Hvorfor skiller mælken
Fra : Jes Hansen

Dato : 09-02-03 20:09

Jeg fortsætter lige en tråd fra dk.videnskab.

Hvorfor sker der sommetider det, at sovsen/gryderetten skiller når man
tilsætter mælk eller fløde. Jeg er godt klar over at det er fordi at
fedtperlerne i mælken klumper sig sammen, men hvad får dem til at gøre det?

Er der noget man kan gøre for at undgå at mælken/fløden/creme fraice'en
skiller når man tilsætter den, og kan man redde en ret når først mælken er
begyndt at skille?

--
Jes Hansen

Fra : Heidi

Dato : 09-02-03 20:47

Jes Hansen wrote:
> [...]
> mælken/fløden/creme fraice'en skiller når man tilsætter
> den, og kan man redde en ret når først mælken er begyndt

Med mælk ved jeg ikke om det virker, men hvis du bruger
en mager creme fraiche erstatning (feks. Cheasy 9%),
så hjælper det i hvert fald nogle gange at røre noget
hvedemel i fraichen inden den kommes i den varme ret.
Om den kan reddes hvis det først er sket? Der bliver jeg
dig svar skyldig, men vil i øvrigt selv vældig gerne vide
om det kan lade sig gøre...

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 09-02-03 21:51

"Heidi" <xnospamx@adslhome.dk> wrote in message

> Med mælk ved jeg ikke om det virker, men hvis du bruger
> en mager creme fraiche erstatning (feks. Cheasy 9%),
> så hjælper det i hvert fald nogle gange at røre noget
> hvedemel i fraichen inden den kommes i den varme ret.

Det er faktisk også det samme, som Arla har gjort med deres nye
madlavningsfløde - den har de gjort så fedtfattig, at de har været nødt til
at tilsætte mel, så man kan bruge den som piskefløde til at "samle" sovsen
med. Det er de så også blevet kritiseret en del for ikke at fortælle (godt
nok), for det betyder jo så, at glutenallergikere ikke kan bruge den.

/Anne

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 09-02-03 21:59

Sun, 9 Feb 2003 21:51:08 +0100, skrev "Anne Lindholt Ottosen"
<anli@VAEKc.dk> :

> [...]
>at tilsætte mel, så man kan bruge den som piskefløde til at "samle" sovsen

Ja, og kaffefløden, der før var på 13 % er nu nede på 9 % (dog uden
tilsat hvedemel) !! Men den er efterhånden ikke særlig velegnet til
madlavning med den lave fedt%. Så hellere undvære fløden helt eller
bruge piskefløde i moderate mængder i stedet.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-03 12:35

"Anne Lindholt Ottosen" <anli@VAEKc.dk> wrote in message

> [...]
til
> at tilsætte mel, så man kan bruge den som piskefløde til at "samle" sovsen

Og så er der vel i virkeligheden mere tale om en jævning end om fløde. Og
det kan jo på mange måder være udmærket - men så er jeg enig med dig i at
Arla langt tydeligere burde fortælle, hvad de sælger.

vh
Jan

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 09-02-03 21:25

Sun, 9 Feb 2003 20:09:23 +0100, skrev "Jes Hansen"
<eq0y4q5qvpbfvv8tyylmwxj02@sneakemail.com> :

>Hvorfor sker der sommetider det, at sovsen/gryderetten skiller når man
>tilsætter mælk eller fløde. Jeg er godt klar over at det er fordi at
>fedtperlerne i mælken klumper sig sammen, men hvad får dem til at gøre det?

Så vidt jeg ved er det ikke fedtperlerne, der klumper sammen, men
derimod proteinet, der er i mælken (det koagulerer - stivner - når det
bliver varmt).
Min erfaring er, at jo magrere mælkeproduktet er, jo lettere har det
ved at skille.

For at undgå det, kan du - som en anden allerede har skrevet - røre
lidt hvedemel i mælken/kaffefløden/creme fraichen, før du tilsætter
til sovsen eller du kan varme den forsigtigt op med lidt af sovsen, så
den ikke får et "chok", når den kommer ned i den varme sovs.

Fra : Zarh

Dato : 09-02-03 21:37

Man kan smide 5-6 isterninger i sovsen når den skiller, det plejer at
afhjælpe problemet.

Fra : Bettina Madsen

Dato : 09-02-03 22:16

Gitte Sørensen wrote:
> [...]
> bliver varmt).
> Min erfaring er, at jo magrere mælkeproduktet er, jo lettere har det

Ja det er rigtigt at fedtet har betydning for i hvor høj grad et
mælkeprodukt har tilbøjelighed til at skille. Fedtet "ligger sig om"
proteinerne og medvirker til at de ikke kan koagulere ved opvarmning.
Derfor skiller piskefløde ikke ved opvarmning.

Bettina

Fra : R.K.Jorgensen

Dato : 10-02-03 12:48

Jes Hansen <eq0y4q5qvpbfvv8tyylmwxj02@sneakemail.com> wrote in message
> [...]
> tilsætter mælk eller fløde. Jeg er godt klar over at det er fordi at
> fedtperlerne i mælken klumper sig sammen, men hvad får dem til at gøre

Er det ikke et spørgsmål om surhedsgrad (PH- værdi) ? Hvis det er en "sur"
ret, er der en del af mælken (proteinet?) der koagulerer.

RKJ