Forme til Othelloboller ?
Fra : Charlotte West

Dato : 18-02-03 21:10

Kan nogle her i denne NG, måske hjælpe mig med informationer om hvor
jeg kan købe forme til Othelloboller.

Der står i opskriften, at hvis jeg ikke har de rigtige forme til
othelloboller, kan jeg som alternativ anvende ovnfaste forme til creme
caramel ? Det vigtigste er, at formene er halvrunde og rummer ca. 50
ml.
Så er det bare at jeg ikke helt fatter hvordan de kan stå i ovnen hvis
de er runde i bunden ?
Medmindre formen er udformet som en hel plade med "huller" ?

Jeg har fundet en meget sjov opskrift og det er altså væsentligt at de
blir runde i toppen (af kagen), da det skal forestille "klovnehoveder"
(til en børnefødselsdag) og klovnen skal have hat på (et omvendt
kræmmerhus med flødeskum) - derfor ret væsentligt at finde de rigtige
forme.

Glæder mig til at høre fra jer ;c)

OBS: ved direkte henvendelse, fjern "char" i min afsendermailadresse.

De bedste hilsner
Charlotte

Fra : Søren Brix

Dato : 18-02-03 21:20

hvad er Othelloboller ??

kan du ikke lige poste en opskrift ??

mvh

Søren

Fra : Charlotte West

Dato : 18-02-03 23:23

On Tue, 18 Feb 2003 21:20:21 +0100, "Søren Brix"
<jha74@mail1.stofanet.dk> wrote:

>hvad er Othelloboller ??
>
>kan du ikke lige poste en opskrift ??

Tjae, det er åbenbart inspireret af Othellolagkagen, men udformet som
boller i de her mærkelige forme, som åbenbart ikke er til at finde
nogle steder ?

"Kager og tærter" fra Peter Asschenfeldts nye forlag præsenterer
følgende opskrift:

Ingredienser til 12 Othelloboller på hver 50 ml:
fedtstof og mel til formene
100 g blødt smør
2 æg
80 g sukker
1 tsk vaniljesukker
50 g chokoladebuddingpulver
50 g mel
½ tsk bagepulver
3 spsk abrikoslikør
50 g abrikossyltetøj
100 g færdigkøbt chokoladeglasur eller overtrækschokolade

Efter smag: farvet marcipan eller flormelis til pynt

Forberedelsestid: 40 minutter
Bagetid: 20 minutter

Forvarm ovnen til 180 gr. Smør bageformene og drys dem med mel. Smelt
smørret og lad det køle af, til det er lunkent. Skil æggene. Pisk
æggeblommerne sammen med sukker, vaniljesukker og smør, indtil de
bliver hvide og cremede.

Pisk æggehviderne meget stive og hæld dem hen over æggemassen. Bland
chokoladebuddingpulver, mel og bagepulver og sigt det henover
æggrhviderne. Vend forsigtigt det hele i æggemassen. Fyld formene to
tredjedel op med dejen og glat overfladen. Bag dem cirka 20 minutter i
ovnen (varmluftsovn 160 gr., gasovn trin 2). Vend dem ud på en
bagerist og lad dem køle af.

Skær evt. bunden på Othellobollerne til, så de er helt flade. Dryp
likøren over bollerne. Rør syltetøjet jævnt sammen med 2 tsk.fulde
vand. Gnid det gennem en sigte og pensl et tyndt lag på
Othellobollerne.

Smelt chokoladeglasuren/overtrækschokoladen over varmt vandbad og
overtræk Othellobollerne hermed. Pynt evt. Othellobollerne med
strimler af forskelligfarvet marcipan, som limes fast med glasur.

Tip til Børnefødselsdag:
udelad likøren og brug vaniljebuddingcreme istedet for
chokoladebudding. Lav sjove ansigter med marcipan eller andet.
Lav små hatte af farvet papir og sær på "hovederne". (- eller
klovnehatte af kræmmerhus med flødeskum).

Håber stadig I vil holde øjne og ører åbne m.h.t. formene.
Det kunne iøvrigt være sjovt at høre jeres erfaringer, hvis nogle går
i gang med ovenstående projekt.

De bedste hilsner
Charlotte ;c)

Fra : Padmé

Dato : 19-02-03 05:40

Hej charlotte.
Mon ikke det bare er små ildfaste forme? fx i keramik?Det var ihvertfald
lige det første jeg tænkte på...

Padmé

Fra : Charlotte West

Dato : 19-02-03 23:25

On Wed, 19 Feb 2003 05:39:54 +0100, "Padmé" <gsagae@geagnhwo.com>
wrote:

>Hej charlotte.
>Mon ikke det bare er små ildfaste forme? fx i keramik?Det var ihvertfald
>lige det første jeg tænkte på...
>
>Padmé

Jo, det kan da godt være - hvis jeg kan finde 12 nogenlunde ens, som
er runde i bunden. Tjaeh, det var da en alternativ løsning ihvertfald.

Tak for hjælpen !

De bedste hilsner
Charlotte

Fra : Annika Pedersen

Dato : 19-02-03 10:01

charlotte.west@get2net.dk (Charlotte West) wrote in news:3e5292f7.1656092
@news.get2net.dk:

> [...]
> forme.
>
> Glæder mig til at høre fra jer ;c)
>
> OBS: ved direkte henvendelse, fjern "char" i min afsendermailadresse.

Efter at have tjekket i div. link i foretrukne fandt jeg følgende:
<http://www.1st-gourmet.dk/gourmet/gourmet.nsf/goodsstuff?
openform&category=1>

Klik på halvkugle (eller se)
Led efter andre steder der har den, eller noget lignende, hvis det er den
slags, for *host* priserne er "lidt" høje for en engangs"seance" (eller
man ikke vil bruge dem tit)
Kan ikke lige udregne rumindholdet i dem, så ved ikke hvilken str. du
skal bruge.
-----------------------
Kan et alternativ være muffinforme, omend de ikke er ½cirkler?

Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk
http://minihunden.dk

Fra : Charlotte West

Dato : 19-02-03 23:25

On 19 Feb 2003 03:01:22 -0600, Annika Pedersen <newsgroup@annika.dk>
wrote:

> [...]
>man ikke vil bruge dem tit)
>Kan ikke lige udregne rumindholdet i dem, så ved ikke hvilken str. du

Det er da vist ikke helt ved siden af, det du har fundet der. Jeg har
mailet til 1st-gourmet og spurgt om rumindholdet, - selvom du har
ganske ret i, at det blir sq da godt nok nogle "pebrede"
fødselsdagsklovne.

>Kan et alternativ være muffinforme, omend de ikke er ½cirkler?

Tjaeh, jeg kan da prøve, men ideen var jo at lave de her "hoveder" -
på billedet i bogen ligner de faktisk lidt store negerboller.

Faktisk kom min mand lige med et konstruktivt forslag - efter at jeg
nu i en uges tid har høvlet nettet rundt ;c).
Hans onkel er bager, så jeg tror jeg vil prøve at ringe til ham i
morgen og høre om han har noget der ligner som jeg kan låne !

PS: det undrer mig bare lidt at man bruger sådanne "begreber" i en bog
om "det gode køkken" når formene er så svære at få fat i ?

Mange tak for alle jeres forslag !

De bedste hilsner
Charlotte

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 20-02-03 15:35

Wed, 19 Feb 2003 22:25:08 GMT, skrev charlotte.west@get2net.dk
(Charlotte West) :

>PS: det undrer mig bare lidt at man bruger sådanne "begreber" i en bog
>om "det gode køkken" når formene er så svære at få fat i ?

Jeg har opfattelsen af, at en del af kogebøgerne fra Asschenfeldt
(ihvertfald dem jeg har haft) er oversat direkte fra "fremmedlandsk",
og derfor ikke altid helt tager hensyn til danske forhold - så måske
er det dét, der er galt ??
Bl.a. havde jeg på et tidspunkt en bog om gærbrød, hvor der konsekvent
brugt tørgær i alle opskrifterne.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens