Ost uden osteløbe?
Fra : Hans Paulin

Dato : 07-02-03 01:54

....er der nogen (veganere eller andre) hér, der ved hvor jeg evt. kan
købe subjektet?

....jeg bor uden for Sønderborg, og har mulighed for at handle i Kvickly,
Netto, Aldi, Føtex og Helsekost...

....Helsekosts subjekt har jeg prøvet for nogen år siden, men syntes ikke
den var helt så spændende...
Hans

Fra : Knud Soerensen

Dato : 09-02-03 02:11

Hej

Er der en bestemt grund til at det skal være uden osteløbe ?

Jeg er selv vegetar og spiser derfor ikke oste med
animalsk osteløbe.

med der findes også mikrobiologisk og vegetarisk osteløbe.

Problemet er at de fleste danske oste producenter ikke
skriver hvilke type løbe de bruger, udenlanske er bedere til dette.

Selv køber jeg selv en økologisk ost med vegetabilsk osteløbe
i salling super, men jeg ved at super brugsen også har den.

Ost helt uden oseløbe er der hvis kun smøroste.
Med her skal man som vegetar passe på ikke at få en med galentine.
Her køber jeg selv cheasy.

Knud Sørensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-02-03 11:34

Knud Soerensen wrote:
> Hej
>
> Er der en bestemt grund til at det skal være uden osteløbe ?

....hey!...fedt., at der er hul igennem

....grunden til, at jeg ville være fri for osteløbe er, at jeg vil undgå
kalvemave-enzymer, som jeg var overbevist om dannede grundlaget for
osteløben...

> Jeg er selv vegetar og spiser derfor ikke oste med
> animalsk osteløbe.

....det var akkurat dét, jeg ville undgå

> med der findes også mikrobiologisk og vegetarisk osteløbe.

....jeg troede, at man kun brugte alternativ osteløbe i fx. Helsekosts
lidt mindre spændende ost...

> Problemet er at de fleste danske oste producenter ikke
> skriver hvilke type løbe de bruger, udenlanske er bedere til dette.

....jeg har udelukkende set, at der står "osteløbe" på - ingen
specifikation...

> [...]

> Ost helt uden oseløbe er der hvis kun smøroste.
> Med her skal man som vegetar passe på ikke at få en med galentine.

....jup!

> Her køber jeg selv cheasy.

....jeg har netop købt Cheasy i lang tid - men var overbevist om, at
osteløben bestod af kalvemaveenzymer...

....forholder det sig ikke sådan?

....det ville da være utroligt dejligt, hvis det ikke var tilfældet
Hans

Fra : Knud Soerensen

Dato : 09-02-03 14:22

On Sun, 09 Feb 2003 11:33:38 +0100, Hans Paulin wrote:

> ...hey!...fedt., at der er hul igennem
>
> ...grunden til, at jeg ville være fri for osteløbe er, at jeg vil undgå
> kalvemave-enzymer, som jeg var overbevist om dannede grundlaget for
> osteløben...

ja, Det er enzymet man bruger i animalsk osteløbe.

> ...det var akkurat dét, jeg ville undgå

> ...jeg troede, at man kun brugte alternativ osteløbe i fx. Helsekosts
> lidt mindre spændende ost...

Min erfaring at ostene kan være spændende nok, med der er stor
forskel på hvilke oste helsekost butikker har.

Mange almindelig oste bruger også altenative osteløber men
de skriver det bare ikke på.
se http://www.vegetaren.dk/ost.htm

Selv har jeg prøvet at få min lokale alta butik til
at købe oste hjem hvor det står hvilke type osteløbe der
er brugt, men uden held.

De fik dog skaffet en liste fra arla med oste uden animalsk osteløbe.

Med jeg vil heller støtte de producenter, der skriver hvilke
osteløbe de bruger ved at købe deres produkter.

> [...]
> specifikation...

> ...jup!

> ...jeg har netop købt Cheasy i lang tid - men var overbevist om, at

Her snakker jeg om cheasy smøreost IKKE skæreosten.

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-02-03 15:06

Knud Soerensen wrote:

> Min erfaring at ostene kan være spændende nok, med der er stor
> forskel på hvilke oste helsekost butikker har.

....må prøve igen - ka være, de har fået noget mere spændende...

> Mange almindelig oste bruger også altenative osteløber men
> de skriver det bare ikke på.
> se http://www.vegetaren.dk/ost.htm

....fedt link - printer det hele ud, til jeg skal ud at købe ind igen...

> Her snakker jeg om cheasy smøreost IKKE skæreosten.

....ups - så dropper jeg den...

Af hjertet tak
Hans

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-02-03 11:48

On Sun, 09 Feb 2003 02:11:19 +0100, Knud Soerensen
<nospam@all-technology.com> wrote:

>Hej
>
>Er der en bestemt grund til at det skal være uden osteløbe ?
>
>Jeg er selv vegetar og spiser derfor ikke oste med
>animalsk osteløbe.

Undskyld jeg blander mig, men hvad er forklaringen på, at du kan
indtage animalske mælkeprodukter, men ikke animalsk osteløbe - er det
ikke lidt selvmodsigende?

Lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 10-02-03 12:08

Lars Jensen wrote:

> Undskyld jeg blander mig, men hvad er forklaringen på, at du kan
> indtage animalske mælkeprodukter, men ikke animalsk osteløbe - er det
> ikke lidt selvmodsigende?

....man behøver jo ikke at slå køerne ihjel for at få mælken - modsat
kalvemave-enzymerne, hvor man slår kalvene ihjel
Hans

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-02-03 13:10

On Mon, 10 Feb 2003 12:08:11 +0100, "Hans Paulin" <his@it.dk> wrote:

>...man behøver jo ikke at slå køerne ihjel for at få mælken - modsat
>kalvemave-enzymerne, hvor man slår kalvene ihjel

Okay, så det afgørende er, om man slår ihjel for at få noget at spise
- og ikke om man udnytter dyr unaturligt i årevis for at opnå det
samme resultat?
Det lyder lidt dobbeltmoralsk i mine ører - ikke mindst når grunden
til, at det fortsat kan betale sig at bruge animalsk osteløbe skyldes
en overproduktion af kalve. Og overproduktionen af kalve skyldes
behovet for mælk til bl.a. ostefremstilling.

Lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 10-02-03 13:28

Lars Jensen wrote:

> Okay, så det afgørende er, om man slår ihjel for at få noget at spise

....for en vegetar, ja...

> - og ikke om man udnytter dyr unaturligt i årevis for at opnå det
> samme resultat?

....hvilket "samme resultat"?

....personligt synes jeg det er "værre" at slå et dyr ihjel end at
"udnytte dyr unaturligt i årevis" - men på den anden side er det jo et
personligt valg man træffer - og man kan jo som vegetar bare gå et
skridt videre og blive veganer, hvis man ikke kan holde tanken ud om
"man udnytter dyr unaturligt i årevis" - been there - done that...

....min nabo har 20 - 30 beskidte køer gående rundt på sin mark, og det
er da ikke noget opløftende syn...

> [...]
> en overproduktion af kalve. Og overproduktionen af kalve skyldes
> behovet for mælk til bl.a. ostefremstilling.

....for min skyld måtte de nævnte kalve gerne få lov til at dø af
alderdom...

....jeg spurgte i sin tid min far, der var vokset op på landet, om det
var nødvendigt for køer at få kalve for at give mælk, hvortil han
svarede, at det var det ikke - men jeg har hørt begge versioner...

....hvis det virkeligt er tilfældet, at køerne skal kælve for at give
mælk, vil jeg gerne give afkald på min ost...
Hans

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-02-03 22:55

On Mon, 10 Feb 2003 13:28:20 +0100, "Hans Paulin" <his@it.dk> wrote:

>...for en vegetar, ja...

>...hvilket "samme resultat"?

at få noget at spise

>...min nabo har 20 - 30 beskidte køer gående rundt på sin mark, og det
>er da ikke noget opløftende syn...

Ja, det er også for dårligt, at de ikke kan vaske sig

>...for min skyld måtte de nævnte kalve gerne få lov til at dø af
>alderdom...

Hvis de skulle det ville din ost blive meget dyrere fordi
mælkeproduktionen ville blive mere urentabel.

>...jeg spurgte i sin tid min far, der var vokset op på landet, om det
>var nødvendigt for køer at få kalve for at give mælk, hvortil han
>svarede, at det var det ikke - men jeg har hørt begge versioner...

Her er Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskoles version, hvor du
kan se sammenhængen mellem kælving og mælkeproduktion:

http://www.dvjb.kvl.dk/bioinfo/nyhedsbreve/maelkefig.htm

>...hvis det virkeligt er tilfældet, at køerne skal kælve for at give
>mælk, vil jeg gerne give afkald på min ost...

gælder det også alle andre mælkeprodukter samt lædermøbler, skindsko
og pelskraver? (der ryger jo også gerne et dyr i den forbindelse

Lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-02-03 00:29

Lars Jensen wrote:

> Ja, det er også for dårligt, at de ikke kan vaske sig

....jeg synes bare, det er et trist syn at se på - hvis man sammenligner
med dyr, som får lov til at leve i den fri natur...

> Hvis de skulle det ville din ost blive meget dyrere fordi
> mælkeproduktionen ville blive mere urentabel.

....det er da i orden - mange af de økologiske ting, jeg køber, er da
osse hammerdyre...

> http://www.dvjb.kvl.dk/bioinfo/nyhedsbreve/maelkefig.htm

....jeg synes ikke, at man kan slutte ud af koordinatsystemet, at køer
*ingen* mælk gir så og så lang tid efter kælvningen...

....måske en reduceret mængde - hvad ved jeg...

> gælder det også alle andre mælkeprodukter

....jeg spiser / drikker ikke andre mælkeprodukter...

> samt lædermøbler

....jeg køber ikke lædermøbler...

> , skindsko

....bruger ikke skindsko - kun (løbe)sko af kunststof (som er meget
varmere / lettere end læder)...

> og pelskraver? (der ryger jo også gerne et dyr i den forbindelse

....jeg bruger hverken pels eller lædertøj - en dynejakke er både
lettere, varmere og billigere...

....køber heller ikke æg, da jeg synes det er for uestetisk - samt at der
er for store krav til hygiejnen (på grund af risikoen salmonella)

....æg kan - fx. til pandekager - erstattes med en skefuld hørfrø med
lidt kogende vand over...
Hans

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-02-03 22:10

Hans Paulin skrev:

> ....jeg bor uden for Sønderborg, og har mulighed for at handle i Kvickly,
> Netto, Aldi, Føtex og Helsekost...

Naturmælk ved Tinglev (http://www.naturmaelk.dk/) laver en rigtig god
ost de kalder GouDan. Den *kan* fås med vegetabilsk osteløbe -- dvs.
den laves også med almindelig osteløbe. Den kan vist købes i Kvickly,
men ellers er der jo ikke så langt til Tinglev fra Sønderborg.
Mejeriet har en lille butik, men den åbner vist først sidst på
eftermiddagen.

Ikke mange km. fra Naturmælk ligger gartneriet Bigaard
(http://www.bigaard.dk), som producerer nogle virkeligt gode
økologiske grønsager -- både pris og kvalitet er noget helt andet end
det man møder i f.eks. Kvickly eller andre supermarkeder. Har du
handlet øko-grønt på markedet i Sønderborg, kender du sikkert deres
varer.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-02-03 23:35

Jakob Bock wrote:

> Naturmælk ved Tinglev (http://www.naturmaelk.dk/) laver en rigtig god
> ost de kalder GouDan. Den *kan* fås med vegetabilsk osteløbe -- dvs.
> den laves også med almindelig osteløbe. Den kan vist købes i Kvickly

....er noteret

> [...]
> økologiske grønsager -- både pris og kvalitet er noget helt andet end
> det man møder i f.eks. Kvickly eller andre supermarkeder.

....jeg mener, vi har været derovre for en del år siden...

> Har du
> handlet øko-grønt på markedet i Sønderborg, kender du sikkert deres
> varer.

....en overgang købte jeg *alt* dér

Tak for svaret!
Hans

Fra : Scorpmoon

Dato : 10-02-03 05:59

Hvad er osteløbe i grunden? Jeg forstår det som at være hvad kakaosmør er
for chokolade, men hvad består det af, og hvordan produceres det?

Fra : Hans Paulin

Dato : 10-02-03 11:53

Scorpmoon wrote:
> Hvad er osteløbe i grunden? Jeg forstår det som at være hvad
> kakaosmør er for chokolade, men hvad består det af, og hvordan
> produceres det?

....jeg ved bare, at det som udgangspunkt er enzymer, der er udvundet af
kalvemaver...

....man kan dog bruge vegetabilske alternativer...
Hans