Den franske kasse
Fra : julius

Dato : 06-02-03 20:22

Hejsa...

Er der nogen der har erfaringer med den franske kasse? Svarer kvaliteten til
den høje pris? Hvor friske er varerne?

Hilsen og tak fra
Katrin

Fra : crema

Dato : 09-02-03 20:31

Jeg har ikke prøvet den franske kasse, men jeg kender lidt til firmaet og
deres kvalitet på den fisk, de modtager fra Frankrig fra min
arbejdssituation.
Varerne kommer fra Paris torsdag formiddag og bliver pakket og sendt ud
samme dag. Kvaliteten på fisken fejler ikke noget, og jeg ved at du skal
lede længe for at finde danske fisk med samme gode kvalitet. Udover fisken
har jeg prøvet deres kyllinger og ænder fra Bressé. Det er varer som vil
noget.Smagen og kødkonsistensen er optimal (fast og saftig)
Du skal prøve, så kan du jo melde tilbage om det svarede til dine
forventninger og se om du kan finde varer af samme kvalitet/pris hos dit
lokale "marked".

Henrik

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-02-03 21:03

crema <crema@business.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e46ad7b$0$11067$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> samme dag. Kvaliteten på fisken fejler ikke noget, og jeg ved at du skal
> lede længe for at finde danske fisk med samme gode kvalitet.

Har du fundet en fiskehandler, der henter på auktion dgl. og behandler det
fornuftig, får
du ikke bedre kvalitet, hvis du ikke vil fange det selv eller hente på
havnen.
Mvh,
Ole

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-03 12:43

"crema" <crema@business.tele.dk> wrote in message

> samme dag. Kvaliteten på fisken fejler ikke noget, og jeg ved at du skal
> lede længe for at finde danske fisk med samme gode kvalitet.

Så har du godt nok ledt de forkerte steder. Hvis varene kommer fra Paris
torsdag formiddag og pakkes og sendes ud samme dag, er de vel typisk først
klar hos kunden til brug fredag aften. Og ankommer de fra Paris torsdag
formiddag er de alletidligst landet onsdag morgen (og en stor del af fiskene
i frankrig bliver leveret af bl.a. danske fiskere). Det er ikke hvad jeg
kalder frisk fisk. Men der findes glimrende initiativer i danmark - bl.a.
kan du få tilsendt de herligste fisk fra Skagen (selvom de godt nok bliver
pakket i Strandby - men købt på auktionen i Skagen).

> har jeg prøvet deres kyllinger og ænder fra Bressé. Det er varer som vil
> noget.Smagen og kødkonsistensen er optimal (fast og saftig)

De er formidable! Men specielt kyllinger fra Bresse regnes vel også for
verdens bedste (især af franskmændene - måske amerikanerne ville mumle et
eller andet om Kentucky

vh
Jan

Fra : crema

Dato : 10-02-03 19:44

Nu har alderen fra fangstdato ikke rigtig nogen betydning på fisk.
Behandlingen af produktet er langt mere vigtig. Fisk som er landet til et
marked (det franske og andre kræsne kunder) bliver fanget og behandlet langt
mere skånsomt end den fisk, der leveres til de danske middagsborde købt på
auktioner i Jylland.Sålænge fisken ikke udtørrer pga. mangelfuld isning og
fisk der er iset korrekt under transporten har jeg ikke nået imod er 2 - 4
dage gammel.
Den har stadig en væsentlig bedre kvalitet. Okay vi kan godt finde en god
kvalitet i Danmark, men der er ingen som vil betale for den, så den bliver
pakket til søs og leveret til kunderne i Sydeuropa.
Det er rigtigt at der nu findes firmaer, som lancerer frisk fisk over
nettet. De skal pleje deres kunder, så kvaliteten bør være ok.
Jeg har tilgengæld mødt nogle af de fiskegrosister, der levere til
netsælgerne - og det var ikke rare sager jeg så.
Men jeg vil godt spørge, om hvor som i virkeligheden har smagt en frisk
fisk?
Henrik

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-02-03 22:02

crema <crema@business.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e47f3cd$0$11077$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> netsælgerne - og det var ikke rare sager jeg så.
> Men jeg vil godt spørge, om hvor som i virkeligheden har smagt en frisk

Jeg synes du tager fejl og at du generaliserer lovligt meget.
"det franske og andre kræsne..." versus "danske middagsborde købt på
auktioner i Jylland"
Fisk _skal_være meget frisk eller nedkøles/fryses omgående for at være en
delikatesse. Så en
tur fra havet til det pågældende sted i Frankrig, pakning, forsendelse til
DK og distribution i DK
kan ikke undgå at gå ud over kvaliteten uanset omhuen i behandlingen. Få
timer kan gøre en forskel,
i fiskekød starter nedbrydningen straks ved fangsten og en spotless
behandling er et must.

Når det er sagt, skal jeg være den første til at indrømme at en del af den
fisk der tilbydes forbrugeren
her i Danmark er af en kvalitet, jeg af frygt for retsforfølgelse end ikke
tør beskrive.

Men, som tidligere nævnt, der findes rigtig gode fiskehandlere, og finder
man en af dem, kan man
ikke få det bedre med mindre man selv henter ( i vandet eller på havnen)

Og jo, som tidligere mangeårig lystfisker har jeg smagt _helt_ frisk fisk
adskillige gange, tilberedt
10 min til 1 time efter fangst. Og har man prøvet fisk på den måde, bliver
man kræsen.
Her i Odense har jeg personligt kendskab til 1 (een) lille forretning, der
leverer varen og tre
store, der ikke gør, hvor stanken fra dyret da jeg kom hjem med det gjorde
at jeg kylede det ud.

Og så er friskheden i sig selv ikke nok. Har eks. en bæk- eller regnbueørred
( hvad er forøvrigt en
"bækforel"??? : - en elendig dambrugsefterligning af en regnbueørred) levet
for tæt på udløbet fra et
dambrug, er den af væsentlig ringere kvalitet end en, der har levet blot 50
m. længere opstrøms. Jeg blev
nærmest chokeret over forskellen da jeg første gang samtidigt hjemtog to
bækørreder fanget
under nævnte forskellige forhold. Kender du duften af frisk havluft versus
stanken fra en minkfarm,
forstår hvad jeg mener - og så grel er forskellen virkeligt.

Og en væsentlig del af disse elendige dambrugsørreder sælges til syden - så
meget for din påstand om at den
gode kvalitet leveres til sydeuropa.

Mvh
Ole, der engang oplevede en "Touristauktion" i fiskeauktionen i
Thorsminde....Touristerne var
levende, fiskene var virkelig døde.....

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-02-03 18:33

> Nu har alderen fra fangstdato ikke rigtig nogen betydning på fisk.

Det er jeg ikke enig i - og kan, hvis du insisterer endda bevise det. Der
sker en enzymatisk nedbrydning i fiskekødet, der starter i samme øjeblik
fisken hives op af vandet.
Jeg var på et tidspunkt på Nordsøcentret med et fagligt selskab
(kemilærere), hvor vi fik en klokkeklar dokumentation for at dette skete -
uanset hvad man gjorde ved fisken.
Noget af det mere interessante var faktisk, at denne nedbrydning skete
selvom fisken var levende - så den var i gang også hos de sprællevende
rødspætter hos fiskehandleren. Forklaringen fra biologer og bromatologer var
at stress var af stor betydning. Således kunne man påvise at fisk i
hyttefade var omtrent på samme stade som vilde fisk (her fladfisk) der var
slagtet umiddelbart efter fangst og iset.
Så en ubrudt kølekæde er et must - men uanset denne, var der tale om et
kvalitetstab. Der var dog enkelte undtagelser - bl.a. skulle skrubber (føj!)
og pighvar faktisk vinde ved en lille modning.

> [...]
> fisk der er iset korrekt under transporten har jeg ikke nået imod er 2 - 4

Jeg nægter at æde så gammel fisk! 2 dage måske, men 4: Nix!

> Den har stadig en væsentlig bedre kvalitet. Okay vi kan godt finde en god
> kvalitet i Danmark, men der er ingen som vil betale for den, så den bliver
> pakket til søs og leveret til kunderne i Sydeuropa.

Nå nå, vores lokale fiskevogn leverer da normalt fremragende fisk. Jeg kan
beklage prisen - men kvaliteten er OK.
Men måske ved man godt at de gamle fisk ikke kan sælges heroppe - så dem
sender vi til København

> [...]
> Jeg har tilgengæld mødt nogle af de fiskegrosister, der levere til
> netsælgerne - og det var ikke rare sager jeg så.

En så generel udtalelse er ikke let at afvise - jeg referede til de fisk,
der sælges fra Skagen og som har været ret kraftigt eksponeret i medierne,
og jeg kan love dig at der kun er tale om absolut prima kvalitet (jeg er har
ingen interesser i branchen - jeg arbejder med IT).

> Men jeg vil godt spørge, om hvor som i virkeligheden har smagt en frisk
> fisk?

Jeg spiser tit fisk - og den er altid frisk.
I min ungdom havde jeg en jolle og suplerede min fattige hyre som lærer med
lidt garnfiskeri.

vh
Jan

Fra : julius

Dato : 18-02-03 21:00

Hej har nu prøvet 2 leveringer fra den franske kasse og jeg synes ikke det
var superkvalitet - men alligevel god.
Fisken og vagtlerne som jeg fik leveret natten til den 14.02. var allerede
fanget/slagtet den 11.02. og fisken var ikke pakket ned med is. De
medleverede urter (et bundt basilikum) var allerede lidt indtørret da jeg
åbnede kassen og det hjalp ikke at stille dem i vand. Salaten var derimod
meget frisk og af bedre kvalitet end den salat man finder i butikkkerne her
i danmark.

Hilsen fra
Katrin

d. 06/02/03 20:22 skrev julius på greencat@post7.tele.dk i artiklen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-02-03 17:09

"julius" <greencat@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
allerede
> fanget/slagtet den 11.02. og fisken var ikke pakket ned med is. De

Så vil jeg hævde at fisken ikke havde klaret en fødevarekontrol.

Den bør ikke blive ret meget over 2 grader. Alm. køleskabstemperatur er
iflg. mine kilder slet ikke koldt nok til fisk.

vh
Jan

Fra : crema

Dato : 19-02-03 17:26

Det er nu kedeligt at høre at fisken ikke var pakket med is. Smeltende is
(0°)er en forudsætning for kunne holde kvaliteten.
Fødevarekontrollen handler desværre kun hvis produktet er uanvendeligt til
menneskeføde. Der udføres ikke kvalitetskontrol. Det kvalitetsudvalg, der
skulle have været igang under Ritt Bjerregård med Claus Meyer som formand er
sparet væk af den nuværende regering. Så havde der været noget ved at
kontrollere fødevarer.
Mht til fiskens pakning skal jeg lade det gå videre til virksomheden, men
jeg ved det er svært at finde en pakkeform, der tillader at fiskens kvalitet
opretholdes ved lave temperaturer, mens grøntsager opbevares for dem en
passende temperatur.