min kone brugte engang min Jack Daniels til IC en aften hun var alene med
> veninderne, det gør hun ikke igen, medmindre hun vil se sin mand græde

Jack Daniels er ikke en bourbon. Og en af de(synes jeg) bedste bourbons er
iøvrigt Makers Mark.

Anders

Fra : MP Jakobsen

Dato : 28-02-03 09:42

> Jack Daniels er ikke en bourbon. Og en af de(synes jeg) bedste bourbons er
> iøvrigt Makers Mark.
>
> Anders

Ikke en bourbon? Det er da i hvertfald ikke en single-malt... ?

MP

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-02-03 09:44

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> wrote in message

> Ikke en bourbon? Det er da i hvertfald ikke en single-malt... ?
>
> MP

Nej, det er en såkaldt Tennessee Whisky. En strid om ord. Jeg ville næppe
kalde for whisky. )

/Renate

Fra : Anders

Dato : 28-02-03 14:23

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er

> Nej, det er en såkaldt Tennessee Whisky. En strid om ord. Jeg ville næppe

Ikke kun en strid om ord. Tennessee Whiskey er blødgjort med trækul af
sukker-ahorn.
Den nylavede whiskey siver ned igennem kæmpe beholdere pakket med trækul i 3
meters højde.
Det tager cirka 10 dage, hvor whiskeyen tager smag af kullet, og spritten
raffineres.
Denne proces bruges ikke ved fremstilling af bourbon.

Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-02-03 18:25

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> Nej, det er en såkaldt Tennessee Whisky. En strid om ord. Jeg ville næppe
> kalde for whisky. )

Det er heller ikke whisky man bruger i IC - man bruger whiskey!

vh
Jan

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 01-03-03 11:49

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> "Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> Det er heller ikke whisky man bruger i IC - man bruger whiskey!
>
> vh
> Jan

Jaja, Jan.....

Det er i grunden underligt det hedder single malt whisky i Skotland. I
Irland hedder det åbenbart whiskey....hmmm.

/Renate

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-03-03 20:21

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> Det er i grunden underligt det hedder single malt whisky i Skotland. I
> Irland hedder det åbenbart whiskey....hmmm.

Tjae....sådan er der jo så meget. I øvrigt kan man faktisk godt få en single
malt whiskey af irsk oprindelse, nemlig Bushmills - der egentlig er rimeligt
god.

vh
Jan

Fra : kf

Dato : 03-03-03 07:39

On Sat, 1 Mar 2003 11:48:48 +0100, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

>Det er i grunden underligt det hedder single malt whisky i Skotland. I
>Irland hedder det åbenbart whiskey....hmmm.
>
>/Renate

Der er ikke kun single malt, men også malt, vatted malt, single
cask/barrel malt.

Men de bruges allesammen til at lave blended whisky., hvori man
blander en god del grain (ren sprit - næsten)

Den grain der ikke bliver brugt i scotland, køres sydpå, tilsættes
enebær, og så har man gin.

Men prøv at købe en lille flaske famous grouse i kvickly. Drik den ren
i et cognac glas i en stille stund. Den første smagning kan man mærke
spiritussen, men den næste ......

/klaus

Fra : Jakob Bruhns

Dato : 05-03-03 13:38

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-03-03 18:53

"Jakob Bruhns" <bruhns@diku.dk> wrote in message

> Single malt betyder, at whiskyen kommer fra ét destilleri.
> (Således kunne man i princippet kalde Jack Daniels for en single
> malt, men jeg ved ikke om det må bruges udenfor Skotland.) Langt

Hvordan dælen kan det jeg skriver ovenfor misforstås?
Der står ret tydeligt 'irsk oprindelse' og antyder for mig at den
nok er produceret i Irland og ikke i Skotland.

Suuuk!

De meget tvivlende kunne jo slå op på..... ja, gæt en gang:
http://www.bushmills.com

hilsen
Jan

Fra : Peter M.

Dato : 27-02-03 23:43

Hej Jogurt-naut!
Så dybt som du har læderet nede i lommen, så tag du og køb en King Georg
nede fra Netto
Mvh
Pedro

Fra : Juggernaut

Dato : 28-02-03 19:21

Tjena Pedro.
Du kan jo altid komme og smage lidt af min damewhiskey ..Og husk at tage
din cykelanhænger med LOL

Mvh
_Moerch

Fra : Benny Rasmussen

Dato : 28-02-03 09:01

Ved en whiskysmagning arrangeret af den irske ambassade blev det fortalt at
den originale gamle opskrift var med Jameson Irisk Wiskey og så skal
whiskyen hældes i til sidst, over og igennem flødeskummet. ( kan varmt
anbefales )

Fra : kf

Dato : 28-02-03 11:43

On Fri, 28 Feb 2003 09:00:59 +0100, "Benny Rasmussen"
<bentebenny@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>den originale gamle opskrift var med Jameson Irisk Wiskey og så skal
>whiskyen hældes i til sidst, over og igennem flødeskummet. ( kan varmt

Og husk at flødeskummet laves af "double cream"

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-02-03 15:38

"kf" <klaus@bio.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Og husk at flødeskummet laves af "double cream"

Og at man kunn overveje at droppe sugerørene. Drik direkte af glasset, så
den varme kaffe/whiskey/sukker trækker lidt af det kølige flødeskum med sig
ved hver tår! Hmmmm!

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : EMJ

Dato : 01-03-03 19:24

Altid den bedste whisky du kan opdrive.
Det er jo alligevel den du skal fortsætte med.
EMJ

Den bedste er: Tomatin.

Fra : kf

Dato : 03-03-03 07:45

On Sat, 1 Mar 2003 19:23:43 +0100, "EMJ" <eskil@midtfyn.net> wrote:

>Altid den bedste whisky du kan opdrive.
>Det er jo alligevel den du skal fortsætte med.
>EMJ
>
>Den bedste er: Tomatin.

Sådan noget, ja næsten ævl. Der findes ikke en whisky der er den
bedste.
Det afhænger af den der smager, dennes humør & en masse andre ting.

Man kan finde en whisky til enhver situation, men der findes også
whiskies som man har svært ved at en situation til.

Der er kun et råd: Smag dig frem til det du kan lide.
Om det så er irsk, skotsk, amerikansk, japansk eller indisk, kan kun
du bestemme.

/klaus
medlem af Vendsyssel Maltwhiskylaug
www.malt.dk