At dampe fisk
Fra : Søren Møller Mogense~

Dato : 09-02-03 20:16

Hej gruppe....

Jeg er ikke verdensmester ud i kogekunsten, så dette spørgsmål kan måske
virke lidt "dumt"....
Men i mange opskrifter står der, at man kan dampe fisken i x antal minutter!
Men hvordan gør man det???? Koger man den, som man gør med
ris/pasta/kartofler???
Eller sættes man en gryde med vand i kag, og "holder" fisken henover, når
det begynder at dampe???

Håber på et snarligt svar...

Mvh.
Søren

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 09-02-03 21:50

"Søren Møller Mogensen" <smm@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ikke verdensmester ud i kogekunsten, så dette spørgsmål kan måske
> virke lidt "dumt"....

For at citere min matematiklærer fra folkeskolen :"Der findes ingen dumme
spørgsmål, kun dumme svar!"

> Men i mange opskrifter står der, at man kan dampe fisken i x antal
minutter!
> Men hvordan gør man det???? Koger man den, som man gør med
> ris/pasta/kartofler???

Mjah, mere eller mindre: bare en lille sjat vand i bunden af en gryde og så
ellers over ilden med den. Kan også gøres i en bradepande i ovnen: lidt vand
+ evt lidt hvidvin, fisken lægges i og (alt efter størrelse, art m.m.) 20-30
min ved 180 grader og du har dig en dejlig dampet fisk. Kan varmt anbefales
til f.eks. laksestykker svøbt i savoykål-blade (kålbladene skal lige koges
et par minutter eller tre inden de svøbes om fisken)

> Eller sættes man en gryde med vand i kag, og "holder" fisken henover, når
> det begynder at dampe???

Sådan kan man sikkert også gøre det : fisken op i en sigte og op i gryden
med sigten

Mvh Mads

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 09-02-03 22:03

Sun, 9 Feb 2003 20:16:17 +0100, skrev "Søren Møller Mogensen"
<smm@mail1.stofanet.dk> :

>Men i mange opskrifter står der, at man kan dampe fisken i x antal minutter!
>Men hvordan gør man det????

Jeg plejer at bruge mikrobølgeovnen til at dampe fisk i.
I stedet for at hælde vand ved, drypper jeg bare lidt citronsaft eller
lidt hvidvin over fisken (samt salt og peber), og så skal den bare
have 3-4 minutter for fuld skrue (den skal have noget kortere tid på
denne måde end ved almindelig kogning/dampning)

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens