si/sigte
Fra : Scorpmoon

Dato : 18-02-03 17:16

Hvad er forskellen på en si og et sigte?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-02-03 17:28

Scorpmoon skrev:

> Hvad er forskellen på en si og et sigte?

Du mener forskellen på en si og *en* sigte, ikk'?

I min sprogbrug er si, sigte og sold synonymer (omend sold har en
noget arkaisk klang).

Måske er det værd at forsøge sig i <news:dk.kultur.sprog>. Jeg
har sat FUT dertil, men du er velkommen til at tilsidesætte det.

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-02-03 17:11

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> wrote in message
> Hvad er forskellen på en si og e(t)n sigte?

'gte'!

vh
Jan

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 21-02-03 22:21

Forskellen ligger nærmest i hvad man bruger det til.

For eksempel sier man en suppe mens man sigter mel og bagepulver.

I den daglige husholdning er det det samme redskab der bliver brugt.

I bageriet hvor det drejer sig om større mængder er sigten normalt en ehl
del større.

Venlig hilsen

Michael

Fra : Jørgen Hess

Dato : 26-02-03 22:09

"Vibeke & Michael" <mogv@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I den daglige husholdning er det det samme redskab der bliver brugt.
>
> I bageriet hvor det drejer sig om større mængder er sigten normalt

Jeg tror nok der er en forskel. En sigte er gerne noget flettet mere
eller mindre groft spændt ud i en ramme (I større udgaver f.eks ved
arkæologiske udgravninger, og der kan godt bruges vand ved sigtningen)
i husholdningen har jeg set nogle spånringe med noget tyll eller nylon
spændt ud nærmest som et trommeskind. Man kan måske også sige at ved
en sigtning KAN det godt være det tykke i sigten man skal have. Mens
f.eks en suppe vil blive siet, her er det det tynde der løb igennem
sien der er det væsentlige.
Også er der jo lige dørslaget (durchslag sådan cirka fra tysk) som
altså ikke har noget med en dør at gøre.
mvh
Jørgen