forslag til kalkun.....
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-02-03 02:37

jeg ligger inde med en pakke kalkun i tern, og havde sådan set tænkt mig at
lave min lækre kalkungryde i morgen, men har faktisk lidt lyst til at prøve
noget andet.....

i køleskabet ligger der desuden peberfrugt, gulerødder, tomat, broccoli,
løg, citron, honningmelon, æbler, og så har jeg sørme også en dåse ananas i
stykker(altså ananas'en*G*)......

er der nogen af jer der har en lækker opskrift hvor jeg kan bruge kalkunen
og evt nogle af de grøntsager nævnt her?
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 23-02-03 06:25

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse...
> [...]
>
> er der nogen af jer der har en lækker opskrift hvor jeg kan bruge kalkunen
> og evt nogle af de grøntsager nævnt her?

Google er din ven!
Resultaterne 1 - 10 ud af ca. 412. Søgningen tog 0.08 sekunder ..

Grønt med kalkun:

100g squash
300g gulerødder
100g rød peber
100g løg
200g blomkål
200g champignon
sojasauce
karry
1 tsk. ingefær
salt og peber
400g kalkun i strimler

Alle grønsager skæres i strimler eller tern og svitses på en pande i ca. 5 min.
Hvis grønsagerne begynder at bide i bunden, tilsættes lidt vand.
Herefter steges kødet mørt.
Det hele blandes sammen og smages til med soja og de andre krydderier.

Flere opskrifter? .. kig evt. selv her, om der ikke være noget du kan bruge..
www.google.com/search?q=kalkun+tern&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=lang_da

Fortsat go' weekend!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Søg på nettet, så er denne gruppe
helt og aldeles overflødighed.
- Emil

Fra : Claus nielsen

Dato : 23-02-03 08:01

Sabina..

Lad os også få opskruften på din lækre kalkungryde

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-02-03 09:53

Claus nielsen wrote:
> Sabina..
>
> Lad os også få opskruften på din lækre kalkungryde

årh pis, hvorfor har jeg sådan en fornemmelse af at den ikke er så god hvis
den bliver nævnt herinde*G*
nå pyt ;) i får dne alligevel, men bemærk der mængderne er ca betegnelser da
den 100% er lavet på fingerspidsfornemmelse*G*

retten rækker til ca 3-4 personer afhængig af hvor sulten man er ;)

kalkun i tern (ca 4-500 g)
½ rød peberfrugt
½ grøn peberfrugt
½ gul peberfrugt
3-4 gulerødder
1 stort løg

skæres/hakkes i så små stykker som foretrækkes..... selv foretrækker jeg
feks gulerødderne som små stave med lidt "bid" i.... løget finthakkes her i
huset, og peberfrugterne i mellemstore tern..... man må gerne kunne smage at
de er der ihvertfald :)

det hele svitses og krydres med karry og all-round krydderi, salt og
peber.....
når alt er svitset (det kan være en fordel at svitse det i "etaper" og så
kyle det hele i gryden igen bagefter) fyldes vand på (behøver ikke dække
100%, afhænger af hvor mange der spiser med) og det småsimrer til kødet er
kogt og grøntsagerne møre..
hvis det ønskes, kan man tilsætte en boullionterning eller fond, men det er
ikke altid nødvendigt, kommer an på hvor "vandede" grøntsagerne er......

jævnes med maizena, og tilsæt eventuelt kulør hvis det ønskes... smages til,
krydderier tilsættes efter ønske og behov :)

serveres med ris og eventuelt andre grøntsager efter ønske....

den lyder jo ikke af meget, men her i huset er den et hit ;) det sparsomme
udvalg af grøntsager i retten, skyldes primært kræsne beboere :)
ofte har jeg nemlig også lyst til at tilsætte en masse andre ting, men ved
det bare vil resultere i at de sidder og hakker i maden :(

Fra : connie-toft

Dato : 23-02-03 21:29

Din opskrift lyder skøn, men du kunne jo forny den med 1 dåse kokosmælk. Her
i huset er vi lidt vilde med kalkungryde med masser af karry og kokosmælk og
hvad der nu lige er i huset af grønsager.

--
Connie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-02-03 21:33

connie-toft wrote:
> Din opskrift lyder skøn, men du kunne jo forny den med 1 dåse
> kokosmælk. Her i huset er vi lidt vilde med kalkungryde med masser af
> karry og kokosmælk og hvad der nu lige er i huset af grønsager.

hmmm... nu ved jeg slet ikke hvad kokosmælk gør ved en ret som denne?? kan
du forsøge at beskrive forskellen??
jeg har faktisk aldrig brugt kokosmælk i mad før*G* endsige smagt det*G*

men det lyder da BESTEMT spændende........

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 24-02-03 14:41

> hmmm... nu ved jeg slet ikke hvad kokosmælk gør ved en ret som denne?? kan
> du forsøge at beskrive forskellen??

Hej Sabina

Kokosmælk giver saucen er cremet konsistens, samtid med det selvfølgelig
smager af kokos. Kokos er helt fabelagtigt med karry og karrypastaer, der
anvendes i thaikøkkenet. Prøv det, du vil elske det .

Mvh.
Mette

Fra : Pierre Roland

Dato : 23-02-03 14:27

Jeg ville fjerne skindet fra dine friske tomater og så skære dem over i 4
stk, ned i en gryde med lidt hvidvin, smør, hvidløg dine peberfrugter,
hvidløg og så ellers hvad du har af krydderurter (Basillikum, oregano,
timian etc.) Brun dit kalkun af af på en meget varm pande i 2 min (det skal
kun have fået farve for så holder det på alt saften, og det er det der gør
kalkun spændende). Du kan servere pasta eller ris til, det er nemt og det
smagerbare godt, og hvis du bor i nærheden af århus så kommer jeg gerne til
middag.

Held og lykke
Pierre