Hvad laves vodka egentlig af?
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 18-02-03 22:30

Subject siger vel egentlig det hele, men alligevel:

Gin laves på enebær og whisky på bygmalt, men hvad med vodka? Og nu vi er
ved det, hvad så med snaps?

Nogen der har nogle gode bud?

Mvh Mads

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-02-03 22:31

Mads Thorning Pedersen skrev:

> hvad så med snaps?

Kartofler, så vidt jeg ved.

// Klaus

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 18-02-03 22:35

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Kartofler, så vidt jeg ved.

Nej, det var i gamle i dage. I dag laver de det også på korn. Så i
princippet kan du lave snaps ved at tage noget vodka og tilsætte kommen.

/Anne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-02-03 22:45

Anne Lindholt Ottosen skrev:

> Nej, det var i gamle i dage. I dag laver de det også på korn.

Sådan noget nymodens pjat. ;)

// Klaus

Fra : Krabsen

Dato : 19-02-03 08:47

Det er rigtigt, at de ikke længere hælder kartofler ned i kælderen i
Aalborg.

Skiftet er et banalt pengespørgsmål. Kornet giver mere stivelse pr.
investeret krone - og det er jo stivelsen, det drejer sig om.

mvh
Krabsen

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 18-02-03 22:33

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in message

> Gin laves på enebær og whisky på bygmalt, men hvad med vodka? Og nu vi er
> ved det, hvad så med snaps?

Både vodka og snaps laves af korn.

/Anne

Fra : Niklas

Dato : 18-02-03 22:37

"Anne Lindholt Ottosen" <anli@VAEKc.dk> skrev i en meddelelse news:3e52a674$0$162$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in message

> Både vodka og snaps laves af korn.
>
> /Anne

Snaps laves på kartofler.

DDSF har flere gange skrevet om det i lokalaviserne igennem min opvækst i Roskilde,
da de stadig havde produktion der.

Venligst

Niklas

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 18-02-03 22:46

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote in message

> Snaps laves på kartofler.

> DDSF har flere gange skrevet om det i lokalaviserne igennem min opvækst i
Roskilde,
> da de stadig havde produktion der.

Ikke længere - i følge deres hjemmeside.

http://www.aalborgsnaps.dk/flash/aalborgsnaps.html -> Om snapsen ->
Fremstillingen -> tryk én gang på pil frem:

.... "I dag er det korn, vi i sydende kolber og blanke stålkar forvandler til
alkohol - og siden til snaps."

/Anne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-02-03 22:51

Niklas skrev:

> Snaps laves på kartofler.
>
> DDSF har flere gange skrevet om det i lokalaviserne igennem
> min opvækst i Roskilde, da de stadig havde produktion der.

På <http://www.distillers.dk/show.asp?id=234> står der at de
laver finsprit af korn.

// Klaus

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 18-02-03 23:49

"Niklas" skrev:
> Snaps laves på kartofler.

Det er blot alkohol. Drikke som gin, vodka og snaps fremstilles ved at
blande ren alkohol med vand og forskellige smagsstoffer.

Alkohol kan laves af mange spiselige ting, ofte er det korn, majs eller
kartofler. Herhjemme har vi mest tradition for kartofler og korn (byg eller
rug).

http://home.worldonline.dk/epikur/snaps/snapshist01.htm

Mvh, Lars

Fra : Henning Lund

Dato : 19-02-03 08:07

Niklas skrev:

> Snaps laves på kartofler.

Og så anbefaler div helseråd at man spiser masser af grønsager, jeg får
en helvedes hovedpine af vodka tsk tsk
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Stig Mogensen

Dato : 18-02-03 23:04

> Gin laves på enebær og whisky på bygmalt, men hvad med vodka? Og nu vi er
> ved det, hvad så med snaps?
>
> Nogen der har nogle gode bud?

Skulle mene at gin var en kryddersnaps, krydret med enebær.

Whisky laves mest af byg, men visse typer laves af rug. I "Blended"
whiskies, kan der også forekomme majs.

Vodka laves også af rug.

/Stig

Fra : Pierre Roland

Dato : 19-02-03 23:18

Derer kun en rigtit måde at lave vodka på og det er med kartofler.
Jeg ved godt at der er mange der bruger majs til fremstilling af snaps og
også abselute vodka, men det er ikke det optimale eller det originale, jeg
vil tro at man bruger det pga. penge og nemmere fremstillings metode.

Pierre

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:b2u8hr$2mic$1@news.cybercity.dk...

Fra : Jørgen Hess

Dato : 20-02-03 20:26

"Pierre Roland" <pierre-roland@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
originale, jeg
> vil tro at man bruger det pga. penge og nemmere fremstillings

Det er korrekt at snaps (finsprit) tidligere er lavet på kartofler.
Det er jo ligesom med alt andet sprit, at der først skal laves en
øl/vin der så kan destileres. Hvis denne sprit renses er det sikkert
totalt ligegyldigt om den er lavet på kartofler/melasse/korn/druer.
Men ikke hvis målet er at destilere direkte til f.eks.
frugtbrændevine, hvor man ikke forsøger at rense spritten. Eller
whisky, røgsmagen kommer jo fra malten, så her skal spritten ikke
renses.
Men det er meget lettere at bortskaffe korn der har været brugt til
spritfremstilling. Det giver et udmærket kreaturfoder.
mvh
Jørgen