Vegetar-lasagne?
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-02-03 21:46

Hej!

Jeg skal have nogle venner på besøg og de er sørme vegetarer = intet rødt kød og
bernaise-sauce :(

Anyway, jeg overvejede at lave en vegetar-lasagne da det er noget man kan lave
det meste af i forvejen og dermed slipper jeg for at stå alt for lang tid i
køkkenet når de er her.

Har i en (eller flere) gode opskrifter på vegetar-lasagne jeg kan blive
anbefalet? Her i gruppen eller som links er fino med mig :)

Pft!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"If it's got tits or wheels it'll break your heart"

Fra : Pia J

Dato : 04-02-03 21:49

Jeg har en hvor fyldet er spinat m.m. og "bechamelsovsen" er en
champignonsovs, som jeg i øvrigt bruger i alm. lasagne. Hvis det er
interessant, vil jeg begynde at taste i morgen...

:Pia

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-02-03 22:22

hej!

Pia J wrote:

> Jeg har en hvor fyldet er spinat m.m. og "bechamelsovsen" er en
> champignonsovs, som jeg i øvrigt bruger i alm. lasagne. Hvis det er
> interessant, vil jeg begynde at taste i morgen...

Det lyder afgjort interessant. Send den venligst i min retning :)

Jeg havde regnet med at handle i morgen formiddag. Kan du nå at taste den ind?

Fra : Pia J

Dato : 05-02-03 09:05

Jeg aner ikke hvor stor denne portion er da jeg altid sjusser med
ingredienserne - min fornemmelse er, at du godt kan fordoble den...

SPINATLASAGNE

8 plader fuldkornslasagne
250 g champignon
1½ dl bouillon (grønsags naturligvis)
soya

800 g spinat (kan også være frossen)
1 tsk muskat
350 g feta el. ½ revet ost/½ hytteost
salt, peber

ost til gratinering

Steg champ i smør ca. 10 min
tilsæt bouillon, småkog under låg 5 min
smag til med soya
blendes

kog spinaten 6-8 min
smag til med muskat (og smør)
bland ost i
smag til med salt og peber (meget peber)

smør et ovnfast fad
spinat i bunden
4 plader
champ.sovs
spinat
plader
champ
revet ost

200 grader i 35-40 min

serveres med lune flutes og salat

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-02-03 09:37

Hej!

Pia J wrote:

> Jeg aner ikke hvor stor denne portion er da jeg altid sjusser med
> ingredienserne - min fornemmelse er, at du godt kan fordoble den...

Ok, tak for hjælpen!

Fra : Hauge

Dato : 04-02-03 22:04

Hejsa

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg skal have nogle venner på besøg og de er sørme vegetarer = intet rødt
kød og
> bernaise-sauce :(

Stakkels de mennesker, der har fravalgt sig rigtigt mad..

Mvh Hauge

Fra : ottesen

Dato : 04-02-03 22:57

"Hauge" <hauge@CUTtrutter.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
> kød og
>
> Stakkels de mennesker, der har fravalgt sig rigtigt mad..

Hmm...Levede som vegetar i ca. 3 måneder. Eller - spiste i hvert fald ikke
kød, men brugte dog mælkeprodukter..Ikke så meget af etiske grunde men mere
for, på en effektiv måde, at tvinge mig selv til lære at tilberede/spise
flere grøntsager. Blev positivt overrasket over meget lækker mad man kan
lave uden at bruge kød...Det er nok mere mht, til det ernæringsmæssige at
jeg er betænkelig.

/ottesen

Fra : Nanna D. R.

Dato : 05-02-03 12:46

"Hauge" <hauge@CUTtrutter.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
> kød og
>
> Stakkels de mennesker, der har fravalgt sig rigtigt mad..

Det kan jo være man har fravalgt denne mad af helbredsmæssige grunde!?!
Desuden er din påstand om at kødholdig mad er 'rigtig' mad noget sludder!

Nanna

Fra : Ole Stigaard

Dato : 05-02-03 14:14

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3E402697.D8254CB5@tdcadsl.dk...
> [...]
>
> Har i en (eller flere) gode opskrifter på vegetar-lasagne jeg kan blive
> anbefalet? Her i gruppen eller som links er fino med mig :)
Vi har flere gange lavet en fiskelasagne (hvis de da ikke ligefrem er veganere skulle det nok kunne spises
Opskriften er egentlig med røgettorsk men vi har brugt røget hellefisk (fiskehandleren på Holmbladsgade har tit nogle fraskårne ting
til billig penge). Resultatet er ikke så meget i familie med den traditionelle lasagne, men er ekstremt lækker. Især på andendagen,
når den røgede fiskesmag rigtig har bredt sig i hele retten. Er du interesseret, graver jeg gerne opskriften frem igen

--
Mvh Ole S

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-02-03 14:35

Ole Stigaard wrote:
> Vi har flere gange lavet en fiskelasagne (hvis de da ikke ligefrem er
> veganere skulle det nok kunne spises

....det er desværre en misforståelse

....vegetarer *som sådan* spiser ikke (fiske)kød...

....veganere indtar ikke mælkeprodukter (som udgangspunkt)...

....vær forsigtig med at servere fisk for en vegetar!

....just my 2 cent - he he...
Hans

Fra : Maria Pedersen

Dato : 05-02-03 16:06

"Hans Paulin" <his@it.dk> wrote in message news:b1r3se$1ns$1@sunsite.dk...

> ...vegetarer *som sådan* spiser ikke (fiske)kød...

Du har ret, er selv vegetar, og jeg spiser absolut ikke fisk eller fjerkræ
Et eller andet sted undrer det mig at når man som vegetar gør folk opmærksom
på at man ikke indtager kød, så siger de, ofte, "Jamen du spiser da vel fisk
og kylling!
-hmmm jamen pointen er jo netop at man ikke spiser kød, og rejer og kalkun
er altså også en kød.
Så findes der jo selvfølgelig kødspiser der ikke accepterer fisk som en kød,
fordi de ikke mener at fisk og skaldyr har følelser på samme måde som andre
dyr, men det err jo en helt anden diskution.
Men jeg vil gerne lige også slå fast at når en person siger at de er vegetar
så gå ud fra at det dækker alt kød også fisk og fjerkræ. Ellers er de nemlig
ikke vegetar.
> ...veganere indtar ikke mælkeprodukter (som udgangspunkt)...

Ja en vegeaner rører ikke noget animalsk, det svinger så helt fra ikke at
indtage animalske fødevarer til ikke at gå i læder, igen det afhænger jo af
motivet bag deres valg!

- og så lige et andet fif til jer der har vegetarer på besøg til middag.
Når I serverer sovs, så gør lige opmærksom på om den er tilberedt i svinets
eller koens sved, eller om den er lavet på grøntsager
Det er da rimlig nok at I laver den på kødsky, men lad være med at sige at i
accepterer folks valg hvis ikke også I gør opmærksom på at sovsen er
animalsk.
Nåh ja, og så også desserter med husblas i, bare for en god ordens skyld,
gør opmærksom på det, er sikker på at jeres vegetar venner nok selv skal
spørge, men fakta er jo at husblas er lavet af svin, for det meste, såå
hmmm, den går vel også hvis man har muslimske gæster på besøg.
Med venlig hilsen
Maria Pedersen

Fra : Ole Stigaard

Dato : 05-02-03 16:25

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse news:b1r3se$1ns$1@sunsite.dk...

> ...det er desværre en misforståelse
....Men sjovt nok kender jeg ingen vegetarer, som ikke selv siger: "Jeg er vegetar, men jeg spiser dog fisk, æg og
mælkeprodukter" -enkelte ikke alle tre ting, men alligevel.
Hvis jeg som "ikke kødspiser" sagde: "Jeg er pseudo-vegetar", ville de fleste ikke forstå, hvad jeg mente, heller ikke "rigtige"
vegetarer.
Begrebet vegetar bliver rigtig nok brugt lidt misvisende i DK. Jeg valgte den "populære" fortolkning af begrebet og tog så vidt jeg
husker også forbehold for ikke-fiskespisende.

Kim skrev rent faktisk:

....sørme vegetarer = intet rødt kød ...

Det efterlader ikke mig med et indtryk af at han har brugt det "korrekte" vegetarbegreb, men snarere det "populære".

--
Mvh Ole S,
som ikke er vegetar, veganer eller hysterisk. Jeg spiser bare ikke kød, men gerne fisk, mælkeprodukter og æg

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-02-03 00:14

Ole Stigaard wrote:
> sjovt nok kender jeg ingen vegetarer, som ikke selv siger:
> "Jeg er vegetar, men jeg spiser dog fisk, æg og mælkeprodukter"
> -enkelte ikke alle tre ting, men alligevel.

....man kan udmærket spise æg og drikke mælk som vegetar - det er kun
veganere, der ikke spiser og drikker dette
Hans

Fra : Ole Stigaard

Dato : 06-02-03 10:04

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse news:b1s5qq$quc$1@sunsite.dk...

> ...man kan udmærket spise æg og drikke mælk som vegetar - det er kun
> veganere, der ikke spiser og drikker dette

Se, det var jo netop det jeg fremførte, før jeg blev korrekset
Men der er lige så mange tolkninger af begrebet 'vegetar', som der er vegetarer

--
Ole S

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-02-03 10:20

Ole Stigaard wrote:

> Se, det var jo netop det jeg fremførte, før jeg blev korrekset

Hej Ole

....jeg skrev:

"...vegetarer *som sådan* spiser ikke (fiske)kød..."

....altså "som udgangspunkt"...

....og når jeg skrev:

"vær forsigtig med at servere fisk for en vegetar!"

....så var det for at undgå, at Kim stod med en færdiglavet ret, som
gæsterne ikke kunne spise

....det var på *ingen* måde et forsøg på at korrekse dig - jeg gættede
blot på et problem i anmarch

....jeg har selv været vegetar ("skabsveganer") i 12 år - og kender den
pågældende situation
Hans

Fra : Jørgen Hess

Dato : 05-02-03 20:48

> [...]
>
> ...veganere indtar ikke mælkeprodukter (som udgangspunkt)...
>
> ...vær forsigtig med at servere fisk for en vegetar!

Så er der altså flere udgaver af begrebet vegetar:

En meget stor gruppe af vegetarer er japanere, burmesere (Der til
fælles har budismen som religion) her tror man på at sjælen på sin
rejse til største ophøjethed skal igennem mange (uendelig) stadier af
genfødsler.
Men ikke i fisk. Fisk har ingen sjæl og derfor kan japanere/burmesere
spise fisk.
mvh
Jørgen

Fra : ottesen

Dato : 05-02-03 21:46

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> wrote in message

> [...]
> genfødsler.
> Men ikke i fisk. Fisk har ingen sjæl og derfor kan japanere/burmesere

Det var da en spøjs undtagelse..(?) Hvis man nu mener at alle dyr har en
sjæl hvorfor så lige præcis ikke fisk? Hvad har de gjort?

/ottesen

Fra : Hauge

Dato : 05-02-03 21:52

Hejsa

"ottesen" <ottesenFJERN-DETTE@sol.dk> wrote in message
> Det var da en spøjs undtagelse..(?) Hvis man nu mener at alle dyr har en
> sjæl hvorfor så lige præcis ikke fisk? Hvad har de gjort?

De skriger ikke hvis de blir mishandlet (dobbeltmoral?)!!

Mvh Hauge

Fra : Maria Pedersen

Dato : 05-02-03 22:07

> De skriger ikke hvis de blir mishandlet (dobbeltmoral?)!!
>
> Mvh Hauge

Tror for nogle der siger at fisk ikke er "dyr" og ikke har en sjæl er fordi
man ikke just tager dem op og klapper dem og kæler med dem og sådan noget!
Men det er noget pjat, for et dyr er et dyr, og hvis man fravælger sig kød,
fordi det komemr fra noget der engang var levende og havde et hjerte, så
gælder det alså også fisk.

Og en vegetar er altså en der har fravalgt sig at spise kød, og også fisk,
uafhængig af motivet bag fravalget.
hilsen
Maria Pedersen

Fra : ottesen

Dato : 05-02-03 22:28

"Maria Pedersen" <mariaped@worldonline.dk> wrote in message

<KLIP>
> Og en vegetar er altså en der har fravalgt sig at spise kød, og også fisk,
> uafhængig af motivet bag fravalget.
> hilsen

tja..der er åbenbart forskellige definitioner...

/ottesen

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-02-03 00:07

ottesen wrote:

> tja..der er åbenbart forskellige definitioner...

....der er mange forskellige (afarter af) vegetarer

....i de kredse jeg kommer, har vi osse et begreb som vi kalder
"flødeskumsveganere" - veganere med "en sød tand" / hang til kager med
flødeskum
Hans

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-02-03 17:00

Hej!

Ole Stigaard wrote:

> Vi har flere gange lavet en fiskelasagne (hvis de da ikke ligefrem er
> veganere skulle det nok kunne spises

Jeg har netop talt med dem, og de spiser absolut ikke fisk

Men ellers, fiskelasagne er lækkert - helt enig :)