hedeviger
Fra : Werner Mandau

Dato : 20-02-03 20:44

hej
er der nogen der har en opskrift på hedeviger

mvh
werner

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 22-02-03 05:28

"Werner Mandau" <.wgmcm@get2net.dk> skrev i en meddelelse...

> er der nogen der har en opskrift på hedeviger

Hedevigere er sønderjyske fastelavnsboller, og har fået deres navn fra
det tyske Heisse Wecken. De fleste køber hedevigerne hos bageren
til fastelavn, da bollerne er svære at bage. Førhen gik der kagekoner
rundt med et åg med to kurve, hvori der var to slags fastelavnsboller,
Gemen og Gewörtes. Gemmen var almindelig hvedeboller, Gewörtes
var hedevigere.

Hedevigere:

500 g mel
2½ dl mælk
30 g gær
1 tsk kardemomme
1 spsk sukat
2 spsk korender
1 spsk sukker
125 g smør

Gæren opløses i lunken mælk. Sukker og 50 g smør røres sammen,
der tilsættes korender, sukat og kardemomme. Mel og mælk røres
skiftevis i dejen. Når dejen er godt gennemæltet, sættes den til
hævning i 2 timer. Derpå æltes resten af smørret (ca. 75 g) ind i
dejen. Der formes nu runde boller, som bankes flade med knoerne
og sættes på en velsmurt plade. Bagetid ca. 225° i 15 min.

Go' fornøjelse!

Se evt. en anden opskrift, det tog under 10 sekunder med Google..
www.dk-kogebogen.dk/visopskrift.php?id=790

--
Peter W. Bosse

Fastelavn er mit navn, Boller vil jeg have,
hvis jeg ingen boller får, så laver jeg ballade.

Boller op Boller ned, Boller i min Mave,
hvis jeg ingen Boller får, så laver jeg ballade.