Kartoffelmos - Tilbehør
Fra : zcully

Dato : 04-02-03 17:32

Hejsa

Jeg har besluttet mig for at kaste mig ud i en anderledes kartoffelmos (har
set nogle forslag herinde) med andre ting end bare kartofler (persillerog,
selleri), men hvad er godt som tilbehør?? Altså en slags sovs?

/Zcully

Fra : Pia

Dato : 04-02-03 18:11

Det kommer lidt an paa, hvad der serveres ud over kartoffelmosen, men jeg
synes, at persillesovs gaar glimrende til kartoffelmos (ogsaa hvis det er
lavet med andre ting).

Pia

Fra : Christina G

Dato : 04-02-03 21:37

> [...]
> set nogle forslag herinde) med andre ting end bare kartofler (persillerog,
> selleri), men hvad er godt som tilbehør?? Altså en slags sovs?

En vegetarudgave af brændende kærlighed:

løg, champinon, peber, porrer og lign. svitses hård på en pande i en god
olie, krydr med salt, groft peber og ikke så meget andet.
Hvis man gerne vil have en salat til, så er en variation over temaet revne
gulerødder, røde beder lækkert - men uden rosiner!

Mvh, Christina

Fra : Cap. Oizo

Dato : 04-02-03 22:09

Hvad med en "let og luftig" udgave (kartoffel mousseline):

Mos kartofler
Bland creme fraiche, æggeblomme og smør i
læg i lag i fad med helbladet spinat (som lasagne)
rasp ovenpå
i ovn 180-200 grader til den er lysebrun

kan også laves i cylinder ringe, ser flot ud

/oizo

Fra : Cap. Oizo

Dato : 04-02-03 22:11

Ups glemte også lige at hvidløg er for fedt i kartoffelmos

Fra : kautaq

Dato : 05-02-03 22:57

zcully wrote:

> Jeg har besluttet mig for at kaste mig ud i en anderledes kartoffelmos (har
> set nogle forslag herinde) med andre ting end bare kartofler (persillerog,
> selleri), men hvad er godt som tilbehør?? Altså en slags sovs?

Ja, næsten al mad med sovs kan bruges. Den klassiske opskrift er
Brændende Kærlighed. En god hjertegryde er også helt fantastisk.
Opskrifterne finder du på Google.

Da jeg læste dit indlæg sent i aftes fik jeg lyst til kartoffelmos
med pastinak. Hvad var der så i køleren:

Hakket gris
Løg
Hvidløg
Stokke fra broccoli
Champignon
En slat græsk yoghurt

Svits kød, løg og hvidløg
Tilsæt et par deciliter vand (eller flåed tomat)
Grønsager (hvad man nu lige har ved hånden)
Lidt fløde/cremefraiche/friskost - whatever
Salt og peber

Simrer færdigt i en god halv time. Tilsæt evt. lidt
jævning. hvis det bliver for tyndt.

Altså ingen indkøb i dag, jeg bruger bare det jeg har ved
hånden, eller har lyst til.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq