Langtidsstegning af roastbeef i varmluftso~
Fra : Lars Jensen

Dato : 10-02-03 11:56

Jeg har tidligere med held langtidsstegt roastbeef-stege (inderlår) i
en gasovn ved 90 grader (62 grader på stegetermometer) - det tog et
par timer pr. kilo, så var den perfekt lyserød hele vejen igennem.

Nu har jeg fået en varmluftsovn i stedet, som skulle være meget mere
nøjagtig og stabil temperaturmæssigt og som pga. luftcirkulationen
skulle kunne indstilles til en temperatur 5-10 pct. lavere.
Men den steg jeg forsøgte at lave i går var stadig næsten rå indeni
efter 2 timer ved 80 grader og yderligere en halv time ved 100 grader
(hvorefter jeg kapitulerede og gav den 7 minutters mikro - og så var
den kogt til grå uspiselighed.

Er varmluftsovnen noget skidt til formålet eller ....?

Gode råd modtages

Lars

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-02-03 12:51

"Lars Jensen" <lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den kogt til grå uspiselighed.
>
> Er varmluftsovnen noget skidt til formålet eller ....?

Hej Lars,

Hvorfor overhovedet komme roasbeef i ovnen?
Jeg plejer at komme den i en gryde med kogende vand i 18-22 min. (alt efter
størrelse). Herefter bruner jeg den heftigt på alle sider i panden, i smør.
(Og krydrer med salt og peber samtidigt) Jeg lader den hvile i staniol 5-10
min. Vola....Bedste roastbeef, sikke hver gang.

Mvh. Renate

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-02-03 13:41

On Mon, 10 Feb 2003 12:50:48 +0100, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

>Hej Lars,
>
>Hvorfor overhovedet komme roasbeef i ovnen?

Fordi stegen efter min mening bliver langt bedre på den måde. Jeg har
prøvet både traditionel ovnstegning og grydestegning, men foretrækker
langtidsstegningen.

Lars

Fra : Zarh

Dato : 10-02-03 14:22

Der vil jeg da ellers give Reanate ret, det er da meget bedre først at koge
den og så brune den, det kan da næppe blive meget bedre

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-02-03 14:42

> [...]
>
> Fordi stegen efter min mening bliver langt bedre på den måde. Jeg har
> prøvet både traditionel ovnstegning og grydestegning, men foretrækker

Hej igen,

Øhhhhh, sagde du ikke lige, at den ikke blev god ved sidste forsøg i ovnen?

(I øvrigt sagde jeg ikke grydesteges, men koges)

Smag og behag er som bekendt forskellig. Håber du finder en løsning......

Mvh. Renate

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-02-03 23:05

On Mon, 10 Feb 2003 14:42:04 +0100, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

>Øhhhhh, sagde du ikke lige, at den ikke blev god ved sidste forsøg i ovnen?

Jo, men det var (forhåbentlig) bare en smutter ud af mange gode
resultater. Jeg tænkte, om det måske var varmluftsovnen, der var
problemet

>(I øvrigt sagde jeg ikke grydesteges, men koges)

Den med kogningen hørte jeg også fra en slagter nede i Brugsen - "hvis
det skal gå hurtigt", som han sagde..

Hvis det skulle interessere nogen kan jeg oplyse, at langtidsstegning
mørner kødet langt bedre (fordel, hvis stegen er af yderlår eller fra
en gammel ko!) og at svindet er mindre.

Lars

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-03 17:46

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

[kogning af roastbeef]

Jeg kan kun tilslutte mig Renates forslag. Jeg tror jeg har afprøvet de
muligheder for stegning af roastbeef, der findes, og Renates er IMHO den
bedste.

vh
Jan

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 10-02-03 17:03

> [...]
> den kogt til grå uspiselighed.
>
> Er varmluftsovnen noget skidt til formålet eller ....?

Hej!

Jeg bruger et elektronisk stegetermometer, når det viser 60-65 gr. så er det
perfekt. du skulle prøve sådan et, det er pengene værd.

Kurt
Odense

Fra : Padmé

Dato : 10-02-03 17:33

Hej Lars.
Jeg forstår dig udemærket at du hellere vil stege din roastbeef end at koge
den... Men langtidsstegning har jeg nu ikke brugt selv, men istedet
intervalstegning som giver et suverænt resultat.
Start med 15 min inde i ovnen, derefter 15 ude hvor den hviler uden noget
henover og derefter gentag proceduren indtil den ønskede centrumtemperatur
er opnået. Det giver en dejlig sprød skorpe og en flot rosa farve indeni..

Padmé

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 10-02-03 19:40

Mon, 10 Feb 2003 17:33:10 +0100, skrev "Padmé" <gsagae@geagnhwo.com> :

> [...]
>er opnået. Det giver en dejlig sprød skorpe og en flot rosa farve indeni..

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig intervalstegningen !!
Inden den ryger i ovnen, plejer jeg at pensle den med lidt olie og
drysse med salt, peber og presset hvidløg. >mums<

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-02-03 22:57

On Mon, 10 Feb 2003 17:33:10 +0100, "Padmé" <gsagae@geagnhwo.com>
wrote:

> [...]
>er opnået. Det giver en dejlig sprød skorpe og en flot rosa farve indeni..

Det vil jeg prøve - tak for tippet.

Lars