Bitter 00?
Fra : MAndersen

Dato : 24-02-03 15:37

Jeg har her i weekenden lavet verdens bedste fastelavnsboller. Dejen blev
som rigtige fastelavnsboller, altså dejen som er sprød og lækker.
Jeg manglede dog lidt smag, og i opskriften var der mulighed for at bruge
noger masse indeholdende bitter 00 - hvad er det?

MA

Fra : Zarh

Dato : 24-02-03 15:43

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg manglede dog lidt smag, og i opskriften var der mulighed for at bruge
> noger masse indeholdende bitter 00 - hvad er det?

Kan man mon få opskriften, det lyder godt?

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 24-02-03 18:15

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg manglede dog lidt smag, og i opskriften var der mulighed for at bruge
> noger masse indeholdende bitter 00 - hvad er det?

Det lyder som marcipanmasse - i Metro kan man i hvert fald få en blok
marcipan med det navn. Jeg prøvede lige at finde noget på nettet, men det
lod sig ikke lige gøre.

Ellers ville www.specialkoebmanden.dk være det godt bud at finde det.

/Anne

Fra : Søren Brix

Dato : 24-02-03 18:48

--ellers kan du prøve din lokale håndværksbager(r)
de plejer at værre ret flinke til at sælge lidt...

Mvh

Søren (bager)

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 24-02-03 21:39

Bitter 00 er en rest fra marcipanfremstillingen.

De fineste mandler bliver brugt til kransexx som bliver brugt til kransekage
mm.

Resterne uden skaller bliver brugt til bitter00 som bliver brugt til blandt
andet som du skriver kager, men også makroner mm.

Den sidste rest ved marcipanfremstilling (hovedsaglig skaller) bliver brugt
til Bitter brun. Dette bliver hovedsagligt brugt til at lave remonce (yldet
der er i bl.a. wienerbrød.

Mvh

Michael