Friturestegte kartoffelskræller ?!
Fra : Morten Juel

Dato : 22-02-03 18:19

Nu har jeg lige skrallet kartofler, og igen er der jo en bunke skræller, og
så var det jeg tænkte, kan man ikke friturestege dem, ville det ikke være
lækkert og sprøgt ?!

Nogle der har prøvet det ?

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-02-03 18:34

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> writes:

> Nu har jeg lige skrallet kartofler, og igen er der jo en bunke skræller, og
> så var det jeg tænkte, kan man ikke friturestege dem, ville det ikke være
> lækkert og sprøgt ?!

Du kan jo prøve, det koster jo ikke alverden. Personligt ville jeg
skam gerne være prøvesmager. Jeg synes faktisk jeg har set en opskrift
på sprødstegte kartoffelskræller engang, men det var vist til ovnen.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Morten Juel

Dato : 22-02-03 19:07

> Du kan jo prøve, det koster jo ikke alverden.
hehe nææh men jeg har ingen frityregryde ;o(

>Personligt ville jeg skam gerne være prøvesmager.
Hehe tror du de bliver gode med post dk ? )

>Jeg synes faktisk jeg har set en opskrift
> på sprødstegte kartoffelskræller engang, men det var vist til ovnen.
hmm ok, nå men så må jeg jo bare ud til en af vennerne som har en !

Fra : Svend Emil

Dato : 22-02-03 21:12

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> hmm ok, nå men så må jeg jo bare ud til en af vennerne som har en !

Olie i en gryde ?
VUPTI, din egen (primitive) frituregryde.
--
--- Svend Emil (o: ---

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 23-02-03 05:40

> [...]

> så var det jeg tænkte, kan man ikke friturestege dem, ville det ikke være

Hvad med at lave sprøde lækre chips af kartoffelskrællerne..?

Vask og skrup kartoflerne grundigt.
Skræl dem - gerne med en tyndskræller, der skræller lidt tynde spåner.
Brug evt. kartoflerne til mos eller hvad der nu falder for, og skyl
skrællerne i koldt vand. Tør dem grundigt i et rent viskestykke, før de
steges gyldne - ikke mere - i en gryde med hed vindruekerneolie eller
olivenolie. Steg dem helst to gange - ligesom pomfritter.
På den måde er man sikker på at de bliver sprøde, uden at de bliver
mørke og dermed bitre.

Go' fornøjelse!

--
Mvh. ‹(•¿•)›
Peter W. Bosse

Hvis De er i tvivl om hvad De skal drikke, så kan jeg fortælle Dem, at:
Champagne .... er godt for hjertet
Hvidvin ............ den tørre - mod fedme
Rødvin ............ til leveren
Portvin ............ er godt for blodet
Sherry ............. til de svage
Gin .................. for nyrene
Rom ................ mod forkølelse
Rye Whisky .... giver styrke
Scotch Whisky ... mod hovedpine
Pebermynte-Likør med is og postevand ... styrker nerverne
og gør dem ædru ! (Ejler Jørgensen)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-02-03 09:05

Peter W. Bosse skrev:

> i en gryde med hed vindruekerneolie

Skal vi ikke lige repetere at vindruekerneolie er uegnet til opvarming
da indholdet af flerumættede fedtsyrer i denne oile er meget højt?

// Klaus

Fra : Morten Juel

Dato : 23-02-03 10:52

> Skal vi ikke lige repetere at vindruekerneolie er uegnet til opvarming
> da indholdet af flerumættede fedtsyrer i denne oile er meget højt?

Har jeg noteret mig bag ørene allerede )
Men resten af Peter's beskrivelse er super, det må prøves

Fra : Niklas

Dato : 23-02-03 13:45

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse news:05c5a665-4bf3-481d-8cde-ce37b40e1dda@news.szn.dk...

> Skal vi ikke lige repetere at vindruekerneolie er uegnet til opvarming
> da indholdet af flerumættede fedtsyrer i denne oile er meget højt?
>

> // Klaus
>
> --

Vindruekerneolie er i det store hele uegnet til noget som helst hvis man er en smule miljøbevidst.
Det er nemlig udvundet af kernerne ved hjælp af acetone og andre stærke kemikalier.

Behøver jeg at sige mere?

Venligst

Niklas

Fra : Søren Vestergaard

Dato : 23-02-03 17:20

> Behøver jeg at sige mere?
>
> Venligst
>
> Niklas

Hvad skal man så bruge. Jeg har altid brugt palmin bla. op gennem de gode
90'ere så ikke så lidt. Er der et bedre alternativ end det, selvom det jo
ikke direkte er sundt?

Hilsen Søren

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-02-03 17:29

Søren Vestergaard wrote:

> Hvad skal man så bruge

....olivenolie...
Hans

Fra : Padmé

Dato : 23-02-03 18:16

>Hvad skal man så bruge.

Hvad med rapsolie? Det skulle vist ikke være så galt som vindruekerneolie og
olivenolie, da det kan tåle ret høje temperaturer..

Padmé

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-02-03 00:43

Padmé skrev:

> Hvad med rapsolie?

Nu vi taler om rapsolie, er der så nogen der kan be- eller afkræfte det
der står på <http://www.westonaprice.org/know_your_fats/conola.html> om
rapsolie?

Kort fortalt går det ud på at 2/3 af de enkeltumættede fedtsyrer i raps-
olie traditionelt bestod af "erucic acid", som associeres med Keshans
sygdom (angiveligt læsioner i hjertemuskulaturen), og at man derfor har
gensplejset sig frem til en rapsvarietet der til dels producerer "oleic
acid " i stedet for "erucic acid".

Hverken hjertelæsioner eller gensplejsning huer mig, så jeg synes ikke
at rapsolie lyder særlig tiltalende, men hvor troværdige er "Weston A.
Price Foundation" i denne sammenhæng? Der er ingen tvivl om at de har
nogle til tider temmelig uortodokse synspunkter, men det behøver de jo
ikke at være forkert på den.

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-02-03 19:12

"Padmé" <gsagae@geagnhwo.com> wrote in message

> Hvad med rapsolie? Det skulle vist ikke være så galt som vindruekerneolie
og
> olivenolie, da det kan tåle ret høje temperaturer..

Men det stinker og smager IMHO fælt!

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-02-03 00:24

Søren Vestergaard skrev:

> Hvad skal man så bruge. Jeg har altid brugt palmin bla. op
> gennem de gode 90'ere så ikke så lidt. Er der et bedre
> alternativ end det, selvom det jo ikke direkte er sundt?

Se fx <http://www.fs.dk/pj/fedt-pj2.htm> for en kort gennemgang
af de forskellige muligheder.

// Klaus