Rodfrugter bla.rødbeder
Fra : rené Jensen

Dato : 13-02-03 20:49

Jeg vil mægtig gerne forsøge mig med nogle forskellige rodfrugter, og har
hørt noget om at skære dem i stykker og ind i oven!!

Er der nogle som har et godt bud på hvordan man kan gøre det?

Jeg forestiller mig at bruge rødbede,gulerod,pastinak og/eller persillerod.
Men der skal vel blandes olie?krydderier? eller andet ?

Og hvor lang tid skal det mon have.

Hvis der er nogen som kan hjælpe, behøver jeg nemlig ikke at søge side efter
side..

Sandie

Fra : Christina G

Dato : 13-02-03 21:34

> [...]
persillerod.
> Men der skal vel blandes olie?krydderier? eller andet ?

Tidligere har Peter postet denne opskrift. Det er vildt lækkert og vi fik
det faktisk til aftensmad i dag. Fritterne fik dog ikke 50 min, 25 min. var
nok (de første 10 min. på varmluft):

Tag til 4 personer 2 store pastinakker, 2 store gulerødder og 2 store
rødbeder. Skær dem i "pommes frites" og bland 1 spsk flydende honning, 1
spsk god balsamico eddike (til omkring 50-60 kroner flasken og ikke den der
liter til en 20!), salt, peber og olivenolie. Dyp alle rødderne heri og smid
dem i en bradepande med bagepapir. Bag ved 200 grader ca. 50 minutter og
vupti....lækre bagte rodfrugter der passer perfekt til citronpasta, men uden
tvivl godt til andet.

Mvh,
Christina

Fra : Martin Hammer

Dato : 13-02-03 21:54

Din blanding lyder som en god idé. Du kunne eventuelt kombinere det med
en eller flere slags løg.
Jeg bruger gerne rødløg - de har en flot farve. Praktisk talt kan du
bruge enhver kombination af rodfrugter, hvor jeg foretrækker gulerødder,
porrer og selleri, samt rødløg.

Grønsagernes skæres i skiver/snitter og løgene i tynde både.
Herefter er der to måde:

1.
Olie hældes i en frysepose med et krydderi (timian, oregana, basilikum,
paprika, eller min favorit hvidløg) hvorefter grøntsagerne tilsættes.
Posen rystes så olien fordeles jævnt. Grøntsagerne kommes i ovnen på en
badeplade med bagepapir.
De skal have 30-40 minutter v/ 200 grader. Du kan se når grønsagerne
krymper/rynker. Så skulle de være møre.
Husk at salte med groft salt, som ved pommes frites.

2.
Hvis du i stedet hælder grøntsagerne i et ildfast fad. Drysser med salt
og peber. Hælder moderat mængde olie i, samt et par spsk. honning. Bager
ved 200 grader i 30-40 minutter, så får du nogle mindre fedtede og mere
søde grønsager. Du skal huske at røre rundt under bagning, da honningen
først smelter efter nogle minutter - og den skal jo gerne fordeles.

Håber du kan bruge ideerne.

\Martin Hammer

P.S. Jeg tror den første metode, er den du har "hørt" om. Den er meget
på mode for tiden.

--
Martin Hammer
Aalborg University, AUC

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-02-03 22:08

rené Jensen <rene.jensen@sport.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4bf6a8$0$212$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> Og hvor lang tid skal det mon have.
>
> Hvis der er nogen som kan hjælpe, behøver jeg nemlig ikke at søge side

Hele, i en stegepose med salt og balsamico, evt. med et par kyllingelår. 200
gr. i en time som
lårene skal ha´. Olie er unødvendig, men sikkert fint. Et flækket hvidkål er
også fint.
Du tror det er løgn at det kan være så simpelt, men prøv alligevel.
Mvh
Ole

Fra : Lars Berg

Dato : 14-02-03 00:54

On Thu, 13 Feb 2003 20:48:49 +0100, "rené Jensen"
<rene.jensen@sport.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg forestiller mig at bruge rødbede,gulerod,pastinak og/eller persillerod.
>Men der skal vel blandes olie?krydderier? eller andet ?

Udover de andres forslag kan du også prøve med peberfrugter og
hvidløg. Lad være med at pille hvidløget.. bare ned som hele fed....
så smutter du den bløde masse ud og spiser det.. det er desserten
Bare sørg for du ikke skal på first date næste dag.

kartoffler kan du selvfølgelig også putte i, hvis du står og mangler
lidt "fyld".