græskar
Fra : Bente Brahtz

Dato : 09-02-03 15:43

Hej er der nogle der kan en rigtig gammel opskrift på syltede græskar--I
mine kogebøger findes opskrifter men ikke som min mor lavede dem

Med venlig hilsen Bente

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 10-02-03 05:35

"Bente Brahtz" <brahtz@image.dk> skrev i en meddelelse...

> Hej er der nogle der kan en rigtig gammel opskrift på syltede græskar--I
> mine kogebøger findes opskrifter men ikke som min mor lavede dem ..

Måske er understående opskrift den du søger ..?

Græskar:
1 kg renset græskar
½ kg sukker
2 dl eddike
2 dl vand
25 g hele ingefær el.
1 stang vanille
1 spsk. atamon

Græskarret skrælles og flækkes, kernerne fjernes og græskarret skæres i aflange stykker, sukker, eddike og vand koges sammen med
krydderierne og heri koges græskar stykkerne til de er klare, de kan koges af flere gange, så de er nemmere at få ens artet møre og
lægges i glas el. krukker efterhånden. Lagen koges op og hældes over græskarrene sammen med lidt atamon.
www.gamledanskeopskrifter.dk/page82.html

... Eller noget der ligner..! - Som her fra Frk. Jensens Kogebog (ca. 1901) ..

Græskar-Kompot:
Græskarret skrælles, udhules og skæres i ½ Tomme tykke skiver,
der atter udskæres i stykker af 2 Tommers Længde.
Til 2 Pund Græskar koges Sirup af ¾ Pægl Eddike og 1 Pund Melis.
Sammen med Græskarret, som maa koge, indtil det er klart, koges
15 Kvint hel Ingefær, som indbindes i en klar KLud.
Frugten optages, hvorefter Siruppen koges, til den er jævn; da hældes
den over.

... eller find selv på google- el. altavista.com .. (gamle madopskrifter).

--
Mvh.
Peter W. Bosse

-Søg på nettet, så er denne gruppe