sylte
Fra : Scorpmoon

Dato : 19-02-03 19:44

Gæt hvor lang tid en flaske konserveringsmiddel (atamon) holder? 10 år! :)

Jeg vil gerne sylte ingefær, men kun fordi at min opskrift påkræver dem, og
de koster 20kr hos kvickly. Men jeg har fornemmelsen at sylte er sådan noget
man laver fordi ting skal holde sig vildt længe.. Det er jeg ikke
interesseret i.

Derfor vil jeg ikke tilsætte atamon, jeg er blot nysgerrig efter hvor lang
tid noget syltet skal stå før det begynder at få smagen af noget syltet?

Kan man i grunden ikke blot bruge kogende vand til at vaske sylteglas i før
man langtids sylter?

Fra : crema

Dato : 19-02-03 19:59

Der er ikke noget til hinder for ikke at anvende Atamon. Jeg bruger det kun
yderst sjældent.
Du skal blot tænke på din køkkenhygiejne ved tilberedningen. Rent værktøj og
rene nærmeste omgivelser. er en forudsætning for en længere holdbarhedstid.
Det bedste du kan gøre er at hælde kogende lage over dine ingefær i
sylteglasset. Luk og lås glasset og lad det køle indtil anvendelse. Når
væsken køler skabes der et vacuum i glasset, som gør det ugennemtrængeligt.
Derfor skal låget ved åbning være svært at åbne. Er det derimod let, har der
været en bakterie der danner ilt i glasset. Så skal du smide indholdet af
glasset ud. Det kan være en sygdomsfremkaldende bakterie.
Men fra det øjeblik du åbner glasset er holdbarheden begrænset, højst 3 -4
dage i køleskab (under 5° C) Et godt råd er at skære en skive frisk peberrod
op i glasset (øverst) det konservere faktisk.
Held og lykke
Henrik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-02-03 21:34

"crema" <crema@business.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Der er ikke noget til hinder for ikke at anvende Atamon. Jeg bruger det
kun
> yderst sjældent.

Heller ikke her.
Jeg koger skruelågene og stiller de renvaskede glas i ovnen ved ca. 100
grader - hælder det syltede i - skruer låget fast.
Hilsen Inger