alternativ til æg
Fra : Scorpmoon

Dato : 17-02-03 17:38

Skam over ægproducenterne fordi de minimum sælger 6 æg (selvom man kun skal
bruge 1-2), og så fordi de slår plat på dyrevelfærden ved prisforskelle.

Nå ja, nok brok... Jeg fik altså ik købt æg idag.. Skal bruge en æggeblomme
i min sovseopskrift... Hvilken ingrediens erstatter bedst ægget? Ja det kan
vel nærmest ikke erstattes?

Jeg tænkte om vand+majsstivelse ku bruges istedet?

Fra : Søren

Dato : 17-02-03 18:17

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> wrote in message
> [...]
kan
> vel nærmest ikke erstattes?
>
> Jeg tænkte om vand+majsstivelse ku bruges istedet?

Hej

Du kan sikkert bare bruge vand, mælk eller (piske)fløde.

Men hvorfor købte du ikke 6 æg og lavede en kage, hvor der skulle bruges 5
æg?
Eller hvad med en æggemad, en omelet, æggekage etc.?

Søren

Fra : Peter Weis

Dato : 17-02-03 18:10

> [...]
kun skal
> bruge 1-2), og så fordi de slår plat på dyrevelfærden ved

Det er nu ikke producenterne. Det er dine indkøbssteder.
Jeg kender da butikker hvor du kan købe 1 eller 2 æg, ganske som du
lyster. Men det kan ikke lade sig gøre i et supermarked.

mvh
Peter

Fra : Gerner

Dato : 17-02-03 18:32

On Mon, 17 Feb 2003 17:37:32 +0100, "Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>i min sovseopskrift... Hvilken ingrediens erstatter bedst ægget? Ja det kan

Det kommer an på hvad funktion æggeblommen har.
Skal den bruges til at smagsætte med eller til at fortykke.

>Jeg tænkte om vand+majsstivelse ku bruges istedet?

Ja det fortykker da sovsen. Jeg bruger en kødterning til 2 dl vand som fortykkes
med mel.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : rick

Dato : 18-02-03 18:19

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel nærmest ikke erstattes?
>
> Jeg tænkte om vand+majsstivelse ku bruges istedet?

Jeg har hørt at man ofte kan erstatte et æg med en halv banan i fx kager osv.
Jeg har ikke prøvet det selv, men har fået det at vide af flere alergikere...

Hilsen rick...

Fra : Gerner

Dato : 18-02-03 19:58

On Tue, 18 Feb 2003 18:18:32 +0100, "rick" <rickcool22@hotmail.com> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Jeg har hørt at man ofte kan erstatte et æg med en halv banan i fx kager osv.
>Jeg har ikke prøvet det selv, men har fået det at vide af flere alergikere...

Og ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Søren

Dato : 18-02-03 21:31

> Jeg har hørt at man ofte kan erstatte et æg med en halv banan i fx kager
osv.
> Jeg har ikke prøvet det selv, men har fået det at vide af flere
alergikere...

Og hvor kan man så købe en halv banan?

Søren

Fra : Krabsen

Dato : 18-02-03 22:03

Man kan vel lave to kager

Man kan jo heller ikke købe en halv pakke gær...

mkh (med kage hilsen)
Krabsen