Røræg i microovnen
Fra : Tom Frank

Dato : 08-02-03 09:33

Hej !!!

Jeg skal stå for morgenmaden til 10 personer i næste uge og da det er til en
fødselsdag har jeg tænkt mig at lave engelsk og dansk morgenmad. Problemet
er nu som jeg ser det at få lavet æg og bacon med pølser rimeligt hurtigt,
da det danske morgenbord kan forberedes dagen i forvejen og brødet købes
friskbagt.

I den forbindelse har jeg set at det kan lade sig gøre at lave røræg i
microovnen ( Det har jeg set i England at de gøre når fast food
restauranterne laver morgenmad ). Er der nogen som kan give nogle tips eller
opskrifter på det og evt. om det er kulinarisk på højde med det man laver på
pande.

/Tom

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-02-03 09:41

Tom Frank wrote:
> Er der nogen som kan give nogle
> tips eller opskrifter på det og evt. om det er kulinarisk på højde
> med det man laver på pande.

....personligt ville jeg nok lave det i en gryde - for at sikre, at det
blev varmet ensartet igennem (på grund af salmonella-risikoen)...
Hans

Fra : H3nrik V!

Dato : 08-02-03 14:34

"Hans Paulin" <his@it.dk> wrote in message news:b22fos$cbl$1@sunsite.dk

> ...personligt ville jeg nok lave det i en gryde - for at sikre, at det
> blev varmet ensartet igennem (på grund af salmonella-risikoen)...

Det kan løses ved at købe pasteuriseret æg, hvilket jeg i øvrigt varmt kan
anbefale når man skal lave røræg til mange - jeg har været med til at lave
til omkring 70 mennesker - det var bare lige to dunke á 10 ltr... :)

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Padmé

Dato : 08-02-03 10:35

Hey.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre, hvad du betegner en god dansk
morgenmad som?

Padmé

Fra : Tom Frank

Dato : 10-02-03 09:50

Jeg forstår ved et god dansk morgenmads bord som, rundstykker, diverse typer
brød, ost, marmelade, pålæg af diverse slags som spegepølse, rullepølse,
kornflaks, hård/blød kogt æg, juice, kaffe/te mm.

Hvis du mener at alt ikke kan laves i forvejen mente jeg selvfølgelig ikke
at sådan ting som kaffe/te og æg kan laves i forvejen. Men det er det som er
nemmeste at forbedre mens man spiser.

Den samme synes jeg ikke gælder ved at lave bacon og æg. Det er ligesom at
de hører sammen.

/Tom

Fra : Padmé

Dato : 10-02-03 17:37

> [...]
> brød, ost, marmelade, pålæg af diverse slags som spegepølse, rullepølse,
> kornflaks, hård/blød kogt æg, juice, kaffe/te mm.

Lyder lækkert. Var blot lidt nysgerrig efter hvad du ville servere. :)

Padmé

Fra : Mulle's mor

Dato : 08-02-03 11:10

<klip>
[...]

</klip>

Jeg har aldrig prøvet selv, men har denne (ældre) opskrift:

Røræg 1 person
2 mellemstore æg
2 spsk. mælk
salt og peber
2 tsk. smør

Pisk æg og mælt let sammen, tilsat salt og peber efter smag og hæld det i en
lille skål.

Tilsæt smør og sæt skålen i ovnen 1½-2 minutter ved 100%, til ægget er
næsten stift. Rør rundt to gange under tilberedningen.

Lad retten hvile 1 minut før servering.

(Fra bogen "Nem madlavning i mikroovnen 1986)

--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Villy Erichsen

Dato : 08-02-03 15:57

Mulle's mor wrote:

> [...]
>
> Tilsæt smør og sæt skålen i ovnen 1*-2 minutter ved 100%, til ægget er
> næsten stift. Rør rundt to gange under tilberedningen.

Jeg har prøvet tilsvarende mange gange - dog smelter jeg smøret først i
mikroovnen.
1 æg pr. person er nok - når der også serveres bacon og pølser, rundstykker
m.v. (halver mængden af mælk og smør)

En mikroovn varmer med "mikrobølger" der varmer jævnt igennem hele laget -
modsat en gryde der varmer fra bunden og dermed i lag. (jvf. et andet indlæg).
Pasteuriserede æg er varmebehandlet - men slet ikke i den grad som røræg - så
ville de jo være stivenede og uanvendelige.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-02-03 12:08

Hej Tom,

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> wrote in

> restauranterne laver morgenmad ). Er der nogen som kan give nogle tips
> eller opskrifter på det og evt. om det er kulinarisk på højde med det
> man laver på pande.

Nu har du jo fået en opskrift.

Så vil jeg da sige at vi altid laver det i micro'en, også selv om det bare
er til to. Det er meget nemmere - og så steger bacon og pølser fint på
panden imens. Smagsmæssigt/kulinarisk er der ikke nogen forskel syntes jeg,
faktisk bliver det lidt pænere at se på (igen subjektivt) fordi der ikke
kommer sort eller andet fra panden.

** Lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 16-02-03 13:27

Lars Knudsen wrote:
> faktisk bliver det lidt pænere at se på (igen
> subjektivt) fordi der ikke kommer sort eller andet fra panden.

....man kan osse bruge en gryde...
Hans