Dej, der hæver i 24 timer
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-02-03 14:55

Jeg er begyndt at lave mine egne boller samt brød, men det kniber med at
finde den rette konsistens til brød.

Jeg gør følgende:

En stor opvaskebalje i plast. En pakke gær, som opløses i koldt vand.
Salt tilsættes. Lidt olivenolie. Først durum mel, da den er hårdere end
den hvide danske. Der tilsættes mel indtil dejen er meget elastisk og
tung at røre.

I køleren i 24 timer.

Varmer ovnen op til 225 grader, dejen ud af køleren og lægges i klatter
på bagepapir og så ind i ovnen på midterste hylde indtil de er gyldne.

Resultat:
super lækre halvflade boller........

men det er umuligt at lave et brød i fransk brøds facon - det er dejen
ganske enkel for blød til.

Skal jeg bare smide noget mere mel i ? Men så forsvinder den elastiake
dej konsistens jo ??!!

Hvad gør jeg galt ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Peter Weis

Dato : 19-02-03 17:08

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> [...]
dejen
> ganske enkel for blød til.
>
> Skal jeg bare smide noget mere mel i ? Men så forsvinder den

Måske du har for meget gær i dejen. Hvor meget mel og vand har du i
dejen?
Som anført ovenfor, benytter jeg 5 - 10 gram gær til 1 kg mel når jeg
langtidshæver. En hel pakke er på 50 gram. Det er meget.

mvh
Peter

Fra : Bettina Madsen

Dato : 19-02-03 19:22

Du kan bage brødet i en form, så flader det ikke ud.
Ellers er der ikke andet at gøre en at komme lidt mere mel i. Det
behøver ikke at være så meget mere. En god æltning er godt,
og påvirker også hævningen. Hvis dejen er meget klistret kan man sagtens
ælte med røremaskine eller el pisker.
Hvis dejen til franskbrød er alt for våd, vil den have svært ved at blive
gennembagt og bliver let klæg. Det er lettere at bage boller af meget fugtig
dej.

Held og lykke

Hilsen fra Bettina

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 20-02-03 17:40

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Salt tilsættes. Lidt olivenolie. Først durum mel, da den er hårdere end
> den hvide danske. Der tilsættes mel indtil dejen er meget elastisk og

Men hov - har du slet ikke æltet dejen.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 20-02-03 19:10

Jakob T. Eriksen <jte@c.dk> wrote:

> "[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Men hov - har du slet ikke æltet dejen.

Jo, jeg rører den med en stor ske indtil den er elastisk. (ca. 15
miuntter for hele processen)

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 20-02-03 22:17

> Jo, jeg rører den med en stor ske indtil den er elastisk. (ca. 15
> miuntter for hele processen)

Hej Jesper,

Du kan ikke nøjes med "at røre den med en stor ske". Dejen skal ÆLTES! Gerne
i en maskine - men slut af med at bruge hænderne. Til omtale portion er 15
min. æltning nok passende.
En lind (blød/elastisk) giver et dejligt saftigt brød, men som du skriver,
kan det være et problem at "få højde på" Her er en brødform egt. eneste
løsning. Mere mel ændrer jo den dej, du allerede er tilfreds med.

Jeg har selv stor fornøjelse af Camilla Plums bog "Et ordentligt brød", så
den vil jeg gerne anbefale. Fyldt med gode, substantielle råd om brød, mel,
hævning, æltning, ovne.......! (Bedre end noget andet, jeg har læst)

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 20-02-03 22:32

Peter Ingsø Laursen <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> wrote:

> [...]
> kan det være et problem at "få højde på" Her er en brødform egt. eneste
> løsning. Mere mel ændrer jo den dej, du allerede er tilfreds med.

Nu har jeg lavet en ny portion, som jeg har givet en ekstra gang mel -
det blev dejen faktisk endnu mere elastisk af. Men hvorfor SKAL dejen
æltes ?

Jeg er lidt forvirret. Jeg har altid lært at dejen skal slåes ned, men
det siger ham der har givet mig opskriften samt en lærer på et italiensk
madlavningskursus er noget sludder. Det er kun farmors hvide franskbrød,
der har samme konsistens som rugbrød der skal.

Jeg slår ikke dejen ned. Jeg tager den direkte fra opvaskebaljen med 2
skeer og så ud på bagepapiret i passende klatter og ind i ovnen.

> [...]
> den vil jeg gerne anbefale. Fyldt med gode, substantielle råd om brød, mel,
> hævning, æltning, ovne.......! (Bedre end noget andet, jeg har læst)

Den vil jeg prøve at finde.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 20-02-03 22:36

On Thu, 20 Feb 2003 22:16:49 +0100, "Peter Ingsø Laursen"
<peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> wrote:

Hej Peter.

> [...]
>den vil jeg gerne anbefale. Fyldt med gode, substantielle råd om brød, mel,
>hævning, æltning, ovne.......! (Bedre end noget andet, jeg har læst)

Generelt synes jeg, at "brødbøger" ligner hinanden og mange gange er
direkte uinspirerende.. Og her er jeg selvfølgelig nok direkte
uretfærdig overfor en masse bøger, som jeg aldrig har set.

Men jeg har før set "Et ordentligt brød" anbefalet - og begynder nu så
småt at overveje at indlemme den i køkkensamlingen. Vil du og/eller
andre prøve at beskrive, hvorfor den er så meget bedre end noget
andet?

Det ville glæde mig.

Hjerteligst
Dorte