tequila
Fra : lhs

Dato : 18-02-03 22:47

Hejsa

Indtil i sidste uge troede jeg at Tequila var Tequila, men efter en god ven
er vendt tilbage fra Mexico og nogle Tequila distillerier med original
Tequila - Cabrito REPOSADO. Der er en kende forskel, rent faktisk er det to
meget forsk. spiritusser - altså den europæiske tequila og den mexicanske,
men hvor køber jeg god tequila i danmark (tyskland) og hvad skal jeg kikke
efter, for det her overgår næsten en rigtig god årgangswhisky.

Lars HS

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 19-02-03 11:47

lhs <shane@get2net.dk> wrote:
> men hvor køber jeg god tequila i danmark (tyskland) og hvad skal jeg kikke
> efter, for det her overgår næsten en rigtig god årgangswhisky.

Den eneste jeg har set var i Højbros Vinhandel ved Kultorvet i København,
hvor de har en der står 1800 på - jeg kan ikke lige huske producenten, men
det er alligevel også den eneste ordentlige tequila de har.

- Kvan.

Fra : \\/\\/\\ M-Kc /\\/\\~

Dato : 19-02-03 13:47

Det er sjældent at du kan finde den 'orginale' tequila uden for mexico, da
det meste der bruges til export er den tequila vi kender alle steder fra, og
som mexicanerne ikke engang selv vil drikke (derfor den meget store forskel
i smagen, da det efter mexikansk standart er noget billigt skod)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-02-03 16:48

"\/\/\ M-Kc /\/\/" <maniac_kc@swirvemail.com> wrote in message
> [...]
forskel
> i smagen, da det efter mexikansk standart er noget billigt skod)

Spøjst - vi har for nylig været sammen med en mexikaner (fra egnen nord for
Acapulco). Vi skulle selvfølgeligt drikke tequila og serverede en alm.
international tequila. Og hendes bemærkning var at den type tequilla var al
for dyr til langt de fleste mexikanere.

Men sådan er der jo så meget

vh
Jan

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 20-02-03 03:32

lhs wrote:

> Indtil i sidste uge troede jeg at Tequila var Tequila, men efter en god ven
> er vendt tilbage fra Mexico og nogle Tequila distillerier med original
> Tequila - Cabrito REPOSADO.

Som jeg husker det er der tre typer:

Blanco - som er den vi typisk kender. Stort set ulagret (og i givet fald på
ståltanke). Gold er stort set samme suppedas men med karamelfarve.
Reposado - lagring på træ i op til et år.
Anejo - lagret på træ i minimum et år.

Ganske rigtigt nydes Reposado og Anejo typisk ikke som en eller anden
ingrediens i en smart drink når du har fået bikset to tons strandsand ind i
lejligheden på anden sal for at holde beach party. Nærmere som en whisky eller
en snaps.

Hmmmm... jeg skal nok til at have kikket på den Don Julio Reposado jeg har
liggende henne i skabet.

Lidt søgning gav: http://www.juuls-vinhandel.dk/dm/00209/004264.html (AV - så
er det da også betalt)

Knus
Regnar

Fra : Niklas

Dato : 21-02-03 00:52

"lhs" <shane@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:b2u9pe$2ue0$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
> men hvor køber jeg god tequila i danmark (tyskland) og hvad skal jeg kikke
> efter, for det her overgår næsten en rigtig god årgangswhisky.

Nu er det sådan at tequila med meskalinorm,
i oprindelseslandet, Mexico, gerne må indeholde de euforiserende stoffer
som ormen tager med fra kaktussen.
Disse stoffer er _ikke_ til stede i de importerede udgaver.
Originalt er tequila jo både berusende og euforiserende.

Det har måske ikke så meget relation direkte til spørgsmålet.
Andre har uddybet glimragende.
Mit indlæg er bare at betragte som supplement.

Samme forhold som med Tequilaen gør sig gældende med Saki fra japan
som i nogen grad skulle fremkalde lettere euforiserende tilstande
ved opvarmning af drikken.
Det er ikke tilfældet i de importerede udgaver.

Venligst

Niklas

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 22-02-03 15:01

Niklas wrote:

> [...]
> Disse stoffer er _ikke_ til stede i de importerede udgaver.
> Originalt er tequila jo både berusende og euforiserende.

Der er ikke orm i tequila, der kan være orm i Mescal. Ormen er i øvrigt et marketingsgimmick
opfundet omkring 1950.

Knus
Regnar