Popkorn i mikrobølgeovnen... skuffet.
Fra : rick

Dato : 10-02-03 19:47

Hejsa,

Der var tidligere et indlæg "Popcorn i gryde...", hvor Maria Pedersen svarede,
at man kunne lave popkorn ved at putte majskornene i en skål med låg og lidt
vand.

Nu har jeg afprøvet det og der er kun ca. 50% af majskornene, der bliver til
noget.
Jeg har brugt bunden fuld i et enkelt lag af majs i en skål på 20cm i
diameter - tilføjet ca. 1/3 dl vand og givet det hele 900W i 8 minutter. De
første pop efter ca. 4 minutter og de sidste efter ca. 7 minutter.

Er der andre, der har lavet erfaringer med det? Gør jeg noget forkert? Skulle
jeg evt. have prøvet med olie?

Hilsen rick... ... der nu i hvert fald har masser af majskorn liggende... :o\

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-02-03 23:06

On Mon, 10 Feb 2003 19:47:07 +0100, "rick" <rickcool22@hotmail.com>
wrote:

> Skulle jeg evt. have prøvet med olie?

ja - så bliver temperaturen nemlig højere. Det kan dog også have noget
at gøre med kvaliteten af majskornene, nogle er bedre end andre pga.
højere vandindhold.

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-03 16:31

"rick" <rickcool22@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> jeg evt. have prøvet med olie?
>
> Hilsen rick... ... der nu i hvert fald har masser af majskorn liggende...

Ups...er det majsgrød du vil lave?

Popcorn skal nemlig poppes ved en temperatur mellem 205 og 235 grader....og
det får du jo ikke når der en vandpyt i gryden/skålen...så brug olie!
(Det er fugten i kernen der indefra sprænger den åben til popcornfacon ved
opvarmningen, så opbevar kernerne i tæt lukket eballage, så vandet ikke
fordamper fra kernerne, eller de bliver for fugtige og mugner)

Fra : rick

Dato : 11-02-03 18:52

"Henrik" <henrik> skrev i en meddelelse

> [...]
> opvarmningen, så opbevar kernerne i tæt lukket eballage, så vandet ikke
> fordamper fra kernerne, eller de bliver for fugtige og mugner)

Nu har jeg lige brugt olie og nu virker det helt perfekt. De bliver helt
nøjagtig som de færdigpakker, man køber og der er kun meget få, der ikke
bliver til noget. Første pop efter 1½ minut og sidste efter 4½ minut.
Tak for det...

Hilsen rick...