hvidkålssalat
Fra : Kitti Egevang

Dato : 15-02-03 23:00

Hej.
Er der nogen som har en lækker opskrift på hvidkålssalat?
Hvis der er vil jeg meget gerne have den
Mange hilsner fra Kitti.

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 15-02-03 23:43

"Kitti Egevang" <kittislet@dettemail4us.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Er der nogen som har en lækker opskrift på hvidkålssalat?
> Hvis der er vil jeg meget gerne have den
> Mange hilsner fra Kitti.
>
> Det har jeg!
Du finder den på www.boernefamilie.webbyen.dk klik på kogebogen og derefter
på tilbehør
MVH Rikke

Fra : L & P Nielsen

Dato : 16-02-03 09:08

"Kitti Egevang" <kittislet@dettemail4us.dk> wrote in message
> Hej.
> Er der nogen som har en lækker opskrift på hvidkålssalat?
> Hvis der er vil jeg meget gerne have den
> Mange hilsner fra Kitti.

Denne salat er bare så velsmagende (klippet fra:
http://www.hjerteforeningen.dk/artikler/artikel.asp?ArtikelID=1148 )

Salat
200 g hvidkål eller savoykål
2-3 stilke bladselleri (100 g)
100 g blå eller grønne druer
1 æble
1 dl rosiner

Dressing
½ appelsin
50 g flødeost (f.eks. cheasy 6 % friskost naturel)
¼ tsk kanel
½ tsk salt
1 knsp peber

Fremgangsmåde
1. Skær kålen i tynde strimler.
2. Snit bladsellerien på tværs i ½ cm brede strimler.
3. Halver og udsten vindruerne.
4. Del æblerne i kvarte, skær kernehuset ud og skær æblerne i små stykker.
5. Bland grøntsager og frugt i en skål.
6. Pres den halve appelsin og rør saften med flødeosten. Smag til med kanel,
salt og peber.
7. Hæld dressingen over salaten kort tid inden serveringen.

OBS !Skal salaten stå lidt tid før den serveres, kan man dryppe æblerne med
citronsaft, så de ikke bliver brune.

/Lisbeth
--
Tilbehør til trombone til salg, se hjemmesiden
http://www.sitecenter.dk/bess

Fra : Peter Westh

Dato : 16-02-03 14:19

"Kitti Egevang" <kittislet@dettemail4us.dk> wrote in message
> Hej.
> Er der nogen som har en lækker opskrift på hvidkålssalat?
> Hvis der er vil jeg meget gerne have den

Den her er græsk - jeg husker ikke, hvor opskriften komer fra, men jeg har
alvet den et utal af gange.

Snit 1/2 hvidkålshoved fint - meget fint. Snitningen er det vigtigste, når
du laver hvidkålssalat.

Bland den med 1 tsk sukker og 1 tsk salt. Brug fingrene. Lad den trække et
kvarters tid. Sukkert "mørner" hvidkålen.

Bland derefter 1 fintsnitet løg og en fintsnittet grøn peberfrugt i. Laven
dressing af hvidvinseddike, olivenolie, salt og peber og hakket persille.
Pynt med sorte oliven (med sten).

MVH

Peter

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 18-02-03 00:25

"Kitti Egevang" bad om
>en lækker opskrift på hvidkålssalat?

Solveig Skaarup omtaler i Solens Køkken en kinakålssalat, der snildt kan
køre med hvidkål.

Li's kinakålsalat:
300 g. kål, 1 spsk tamari, 1 spsk vineddike, 2 spsk jordnøddeolie, 2 spsk
vand, 1 tsk. råsukker, 1/2 tsk. knust sechuanpeber, 1 knivspids chilipulver.

Snit kålen fint og lad den trække med salt i et fad i mindst en halv time.
Ingredienserne rodes sammen og smages til. Pladderet må godt bide lidt.
Kålen skylles og drypper af. Bland. Går fint med f.eks. grillmad.

John Rasmussens Coleslaw:
1/4 fintsnittet hvidkålshoved, 4 groftrevne gulerødder, 2 stilke skiveskårne
blegselleri, 1½ dl cremefraiche, saften af ½ lime, 1 tsk. sukker, salt,
peber.

Limesaften blandes i cremefraichen og smages til med sukker, salt og peber.
Dressingen skal ikke være sur, og man skal kunne ane, at der salt og peber
i. Hvidkål, gulerødder og blegselleri kommes i en skål og blandes med
dressingen. Går fint med f.eks. grillmad.

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard