Kanelsirup
Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 26-02-03 15:04

Jeg køber af og til sirup med smag til min kaffe - i flasker. Er især vild
med hasselnød og kanelsmag.

Synes det koster en bondegård i forhold til indholdets art. Kan man mon ikke
lave det (billigere) selv.

Mvh. Lisbeth

Fra : Scorpmoon

Dato : 26-02-03 17:54

Smager det virkelig godt? Det er rigtigt det er for dyrt, for dyrt til jeg
selv har prøvet det endnu.

Har selv forsøgt at lave sirup, men rørsukker+vand bliver kun tykkere og
tykkere efter du tager det op af gryden. Jeg ved ik hvordan man laver sirup
så det faktisk holder sig.

Fra : Pia J

Dato : 26-02-03 21:18

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> wrote in message
> Smager det virkelig godt? Det er rigtigt det er for dyrt, for dyrt til jeg
> selv har prøvet det endnu.

Det smager i hvert fald godt hvis man ikke er overdrevent glad for kaffe -
jeg bruger det kun til at vågne på om morgenen, og har efterhånden en hel
samling af sirup - giver lidt variation, ligesom jeg har forskellig slags
te. Den eneste jeg ikke er så vild med er karamel - den er lidt for vammel.
Man skal bruge ca. en tsk pr. kop.

:Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-02-03 23:31

[[w e b w o m a n] | Wed, 26 Feb 2003 15:03:58 +0100]

>Jeg køber af og til sirup med smag til min kaffe - i flasker. Er især vild
>med hasselnød og kanelsmag.

Jeg er i 2 grøfter hér - den ene del af mig er puritanist og synes det
er en dødsynd at spolere en rigtig god kaffes perfekt smag... :)

Den anden del af mig kan engang imellem rigtigt godt li' en kold/varm
kaffedrik med alskens smagstilsætninger, piskefløde etc. etc.

>Synes det koster en bondegård i forhold til indholdets art. Kan man mon ikke
>lave det (billigere) selv.

Basalt set er det jo kun en tynd sukkerlag der er tilsat naturlige
og/eller kunstige smagsstoffer, samt farve og konservering.

Vil foreslå at du koger en tynd sukkerlage af 1 del sukker til 2 dele
vand, og har tilsat en god sjat kanelstænger først.

Alternativet er at koge den uden stænger og så tilsætte en god naturlig
eller naturidentisk smagsgiver - f.eks. kan bolchesmagene fra
www.det-sode-liv.dk anbefales da de er af høj kvallitet og rimeligt
koncentrerede.

Jeg tror godt at du, efter nogen eksperimentering, kan nå frem til et
både godt og billigt resultat -men du bør nok huske at opbevare den i
køleskabet bagefter.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 27-02-03 01:49

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Jeg er i 2 grøfter hér - den ene del af mig er puritanist og synes det
> er en dødsynd at spolere en rigtig god kaffes perfekt smag... :)

Men jeg har ALDRIG brudt mig om ren kaffesmag.
Og jeg køber endda byens bedste og dyreste kaffe - hos Altura i Volden. Har
aldrig smagt bedre kaffe.

Men jeg vil have både sukker og masser af varm mælk i.

> Den anden del af mig kan engang imellem rigtigt godt li' en kold/varm
> kaffedrik med alskens smagstilsætninger, piskefløde etc. etc.

Piskefløde i kaffen er for vammelt.
Medmindre det er flødeskum og der også er whiskey i.

Endnu bedre er det, vi i min omgangskreds kalder Grønlandsk kaffe:

1 del Grand Marnier
1 del Kahlua
1 del Cognac

Og det er STORE dele, vi taler om *G*

varmes op og tilsæt tre dele kaffe

Hæld en sjat flødeskum over.

Mums for pokker det er godt en kold vinterdag. Man bliver SÅ pjanket af det.
Medmindre det serveres efter en bedre middag. Flere venner er faldet omkuld
i min bløde sofa ovenpå sådan en kaffetår *LOL*

> Vil foreslå at du koger en tynd sukkerlage af 1 del sukker til 2 dele
> vand, og har tilsat en god sjat kanelstænger først.

Kunne godt være man bare skulle vove forsøget.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 27-02-03 09:55

> [...]
omkuld
> i min bløde sofa ovenpå sådan en kaffetår *LOL*

Hej Lisbeth

Det lyder som en ret go' anvendelse af kaffe.... "opskriften" er arkiveret
.

Mvh.
Mette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-02-03 15:41

[[w e b w o m a n] | Thu, 27 Feb 2003 01:49:20 +0100]

>Men jeg har ALDRIG brudt mig om ren kaffesmag.
>Men jeg vil have både sukker og masser af varm mælk i.

Jamen, så KAN du jo i virkeligheden ikke li' kaffe

>Piskefløde i kaffen er for vammelt.

Uhm, nej - til en kold god kaffe, med lidt f.eks. lidt søde og
mandelmælk, skal der et lille skud piskefløde til at give dem cremede
smag, hvor mælk ville forstynde kaffen lidt for meget.

>Endnu bedre er det, vi i min omgangskreds kalder Grønlandsk kaffe:

Jeps, dén er også RIGTIG god - og som du selv skriver, det er STORE dele
der skal til!

>Kunne godt være man bare skulle vove forsøget.

Som sagt - jeg tror at du vil have held med det; du kunne jo evt. lave
en karamelversion ved først let karameliserer sukkeret inden vandet
tilsættes...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk