Salturt
Fra : Benny Bersærk

Dato : 25-02-03 10:41

Hejsa

Jeg så forleden enudsendelse med en engelsk kok, som brugte noget, der hed
'Salturt'. Det voksede på strandene i Nordengland. Jeg har aldrig hørt om
det før, men en søgning på nettet siger, at det fidens på Læsø, og er meget
velsmagende.

Er der nogen, der kender bemeldte salturt og evt. ved om man kan købe det i
Københavnsområdet?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-02-03 11:43

Benny Bersærk skrev:

> Er der nogen, der kender bemeldte salturt og evt. ved om man kan
> købe det i Københavnsområdet?

Salturt kaldes osse for kveller (bot.: Salicornia europæa), som er
den plante herhjemme der tåler mest salt. Man finder den ofte i
områder der af og til oversvømmes af havvand - fx ved Vadehavet
(jeg mener at jeg osse har set den på Amager Sydstrand samt på Enø
Overdrev, men jeg husker måske forkert, da det efterhånden er en hel
del år siden jeg sidst stod med en kveller i hånden).

Således ser planten ud:
<http://www.naturligvis.u-net.dk/vadehav/kveller_ho_bugt.php3>

Jeg har aldrig set kveller i handelen.

// Klaus