Mad til studerende?
Fra : MP Jakobsen

Dato : 07-02-03 12:43

Jeg er studerende. Jeg kan godt lide god mad. Har ikke mange penge. Er der
nogen der har nogle gode idéer til noget billigt og nemt mad? Evt.et link
til en hjemmeside med gode, billige opksrifter?

Tak for hjælpen
MP

Fra : Jimmy

Dato : 07-02-03 12:52

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> wrote in message
> Jeg er studerende. Jeg kan godt lide god mad. Har ikke mange penge. Er der
> nogen der har nogle gode idéer til noget billigt og nemt mad? Evt.et link
> til en hjemmeside med gode, billige opksrifter?

Klassikeren - Skruer/Spagetti og Heinz.

Alternativt: http://www.so.dk/mad_og_vin

Mvh
Jimmy

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 07-02-03 13:14

MP Jakobsen wrote:
> Jeg er studerende. Jeg kan godt lide god mad. Har ikke mange penge.
> Er der nogen der har nogle gode idéer til noget billigt og nemt mad?

Jeg kan altid anbefale en god omgang wok-ret (kan tilberedes på
almindelig stegepande).
Ingredienserne kan købes meget billigt, det gælder bare om at lede og
købe de rigtige steder.

Følgende kan købes i enhver "thai-forretning" eller "asian market" med
respekt for sig selv:

Østers-soya
Ægnudler
(jasmin)Ris

og det til rigtig billige penge - ris kan købes i store sække.

Grøntsager kan skaffes billigt i et større grøntmarked, eller den lokale
grønthandler:

Løg
Kina- eller hvidkål
Peberfrugter
Gulerødder
Hvidløg

Min fattigrøvs-wok-ret tilberedes som følger:

---

Tag en kylling - de kan tit købes på tilbud - parter, og flå skindet af.
Kog stykkerne, til kødet kan pilles af.

Hak løg og hvidløg groft og svits dem på panden med en smule
østers-soya.
Kom kødet herpå og gennemsteg det.

Peberfrugter, gulerødder og kål skæres i strimler af passende størrelse.
Disse kommes på panden med det gennemstegte kød, og svitses så de er
tilpas varme, men stadig sprøde.

Undervejs tilsættes østers-soya og eventuelt lidt cayenne-peber (man kan
også bruge fint hakkede chilipebre) efter behov.

Risene er i mellemtiden kogt færdig.

Som en lille variation kan man også opbløde nudler i vand og stege dem
sammen med kød og grønt.

---

Generelt gælder det om at styre uden om Kvickly, Brugsen og lignende
dyre steder; prøv Netto, Alta, Aldi eller lignende - den lokale
"indvandrer-biks" har også tid gode, spændende og billige varer.

Endvidere kan det anbefales at købe stort ind, så det rækker til længere
tid. Det er også en økonomisk fordel at være to om indkøb og madlavning.

Desuden kan jeg varmt anbefale dig at bage dit eget brød - det er nemt,
smager godt og billigt - du kan nemt spare mange penge herved.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Iggy

Dato : 07-02-03 16:51

Hej MP

Her et link til bageopskrifter. jeg plejer selv at bruge bageopskrifterne på
denne side og de er nemme, billige og gode.
http://www.lisoe.dk/opskrifter/menu.htm

Fra : Morten Juel

Dato : 08-02-03 00:19

Køb karolines nye kogebog der bare hedder "mad" der er nogle rigtigt lækre
opskrifter i der ikke koster en bondegård !

Morten --- http://StarChild.dk **som er studerende, men som også elsker god
mad **
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : sune vuorela

Dato : 08-02-03 01:52

On Fri, 7 Feb 2003 12:43:04 +0100, "MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> wrote:

>Jeg er studerende. Jeg kan godt lide god mad. Har ikke mange penge. Er der
>nogen der har nogle gode idéer til noget billigt og nemt mad? Evt.et link
>til en hjemmeside med gode, billige opksrifter?

i min lokale superbest har de af og til tilbud på en pose hele
kyllingelår (dem der går helt op til ryggen). sådan 8-10 stk for 30
kroner.

I et fad med sådan en - tag passende mængde store kartofler - halver
dem og put dem i fadet også. drys med oregano, salt, peber, paprika -
både fuglen og kartoflerne. Man kan også putte et rødløg eller
champignoner eller andet - og så lige ca 45 minutter i ovnen.

Spises med f.eks. ketchup - eller en go' sovs i weekenden

pris: max 10,-

--
Sune